PROJECTE “ELS TRESORS DE LA VALL: GEOCERCA’LS!”
LÍNIES BÀSIQUES
Curs: 1 ESO
Durada: 5 dies. De l’11 al 15 d’abril
Objectiu principal: Descoberta de l’entorn social i natural de la Vall de Llémena a través de la gent dels pobles de la vall (memòria popular).
Objectius secundaris
- Descoberta del Geocaching
- Documentació de la maqueta de l’entorn de la Vall de Llémena que hi ha a la biblioteca
- Implementació d’una solució TIC que permeti la consulta de al informació a partir de la maqueta.
- Treball en equip, organització i planificació de la feina i repartiment de les tasques
Resultat final:
- Informació digital consultable a partir de la maqueta creada pels alumnes alumnes
- Documentació en paper de consulta a la biblioteca
Avaluació:
- Graella d’avaluació diària
- Valoració del resultat final
- Avaluació de l’exposició oral
- Coavaluació dins del grup
Contingut del treball:
Es tracta de fer, entre tots els alumnes de primer, un blog o una altra solució TIC on s’hi exposin indrets de l’entorn que destaquen pel seu valor social o natural i que es puguin situar a la maqueta. Per exemple: un arbre important perquè és molt antic o perquè té alguna característica especial, un bosc on s’explica que hi havia bandolers, la llegenda d’una cova, una gorga del riu i l’estudi de les seves espècies, etc. Per poder fer aquest estudi, hauran d’agrupar-se segons el lloc on viuen i preguntar a les famílies o a la gent del poble sobre els punts d’interès del seu entorn més proper. També poden demanar ajuda a biòlegs o historiadors de la zona, gent del teixit associatiu del poble, biblioteca, ajuntament…
Un cop determinats els punts d’interès, se situaran a la maqueta i es repartiran entre els grups per tal que en busquin la informació a partir de la memòria popular i la recullin en format multimèdia. Aquesta informació s’haurà d’associar a la maqueta de manera que es pugui establir una connexió que permeti consultar-la.
Cada grup hauràs de realitzar una exposició una exposició oral sobre els llocs documentats que, si es pot, i es farà in situ.
Per altra banda, aprendran a trobar les coordenades del lloc i a fer un codi QR que enllaci amb l’entrada del blog. Relacionant la descoberta de l’entorn i les coordenades, es farà una introducció als alumnes del Geocaching i es posarà un “tresor” a algun dels llocs estudiats.
1r dia: Introducció
Exposem la idea als alumnes.
Els posem en petits grups. Cal que decideixin què voldran estudiar i que es reparteixin la feina.
Es baixarà a veure la maqueta i un expert podria explicar-los com es fa una maqueta.
2n dia: Geocaching
Se’ls explica el sistema de coordenades (si no s’ha fet anteriorment).
Es farà venir a un expert en Geocaching (Quim Roca) i se’ls proposarà una descoberta a partir d’itineraris existents: Descobrim Sant Gregori 1 / Descobrim Sant Gregori 2
3r dia: Omplim el blog
Ja hauran tingut dues tardes per investigar i caldrà que elaborin la seva entrada al blog, que ha d’incloure les coordenades del lloc.
També cal elaborar el codi QR corresponent.
4rt dia: Preparem l’exposició oral
Acabar el blog i preparar l’exposició oral, que serà in situ. Aquesta EO hauria de tenir alguna representació, dramatització, etc.
5è dia: Anem als indrets
Anem als indrets que han escollit els alumnes i allà ens fan l’exposició oral.