PROJECTE TIL: BENVINGUTS AL MARIANAO – Metodologia

Metodologia

El projecte té l’objectiu de treballar transversalment les tres llengües que s’estudien a l’institut a 1er d’ESO.

La metodologia que es fa servir està basada en l’aprenentatge per tasques o per projectes. Tot i que als alumnes no són qui decideix com es duu a terme el projecte i les diferents parts, la tasca o resultat final és elaborar una presentació del seu institut i  es duran a terme diferents activitats facilitadores amb el fi últim de donar als alumnes les eines per a poder elaborar-la. És una metodologia productiva i no pas reproductiva, en la què els alumnes han de crear un producte final.

Pel que fa a com es gestiona la diversitat en el marc d’un sistema inclusiu, les activitats són adaptables als diferents necessitats educatives, ja que el projecte permet diferents nivells de concreció i avaluació.

A més, el projecte es duu a terme en grups heterogenis de 5 persones d’una banda per treballar de manera cooperativa uns amb els altres però també per treballar l’educació inclusiva a l’aula. Els alumnes tenen un sol grup amb el que treballaran tan a la classe de català com a castellà i anglès. Mitjançant grups, s’aconsegueix reduir les dificultats que poden sorgir per molts alumnes durant el procés d’aprenentatge i s’incrementen les habilitats de cada alumne. Als alumnes se’ls assigna diferents rols per a responsabilitzar-se de la feina que s’ha fet a més de per poder solucionar fàcilment els diferents problemes que sorgeixin.

Implementació

La implementació del projecte va molt lligada amb el què s’està fent a classe en aquell moment, de manera que els alumnes poden relacionar la informació nova amb els coneixements previs.

Pel que fa la part de català, els alumnes han treballat què és una entrevista, les parts, les preguntes que són idònies i les que no, etc. En la part del català, doncs, els alumnes elaboren una entrevista a un professor, a qui fan preguntes de la seva vida com a docent al centre i com va decidir ser professor.

Pel que fa al castellà, els alumnes han treballat els “romances de ciego” així que el què han de fer és elaborar un poema d’aquest tipus on presentin l’institut i la vida a l’institut.

Finalment pel que fa a la part d’anglès els alumnes han treballat el vocabulari de l’escola i les descripcions així que aquesta llengua serà l’encarregada de descriure l’institut físicament i el seu dia a dia.

Cada dia els alumnes tenen unes tasques concretes per fer i se’ls revisarà que s’hagin dut a terme. Els alumnes van documentant el seu procés de producció, ja que cada dia se’ls recull el què s’ha fet aquell dia i d’aquesta manera es poden anar autoregulant depenent del què els queda per fer per arribar al producte final i el temps que els queda.

Aquí tenim un exemple d’activitat comparativa de vocabulari:

Vocabulary