Mans a l’obra!

El punt de partida va ser el email rebut d’una família anglesa que demanava informació del municipi per poder triar l’escola de la seva filla de cara el curs vinent.

A partir de la presentació de la situació es va motivar als alumnes que portessin informació sobre la verema des de casa. Amb l’ajuda de les famílies els nens van portar fonts de consulta ( contes, llibres, dibuixos…) i estris necessaris per ampliar la informació.

Fem una conversa a l’aula i enregistrem les aportacions dels alumnes en relació al que saben al respecte de la festa de la verema, ja què és l’apartat en que nosaltres ens hem centrat.

(adjuntem exemple d’un enregistrament d’una conversa feta a l’aula inicialment)Què sabem i que volem saber

A partir de tota aquesta informació i d’allò que saben anirem ratificant o no les hipòtesis i donant respostes a les preguntes fetes pels alumnes.

Donada la implicació de tots els docents que intervenen al Cicle Inicial, els alumnes han pogut copsar els aspectes de la verema des dels diferents àmbits.

Els alumnes han anat recollit en un dossier personal les activitats realitzades al llarg del projecte. També s’ha anat penjant la informació i activitats més rellevants a un mural gegant que compartim Cicle Inicial.

En les sessions de treball cooperatiu han pogut compartir i reflexionar sobre allò que estan fent.

Iniciem el projecte de Catalunya

Els mestres de l’escola El Cim que formen part de la formació han decidit iniciar el Projecte de Catalunya amb una activitat on els alumnes es dividiran en tres grups per classe. Cada grup observarà unes pistes. Són cartolines que tenen la mida d’un sobre i estan dividides en tres colors diferents que són els tres blocs que formen el Projecte de Catalunya: les Comarques de Costa, les Comarques d’interior i les Comarques de Muntanya. A cada targeta hi haurà la informació de les comarques de les tres zones. Cada grup d’alumnes tindrà un color de pistes, les llegiran i buscaran informació a internet amb els chromebooks. Les pistes donen informació de diferents aspectes de les comarques de la zona, com el relleu, el clima, les festes….
Els alumnes només parteixen de la idea que faran el Projecte de Catalunya i a partir d’aquesta activitat han de descobrir de què es tracta, arribant a la conclusió que les pistes d’un mateix color estan relacionades amb una zona de les tres zones de les comarques (costa, interior i muntanya). Practicant aquesta activitat aniran coneixent les comarques, la seva situació i algunes característiques importants.

 

Ens endinsem al món de les emocions

Després de la valoració positiva que es va fer per part dels mestres i els alumnes de la jornada del Dia de la Pau, vam decidir implementar el projecte de les emocions de manera més rigorosa en totes les aules.

Aquest fet va derivar en què els especialistes i tutors de cada grup classe fessin una bona coordinació buscant espais de trobades pedagògiques per poder treballar els continguts a les diferents àrees d’aprenentatge i donar un bon sentit al projecte de les emocions. Primerament, el què vam dissenyar va ser la programació establint els objectius d’aprenentatge, els continguts, les competències i els criteris d’avaluació.

En aquest apartat volem posar èmfasi en com es va implementar el projecte al parvulari i al Cicle Inicial (de P3 a 2n).

Per començar, cal destacar el gran valor que tenen els contes o personatges divertits en el parvulari  i al Cicle Inicial (de P3 a 2n) com a mètode de motivació i vehicle per fer arribar als infants conceptes i impressions, fins el punt de sentir-se identificats i empatitzar-hi.

Els contes i/o personatges que vam utilitzar com a recurs per al fil conductor del projecte van ser:

Aquí teniu alguna mostra de les activitats que es van portar a terme a P5 i P3.

A 1r de primària, l’activitat que es va plantejar fomentava l’expressió oral com una eina indispensable  per  transmetre estats d’ànim, emocions, vivències i impressions i es treballava amb tot el grup-classe ja que els alumnes havien d’escoltar com la mestra explicava el conte “”Un monstre sota el llit”. Després es va derivar una conversa conjunta compartint amb els companys què faria cadascun d’ells en la situació que es trobava el protagonista del conte i, seguidament, es va enllaçar la història amb situacions personals que ens fan sentir por. L’última tasca que havien de fer els alumnes era imaginar i escriure un final diferent a la història explicada i plasmar-ho en un dibuix.

Pel que fa a 2n de primària, l’activitat consistia en explicar el conte “Sentiments!” per repassar les emocions bàsiques i comentar-les. Cada pàgina tractava una emoció diferent i mostrava diferents situacions on els personatges sentien aquesta emoció. A continuació, la mestra va posar una peça musical i els nens i nenes podien pintar allò que els transmetia la música dibuixant en un paper en blanc. Aquest conte es valora positivament perquè brinda l’oportunitat a que els infants expliquin situacions que ells han viscut.

Un cop començat el projecte amb les activitats inicials, es va informar a les famílies del què estaven treballant els seus fills/es a l’aula, i es va demanar la seva col·laboració. Els infants van portar materials de casa (contes, làmines, cançons, ninots,…) i amb tot el material recopilat, es va anar creant a classe el racó de les emocions. En aquest racó, també hi va haver alguna aportació de material per part de la mestra.

Val a dir, que tot i que es fomenta molt la comunicació i el llenguatge verbal de l’alumnat, també es va anar documentant el projecte de cada classe a partir d’un dossier de treball.

Com treballem les emocions?

Per seguir treballant el projecte transversal de les Image result for dia de la pauemocions vam decidir donar-li continuïtat amb la celebració del Dia de la Pau (30 de gener).

Cada curs va realitzar diferents activitats relacionades amb les emocions i els valors.

 

La metodologia emprada en totes les activitats es va basar en una metodologia activa i participativa per part de l’alumnat.  Es va potenciar l’exploració, l’experimentació i l’observació directa.

Cal tenir present que depenent de l’activitat planificada a cada grup, la distribució de l’alumnat podia ser en petit grup (4-5 alumnes), mig grup (11 alumnes) o tot el grup classe.

Algunes mostres d’ activitats que es van realitzar van ser les que es detallen a continuació:

Una de les activitats més significatives de la jornada va ser l’escenificació de diferents situacions que fomenten la reflexió sobre la desigualtat social, el bulling, l’empatia,… que van portar a terme els alumnes de 5è de primària.

Els alumnes es van distribuir en grups de 4-5 nens i nenes i cada grup va decidir per consens la temàtica que voldria escenificar en públic i l’assignació de rols per part de cada alumne.

Una altra activitat que es va realitzar amb els alumnes de 6è de primària va ser el disseny d’un autoretrat.

Les mestres van ensenyar als alumnes diferents retrats de persones mostrant una emoció.

En aquest cas, l’activitat era de resolució individual ja que individualment havien d’escollir una emoció de les mostrades per la mestra, definir-la i expressar-la fent-se una foto individual que caracteritzés l’emoció triada. Tot seguit, havien de fer un autoretrat a partir de la seva fotografia.

 

Cal tenir en compte que el finalitzar les activitats es va trobar un espai de reflexió per compartir i intercanviar idees i fer una posada en comú per poder valorar la jornada del Dia de la Pau, prenent com a base la pregunta: Com us heu sentit?.

Considerem que és important que els nens i les nenes des de petits aprenguin a reconèixer les seves emocions, aprenguin a reaccionar davant d’elles i sàpiguen com expressar-les. Un infant que sap reconèixer el que sent, explicar-ho i compartir-ho serà una persona autònoma, amb un bon concepte de si mateixa i que sabrà interaccionar amb els demés de forma empàtica.

Som publicistes!

Mentre fèiem el projecte, una de les nenes de la classe va anar com a voluntària amb la seva família a passejar els gossos del CAAD. A part de portar-nos notícies de la “Xispa”, ens va comentar que la gent del CAAD demanava collars, arnesos i corretges per tal que els voluntaris puguin passejar els gossos que viuen al centre.

Aquesta aportació ens va motivar i vam decidir dur a terme una campanya de recollida d’arnesos, collars i corretges per ajudar-los. A l’aula vàrem treballar el cartell com a tipologia textual (la imatge, el lema, les parts del cartell…), per grups en van crear 4 i vam consensuar crear-ne un a partir de les seves propostes!

Després els Polis i Lladres van anar per les classes a explicar aquesta campanya i es van distribuir la feina per anar a penjar-los pel poble.

Mapa i cartera!

Vam mantenir una conversa amb els alumnes per tal de consensuar de quina manera els agradaria tancar els projecte i vam decidir realitzar una sortida.
Vam dur a terme una pluja d’idees de possibles llocs relacionats amb el tema treballat. A partir d’aquesta llarga llista vam fer una votació i en vam descartar la majoria i ens en vam quedar amb les 5 més votades. A continuació, vam distribuir els alumnes en petits grups de treball que van triar sobre quin lloc volien cercar la informació i van realitzar un pressupost i van analitzar-ne les possibilitats justificant-ne les respostes. Van prioritzar a partir d’uns criteris definits prèviament: interès de la sortida, temps necessari per anar-hi, cost econòmic per persona…
A partir de la posada en comú d’aquestes anàlisis, vam valorar que les possibilitats més assequibles eren el CRAMC o el CRARC.

QUÈ HEM APRÈS DE LES COMARQUES?

COM AVALUEM?

En primer lloc, la tutora pren anotacions a partir de les observacions de com treballen els diferents grups al llarg de tot el projecte.

En segon lloc , de manera periòdica en cada sessió de tutoria es fan autoavaluacions de grup. Es comenten davant del grup classe (mestra i alumnat) i han de servir d’autoregulació per millorar o posar en evidència el punts forts i punts febles del funcionament individual i de grup.

Quan han acabat la carpeta d’aprenentatge, la tutora fa uns comentaris qualitatius referents a la presentació i contingut.Aquesta carpeta d’aprenentatge arriba a les famílies perquè puguin aportar el seu punt de vista sobre el treball realitzat.

Valoració de l’exposició:

  • Valoració per part de la mestra (individual i del grup)
  • Autoavaluació de l’exposició (individual i de grup cooperatiu) Com ho hem fet?
  • Valoració per part dels companys i companyes del grup que exposa.

ARRIBEM AL NOSTRE DESTÍ (Viatge per les comarques)

PRODUCTE FINAL: 

Una carpeta d’aprenentatge que segueix el guió de treball establert pel grup a l’inici del projecte.

A continuació elaboren un mural amb el grup de treball cooperatiu, on queden reflectides les característiques de cada comarca de forma resumida.

Es preparen l’exposició per tal de presentar-la davant de tot el grup i de les mestres.

Aprofitant la jornada de portes obertes els nens i nenes ensenyen i expliquen a les famílies el murals realitzats.

Mural treball cooperatiu

Mural treball cooperatiu

Carpeta d’aprenentatge

Carpeta d’aprenentatge

 

Avaluació

QUÈ I COM AVALUEM EL PROJECTE:

Dia

Visita

Tasques

COM S’AVALUA?

Ponderació

14 juny

Institut

Treball previ

Valoració de la planificació de la feina de grup i indvidual (dossier)

 

5%

15 juny

Barcelona

Visita a Barcelona,

  • 10:30h Visita Sagrada Família
  • 15h Entrada zona noble del Parc Güell
 Autoavaluació de la feina del dia que serà ratificada pel professorat.(Rúbrica d’autoavaluació)  

 

5%

18 juny

Girona

Visita a Girona,

  • Barri jueu
  • Tossa de Mar
 Autoavaluació de la feina del dia que serà ratificada pel professorat.(Rúbrica d’autoavaluació)  

5%

19 juny

Institut

Preparació de la guia i joc

Autoavaluació de la feina del dia que serà ratificada pel professorat.(Rúbrica d’autoavaluació)  

5%

20 juny

Institut

Preparació de la guia i joc

Autoavaluació de la feina del dia que serà ratificada pel professorat.(Rúbrica d’autoavaluació)  

5%

21 juny

Institut

Tancament en grup a l’aula.

Rúbrica (expressió oral) Rúbrica guia turística (contingut guia + part gràfica)

Coavaluació grup

Coavaluació intergrups mitjançant Educaplay

Autoavaluació Habilitats personals

 

60%

 

5%

5%

 

5%

Exemple autovaluació Habilitats personals