Proposeu un tresor per descobrir

El nostre projecte arrenca de les propostes dels alumnes. Ells coneixen el terreny, l’entorn de casa seva i el que expliquen en el poble per tant, són els més apropiats per descobrir-nos “Els tresors de la Vall”.

Hem preparat un qüestionari perquè ens facin arribar les seves propostes:
QÜESTIONARI: Els tresors de la Vall


 

Les exposicions orals dels alumnes “in situ”

Com compartir el que hem après? Volem fugir dels tòpics, de les presentacions més tradicionals basades en suport visual a l’aula. Els nostres alumnes presenten la seva recerca i els seus descobriments en el lloc que han investigat. Se’ls demana que siguin originals i motivadors en la seva exposició. Poden utilitzar qualsevol estratègia que fomenti la participació i l’interès. Alguns es decideixen per fer teatralitzacions, altres petits jocs de rol i fins i tot petites activitats experimentals. Vegeu-ne uns exemples:

 

Què diuen els alumnes sobre el projectes que han realitzat?

“Aquesta setmana he estat molt orgullosa de mi perquè m´he sentit molt positiva, no gaire vergonyosa i molt comunicativa i participativa amb el meu equip de treball”

Lídia P

“He après a confiar més en les altres persones i a divertir-me fent un treball. També que no pots jutjar una persona pel seu aspecte, perquè per jutjar, l’has de conèixer”

Nerea GIMG_0731

“A primera vista, no m’acabava de convèncer gaire tot això, fins i tot el grup no m’acabava d’agradar. Al cap d’una estona em vaig sentir a gust amb els companys del meu grup. Junts vam poder fer les missions que ens proposàvem”

Aniol C

“El nostre grup estava ben organitzat, perquè treballàvem tots en equip i cadascú complia amb el seu càrrec”

Nora G

“A mi personalment, m’ha agradat el projecte ja que he après sobre indrets de la Vall de Llémena que sabia que existien però no en coneixia la història. He après a treballar en grup, a saber escoltar les opinions dels altres i a coordinar el grup per poder entregar els treballs a temps”

Afra P

 “He après moltes coses durant la setmana del projecte però sobretot he après a confiar en nosaltres”

Helena P

“M’he  sorprès quan he vist com treballaven els meus companys de grup perquè no me’ls imaginava d’aquesta manera, jo els veia més moguts”

Elisabet P

“Penso que hauria de millorar algunes coses com per exemple respectar l’opinió dels altres i ser més tolerant”

Jénnifer R

“El que més m’ha agradat del meu grup és que tothom hi ficava molta concentració, molt de respecte i que han estat molt bons amics”

Jaume R

“Jo recomanaria el curs que ve es tornés a fer per tres paraules molt simples: descobreixes, diverteixes, treballes”

Joan R

“Em sento molt orgullosa de la feina que he fet. El que he fet millor és buscar informació”

Ariadna S

Com avaluarem el projecte entre tots?

COMPETÈNCIES:
Es valorà de manera individual les següents competències:
Es valorarà a nivell de grup:
  • Treball en equip (Segons la rúbrica) Treball en grup
  • La qualitat del treball elaborat tant el seu contingut com de format.
  • Creativitat
  • Comunicació escrita (ortografia, gramàtica i redacció)

Les rúbriques que s’aplicaran s’han elaborat amb la participació dels alumnes les tenen disponibles al començar el projecte

rubricaQUALIFICACIÓ:

L’avaluació comptarà amb tres qualificacions:

  • La dels professors (professor assignat al seguiment diari del grup i Tribunal)
  • La dels companys ( Rúbrica coavaluació)
  • La del propi grup (Rúbrica autoavaluació del treball en grup)

La nota final del projecte resultarà de la mitjana ponderada de les tres qualificacions obtingudes:

Ponderació:

  • Qualificació individual (30%- mitjana dels tres ítems)
    • seguiment diari
    • coavaluació dels companys de grup
    • exposició oral (segons la rúbrica)
  • Qualificació del grup (70%)
    • quadern de sessions (cada professor revisarà i farà seguiment dels seus grups) (20%)
    • lliurament final (60%)
    • presentació (20%)

Seguiment dels grups

El seguiment del treball és molt important per garantir la qualitat del treball diari i el resultat final. Per això aquest seguiment es realitzarà a dos nivell:

SEGUIMENT INDIVIDUAL DEL TREBALL DELS ALUMNES

El professor assignat a una classe observarà el treball realitzat perls alumnes, les seves interaccions i la participació així com el comportament de cada un i omplirà, la final de la seva intervenció, el full de seguiment individual

FULL DE SEGUIMENT INDIVIDUAL

SEGUIMENT DEL TREBALL DEL GRUP

Cada grup d’alumnes disposarà d’una graella en la que realitzarà cada matí (de 8 a 8,30) la planificació del treball del dia i al final de la jornada (de 14,15 a 14,45) la valoració de la feina feta.

quadernEl professor responsable del grup, diàriament revisarà lel quadern de seguiment del grup i hi farà les anotacions corresponents.

QUADERN DE SEGUIMENT DEL GRUP

PROFESSORS RESPONSABLES

Olga Font Maria Roca Joan Rigau Claudi Teixidor Anna Niell Neus Heras
Grups 1, 2, 3 Grups 4, 5, 6 Grups 7, 8, 9 Grups 10, 11, 12 Grups 13, 14 Grups 15, 16

 

Els grups de treball

ORGANITZACIÓ DELS GRUPS

  • Els grups de treball seran de 4 o 5 alumnes (13 de 4 i 2 de 5) i es mantindran durant tot el projecte.
  • Hi haurà activitats en què els alumnes es redistribuiran i s’agruparan per càrrecs
  • Els grups es formaran amb alumnes de l’A i del B barrejats i es procurarà mantenir l’heterogeneïtat tant pel que fa al nivell dels alumnes com en nombre de nens i nenes.
  • Per assegurar un bon clima de treball, en una hora de tutoria prèvia, es demanarà a cada alumne que escrigui el nom d’un company o companya de qualsevol de les dues classes amb qui li agradaria treballar i en funció de les seves demandes, els professors formarem els grups.

IMG_2518CÀRRECS DINS DE CADA GRUP

Per tal que tots els components del grup es responsabilitzin d’alguna tasca i participin activament, dins cada equip hi haurà 4 càrrecs o rols que requereixen persones amb habilitats diferents:

  • RESPONSABLE:
    • S’ocupa dels lliuraments i per tant és qui s’encarrega de fer-los a temps, en el format correcte i en el lloc correcte.
      • Requereix una persona molt complidora, que no sigui gens despistada i amb un bon domini de les eines de comunicació i enviament de treballs.
  • COORDINADOR:
    • S’encarrega de la gestió del temps, de controlar que es faci una bona distribució de la feina dins de l’horari disponible i que es compleixi aquesta distribució.
    • És el moderador dels debats: gestiona els torns de paraules, recondueix els temes si detecta que s’està desviant del que interessa, dóna per tancat un debat quan detecta que s’està repetint el que s’ha dit, …
      • Cal que sigui una persona molt organitzada, que s’entengui bé amb tothom, bona comunicadora.
  • SECRETARI:
    • És la persona que pren notes del que es parla, apunta els acord presos i qui s’ocupa de cada cosa.
    • S’encarrega de controlar tota la documentació que s’utilitza pel treball: esborranys, parts que han fet diversos alumnes, enunciats, arxius, bibliografia, …
      • Ha de ser una persona capaç de prendre apunts, de sintetitzar el que s’ha dit, molt organitzada, amb domini del “núvol” per guardar ben classificats tots els documents
  • SUPERVISOR:
    • És l’encarregat de l’ordre dins del grup, de controlar el to de veu i el respecte a les aportacions de tots.
    • S’ocupa que tothom compleixi els acords
    • S’ocupa que es faci correctament l’avaluació interna del grup
      • Requereix una persona amb bon caràcter però ferm, amb sentit de la justícia i responsabilitat, que s’entengui bé amb tots els membres del grup i que s’hi pugui comunicar amb cordialitat.

DISTRIBUCIÓ DELS CÀRRECS

En la sessió de tutoria / portafoli anterior a l’inici del projecte, es comunicarà la composició dels grups als alumnes, es tractarà paper dels diferents càrrecs i com ha d’actuar cada un i es deixarà temps perquè ells mateixos es distribueixin els rols com considerin oportú.

El tutor prendrà nota del càrrec que té cada alumne.

Es farà una reunió prèvia amb els alumnes que tenen un  mateix càrrec per tractar com s’ha de realitzar i analitzar els detalls del seu paper dins del grup.

Tenim el projecte!!

PROJECTE “ELS TRESORS DE LA VALL: GEOCERCA’LS!”

LÍNIES BÀSIQUES

Curs: 1 ESO

Durada: 5 dies. De l’11 al 15 d’abril

Objectiu principal: Descoberta de l’entorn social i natural de la Vall de Llémena a través de la gent dels pobles de la vall (memòria popular).

IMG_0725Objectius secundaris

  • Descoberta del Geocaching
  • Documentació de la maqueta de l’entorn de la Vall de Llémena que hi ha a la biblioteca
  • Implementació d’una solució TIC que permeti la consulta de al informació a partir de la maqueta.
  • Treball en equip, organització i planificació de la feina i repartiment de les tasques

Resultat final:

  • Informació digital consultable a partir de la maqueta creada pels alumnes alumnes
  • Documentació en paper de consulta a la biblioteca

Avaluació:

  • Graella d’avaluació diària
  • Valoració del resultat final
  • Avaluació de l’exposició oral
  • Coavaluació dins del grup

Contingut del treball:

Es tracta de fer, entre tots els alumnes de primer, un blog o una altra solució TIC on s’hi exposin indrets de l’entorn que destaquen pel seu valor social o natural i que es puguin situar a la maqueta. Per exemple: un arbre important perquè és molt antic o perquè té alguna característica especial, un bosc on s’explica que hi havia bandolers, la llegenda d’una cova, una gorga del riu i l’estudi de les seves espècies, etc. Per poder fer aquest estudi, hauran d’agrupar-se segons el lloc on viuen i preguntar a les famílies o a la gent del poble sobre els punts d’interès del seu entorn més proper. També poden demanar ajuda a biòlegs o historiadors de la zona, gent del teixit associatiu del poble, biblioteca, ajuntament…

Un cop determinats els punts d’interès, se situaran a la maqueta i es repartiran entre els grups per tal que en busquin la informació a partir de la memòria popular i la recullin en format multimèdia. Aquesta informació s’haurà d’associar a la maqueta de manera que es pugui establir una connexió que permeti consultar-la.

Cada grup hauràs de realitzar una exposició una exposició oral sobre els llocs documentats que, si es pot,  i es farà in situ.

Per altra banda, aprendran a trobar les coordenades del lloc i a fer un codi QR que enllaci amb l’entrada del blog. Relacionant la descoberta de l’entorn i les coordenades, es farà una introducció als alumnes del Geocaching i es posarà un “tresor” a algun dels llocs estudiats.

1r dia: Introducció

Exposem la idea als alumnes.

Els posem en petits grups. Cal que decideixin què voldran estudiar i que es reparteixin la feina.

Es baixarà a veure la maqueta i un expert podria explicar-los com es fa una maqueta.

2n dia: Geocaching

Se’ls explica el sistema de coordenades (si no s’ha fet anteriorment).

Es farà venir a un expert en Geocaching (Quim Roca) i se’ls proposarà una descoberta a partir d’itineraris existents: Descobrim Sant Gregori 1 / Descobrim Sant Gregori 2

3r dia: Omplim el blog

Ja hauran tingut dues tardes per investigar i caldrà que elaborin la seva entrada al blog, que ha d’incloure les coordenades del lloc.

També cal elaborar el codi QR corresponent.

4rt dia: Preparem l’exposició oral

Acabar el blog i preparar l’exposició oral, que serà in situ. Aquesta EO hauria de tenir alguna representació, dramatització, etc.

5è dia: Anem als indrets

Anem als indrets que han escollit els alumnes i allà ens fan l’exposició oral.

Col.laboradors externs. Gràcies!!

Cada cop estem més segurs que aquest projecte tindrà l’èxit educatiu que desitgem i proporcionarà als alumnes l’adquisició de competències que, a través del treball habitual, quedarien en segon terme o fins i tot no estarien prou desenvolupades.

Aquesta confiança ens ve a través de les importants col.laboracions externes amb que comptem i que estem segurs que enriquiran i aportaran valor afegir al projecte.

20160412_083544

Aquests col.laboradors són:

  • Ateneu Vall de Llémena: Agrupació que treballa acompanyant la societat i la cultura de la vall, amb la voluntat de ser present en el debat intel·lectual i de participar activament en la promoció i el desenvolupament del territori. L‘Ateneu és un espai de conversa i de debat, de formació i d’informació, d’esbarjo i d’estudi, obert a tota la gent de la vall que vulgui expressar-hi la seva opinió i explicar-hi els seus projectes.
  • Quim Roca: Aficionat al “Geocatching“. Coneix la Vall de Llémena pam a pam i hi ha amagat infinitat de tresors. Actualment és l’alcalde del poble.
  • Francesc Compte i Mercè Requena: Naturalistes, senderistes, grans coneixedors de la Vall, membres de l’Ateneu i pares d’alumnes del centre. Ens ensenyaran tots els camins i corriols i els llocs més emblemàtics, els més amagats i el més bonics.
  • Miquel Bohigas: Creador de la maqueta. Ens explicarà tot el procés que va dur a terme fins a finalitzar la seva construcció i ens ensenyarà a fer maquetes simples.
  • Universitat de Vic: Ens assessorarà sobre com documentar la maqueta des del Departament de Tecnologies Digitals i de la Informació que dirigeix el Dr. Sergi Grau, així com des del Grup de Recerca de Processament de Senyal i de Dades. Les seves aportacions seran:
    • ​​Supervisió del projecte per part d’un investigador experimentat.
    • Col·laboració en el projecte d’estudiants de grau. En aquest cas es podria contemplar la participació individual associada a un treball de final de grau o bé la participació de petits grups de treball vinculats a la realització d’un projecte transversal.
    • Implementació tècnica del projecte.

El paper de les TIC en el projecte

El nostre centre es caracteritza per un ús intens i transversal de les TIC en tots els àmbits. Cada un dels nostres alumnes té un Ipad de la seva propietat que a aquestes alçades del curs, utilitza amb un molt bon domini.

Aquesta eina no només li facilita l’accés de manera ràpida a la informació sinó que li permet incorporar tota mena de solucions multimèdia a les seves tasques quotidianes.

Com aprofitat totes les potencialitat d’aquesta eina i la competència digital adquirida pels nostres alumnes? Com aprofitar el projecte per millorar la competència digital dels alumnes?

IMG_1964

Quines possibilitats ens ofereixen les TIC a l’hora de documentar la maqueta?

En què ens poden ajudar per tal de conèixer millor La Vall?

En quins aspectes poden enriquir el projecte? Imatges, vídeos, tractament de la informació, …

I pel que fa al seguiment i l’avaluació? Quines possibilitats en posen a l’abast?