METODOLOGIA
Treballarem en petits grups, en grups cooperatius, tot i que en algun moment, a nivell individual, els alumnes hauran de realitzar tasques de manera individual (planificació, recapitulació, avaluació…), documents que cada nen guardarà a la seva carpeta d’aprenentatge. Val a dir, que en alguns moments es faran activitats en gran grup, com per exemple, les assemblees, tant a l’inici com al final de cada sessió.
Els grups s’han format de manera lliure, ells mateixos van triar els seus companys, conscienciant-los que són grups de treball.
Els grup tenen els rols següents: secretari, apunta les idees que sorgeixen, el portaveu, que comunica a la resta de grups les idees que van anotant, els missatger, que han de buscar el material necessari per portar a terme les activitats i han de preguntar a les altres classes també el material.
El grup quan es reuneix s’organitza i decideixen quins seran els següents punts a tractar en la següent sessió, tot revisant els punts tractats fins al moment.
Com que el tema del projecte és la festa de final de curs i aquesta està ambientada en les estacions de l’any, els alumnes es van organitzar en quatre grups. Dins de cada grup, els nens van dissenyar tres activitats i van elaborar el llistat de material necessari per a cada activitat i la seva posterior confecció dels diferents suports.
Introduïm la recerca a partir de les necessitats que van sorgint al llarg de la realització del disseny de les activitats. No ha calgut que les activitats fossin gaire guiades, ja que es potencia en tot moment l’autonomia dels alumnes i el mestre actua com a guia/suport en tot moment. Ells han demostrat tenir la iniciativa i autonomia suficient perquè totes les activitats les han dissenyat, planificat i elaborat ells mateixos. En algun precís moment, el mestre, en el moment de revisar les activitats, ha hagut de proposar al grup algunes modificacions, ja que considerava que en alguna ocasió l’activitat que volien fer els nens no era del tot realista.
Per tal d’intercanviar idees i coneixements entre els grups, hem introduït les assemblees, que es realitzen al principi i al final de cada dia. En aquests moments, a més d’escoltar les propostes dels altres grups i explicar les seves es generava un diàleg on a més a més s’opinava sobre les diferents activitats. Un punt molt debatut a les assemblees ha estat com repartir-se entre tots els grups els diferents espais on es portaran a terme les activitats de la gimcana. També aquestes assemblees han servit per posar-se d’acord entre ells i de quines tasques es farien per poder recaptar els diners necessaris per portar a terme les activitats de la gimcana. Així mateix, en el mateix espai, els alumnes parlen vers els diferents sabers i de com han arribat a assolir les diferents dificultats.
Per tal de fer arribar a la resta de l’escola tot el que s’està treballant a l’aula, els alumnes ha elaborat uns tríptics, uns cartells informatius, vídeos i alguna circular, on s’explica tota la informació relacionada amb la gimcana. Per altra banda, els mestres estan assabentats de tota aquesta informació gràcies als claustres, reunions de cicles, coordinacions…
A l’inici del projecte es va fer una sessió on es va informar als infants quins serien els objectius a assolir i es consensua l’avaluació:
- Planificar una festa amb èxit.
- Organitzar de manera adequada les tasques per poder desenvolupar el projecte.
- Distribuir els espais adients per a cada estació de l’any.
- Aprendre a treballar cooperativament.
- Comunicar informació a través de diferents mitjans i en diferents llengües.
- Prendre consciència del propi aprenentatge.
- Realitzar els càlculs necessaris per portar a terme el projecte.
El mestre amb una graella prendrà registre de:
- Hàbits de treball en grup
- Qualitat de la feina treballada
- Coneixements adquirits durant el procés.
Amb la carpeta d’aprenentatge es fa el seguiment de cada alumne. A més, a partir de les posades en comú, debats i de les produccions finals i el mestre informa a l’equip de mestres periòdicament.
La valoració del que portem fet fins ara del projecte seria positiva, ja que hem pogut constatar que els alumnes estan aprenent a treballar en grup a més que es mostren molt motivats i implicats en la feina que es proposa. Valorem que estan aprenent molt, que estan aprenent d’una manera competencial perquè els alumnes estan podent posant en pràctica tot allò que han après durant el curs.