AVALUACIÓ

Treballant d’aquesta manera que us hem explicat és molt fàcil poder fer una “avaluació”/observació dels alumnes de l’aula. Com que totes les activitats són molt participatives i sempre se’ls demana que actuïn per a resoldre una situació, es fa molt evident en quin moment d’aprenentatge està cada alumne. Així podem observar fàcilment quins alumnes tenen més assoliment i captació de tot el que s’està treballant, i que per tant tenen més facilitat per aplicar els coneixements i relacionar-los, i per contra, també podem veure quins alumnes necessiten més ajuda. Per tant, es fa molt evident aquells alumnes que són competents per a realitzar les tasques que es requereixen.

A part de tots els processos diaris on podem observar les seves capacitats, també hi ha activitats més enfocades a l’avaluació, ja sigui individual, com autoavalauacions, o de grup.

Les converses sempre serveixen per veure d’on partim o on estem en cada moment del projecte. Per tant, poden ser avaluacions inicials i també avaluacions durant el procés.

Un exemple seria realitzar xarxes de relacions, on cal seleccionar les paraules clau que ens ajuden a entendre el projecte i relacionar-hi tots els aspectes necessaris. En aquest cas, cada alumne feia la seva, on hi escrivia les paraules que ell/a creia més significatives, i també, al llarg de tot el projecte, s’ha anat fet una xarxa de relacions de classe, on tots participaven a fer-la créixer.

El fet d’haver d’explicar oralment aquestes xarxes, també es un moment d’avaluació ja que és on demostren i verbalitzen tot allò que saben.

(foto xarxa)

Quan necessitem escriure  ala llibreta conceptes més concrets, on entre tots decidim aquells que creiem que són més important o útils, i després en fem una copia a la llibreta. O a vegades fins i tot, són els alumnes més grans que ells sols escriuen aquells aspectes que volen recordar.

Quan vam tenir la necessitat d’aplicar coneixements matemàtics per a realitzar la línia del temps, també ens va servir com a avaluació, on es feia molt evident quins coneixements matemàtics tenien.

Exemplificar amb dibuixos parts o processos dels trens també dóna evidencies dels nous aprenentatges que ha adquirit cada alumne.

Una altra eina per avaluar seria el bloc de la classe, on per a poder explicar al món allò que succeeix cal pensar molt bé com dir-ho perquè tothom ho pugui entendre. Per a fer això cal tenir molt clars els coneixements de grup.

El resultat final d’aquest projecte va ser la línia del temps, per tant, si l’alumne és capaç d’explicar-la, vol dir que ha assolit els objectius que s’havien proposat.  A més a més, hem pogut veure aquells alumnes que han sigut capaços d’aplicar els coneixements necessaris per a fer una línia del temps, quan se’ls va demanar de fer una línia del temps de les edats de tots els nens de la classe.

(fotos)