Metodologia (Escola Castell de Dosrius)

Principis

La nostra escola pren com a referència, per treballar de manera interdisciplinària, el següent  principi:

  • Els aprenentatges han de ser competencials, tenint en compte que han de ser transferibles, significatius, productius i funcionals.

Per aquest motiu, la metodologia emprada en l’àrea de treball interdisciplinari combina diferents mètodes com: el treball per projectes, el treball per reptes, l’aprenentatge basat en problemes, racons, tallers, etc.

Procés d’E-A

En el procés del dissenys de qualsevol dels mètodes de treball interdisciplinari ens basem en el model de seqüenciació de l’aprenentatge de Roser Canals.

Aquesta seqüència guia el disseny de les nostres activitats d’ensenyament i aprenentatge però no per aquest motiu és un disseny tancat, ja que en tot moment revisem, canviem i introduïm aquells canvis necessaris sorgits de les necessitats o interessos dels alumnes.

Activitats

Tenint en compte el model anterior, la metodologia de treball que s’aplica a les activitats no és única i exclusiva.

Nosaltres, creiem fermament en el treball cooperatiu com a eina d’aprenentatge ja que ens proporciona múltiples beneficis. Per una banda, permet augmentar la cohesió social (establir relacions solidàries, desenvolupar les habilitats socials, respectar els diferents punts de vista), i per una altra, assolir l’aprenentatge (aconseguir un nivell de raonament superior i incrementar el rendiment dels alumnes).

Agrupament de l’alumnat

Intentem que en tots els treballs interdisciplinaris el grups de treball els alumnes siguin hetergoenis i compostos per un màxim de quatre membres. Tot i així, els mestres valorem les necessitats específiques de cada tasca i adapten l’agrupament segons la necessitat.

Tècniques de treball cooperatiu

Particularment, a la nostra escola, utilitzem aquestes tècniques de treball cooperatiu:

  • Trencaclosques
  • Ensenyament recíproc
  • Full giratori
  • Llapis enmig
  • 1-2-4

Consideracions del treball cooperatiu

Per treballar de manera cooperativa tenim present la importància dels rols.

A l’escola utilitzem els 4 rols següents:

  • El Portaveu: exposa oralment les conclusions i els dubtes
  • El Secretari: pren notes i organitza el treball escrit
  • L’Intendent: organitza el temps i el material
  • El Moderador: organitza les tasques i modera els debats

Al final de cada sessió de treball cooperatiu contemplem un temps per la posada en comú i l’autoavaluació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *