Per seguir treballant el projecte transversal de les
emocions vam decidir donar-li continuïtat amb la celebració del Dia de la Pau (30 de gener).
Cada curs va realitzar diferents activitats relacionades amb les emocions i els valors.
La metodologia emprada en totes les activitats es va basar en una metodologia activa i participativa per part de l’alumnat. Es va potenciar l’exploració, l’experimentació i l’observació directa.
Cal tenir present que depenent de l’activitat planificada a cada grup, la distribució de l’alumnat podia ser en petit grup (4-5 alumnes), mig grup (11 alumnes) o tot el grup classe.
Algunes mostres d’ activitats que es van realitzar van ser les que es detallen a continuació:
Una de les activitats més significatives de la jornada va ser l’escenificació de diferents situacions que fomenten la reflexió sobre la desigualtat social, el bulling, l’empatia,… que van portar a terme els alumnes de 5è de primària.
Els alumnes es van distribuir en grups de 4-5 nens i nenes i cada grup va decidir per consens la temàtica que voldria escenificar en públic i l’assignació de rols per part de cada alumne.
Una altra activitat que es va realitzar amb els alumnes de 6è de primària va ser el disseny d’un autoretrat.
Les mestres van ensenyar als alumnes diferents retrats de persones mostrant una emoció.
En aquest cas, l’activitat era de resolució individual ja que individualment havien d’escollir una emoció de les mostrades per la mestra, definir-la i expressar-la fent-se una foto individual que caracteritzés l’emoció triada. Tot seguit, havien de fer un autoretrat a partir de la seva fotografia.
Cal tenir en compte que el finalitzar les activitats es va trobar un espai de reflexió per compartir i intercanviar idees i fer una posada en comú per poder valorar la jornada del Dia de la Pau, prenent com a base la pregunta: Com us heu sentit?.
Considerem que és important que els nens i les nenes des de petits aprenguin a reconèixer les seves emocions, aprenguin a reaccionar davant d’elles i sàpiguen com expressar-les. Un infant que sap reconèixer el que sent, explicar-ho i compartir-ho serà una persona autònoma, amb un bon concepte de si mateixa i que sabrà interaccionar amb els demés de forma empàtica.