Tipologia d’activitats planificades
Les activitats que els alumnes realitzen durant la setmana del treball de síntesi són de tipologia molt variada i van encaminades a posar de manifest que l’alumnat de l’institut Baldiri Guilera és divers, tant en els seus orígens familiars com en la seva cultura i que aquesta diversitat ens enriqueix com a col·lectiu i com a persones.
En primer lloc se’ls demana una sèrie d’activitats comunes encaminades a entendre els
conceptes com cultura, interculturalitat o diversitat cultural, ser conscients de la diversitat del Baldiri elaborant estadístiques i gràfics a partir de les dades reals obtingudes a través d’una enquesta que s’ha passat a totes les classes, compartir entre els alumnes del grup experiències culturals familiars, etc.
Altres activitats van encaminades a treballar i aprofundir en una cultura, país o regió
prèviament escollit d’entre els que han sortit de l’enquesta, amb l’objectiu d’acabar
seleccionant i plasmant en un panell informatiu la informació més rellevant o que els hagi semblat més interessant o curiosa.
També realitzen altres activitats més pràctiques o dinàmiques, com tallers sobre un
aspecte concret de la cultura triada (gastronomia, música i dansa, contes teatralitzats,
activitats esportives o jocs de taula), assisteixen a una obra de teatre-fòrum enfocada a
combatre els rumors o fabriquen un barret característic de la cultura escollida.
Els resultats de tot això s’exposen l’últim dia en una Fira de la Diversitat al pati de l’institut.
Agrupació dels alumnes (equips cooperatius, assignació de rols)
A cada aula es fan 6 grups de treball de 5 persones. Són grups heterogenis i el tutor/a
elabora la proposta. Es presenta i s’intenta el màxim consens. Se segueix el següent
esquema:
Els mateixos membres del grup decideixen quin rol assumirà cadascú un cop explicades quines són les seves funcions. Els rols són els següents:
• Portaveu
• Coordinador/a
• Secretari/ària
• Moderador/a
• Responsable de materials
Temporització de les activitats
Els alumnes poden organitzar-se el temps com vulguin per anar realitzant les diferents
activitats d’aula. El primer dia se’ls entrega un horari on poden veure quines són les hores a les quals poden anar a fer el taller, així com quan hauran de baixar per assistir al teatre.
També se’ls entrega una proposta de programació (tasques per dia i hora) que els pot
servir de guia per organitzar-se.
Docència compartida? Més d’un professor a la mateixa aula?
Per a la realització dels horaris del professorat s’han tingut en compte els següents
aspectes:
- Pel que fa l’organització de centre, s’ha procurat que un mateix professor tingui
hores només a un nivell (1ESO, 2ESO o 3ESO), reduint així el nombre de
professors que participen en el seguiment dels alumnes durant la setmana. - S’ha procurat que les tutores tinguem el màxim d’hores possibles amb el seu
grup, per poder fer-ne millor el seguiment. - S’han assignat dues hores seguides d’un mateix professor a un mateix grup,
sempre que el/la professor/a hi ha estat d’acord i s’ha pogut fer. D’aquesta manera s’eviten interrupcions i estones que els alumnes quedin sols a les aules. - Els professors dels tallers (gastronomia, música i dansa, contes
teatralitzats, activitats esportives o jocs de taula) tenen assignades unes hores. En aquestes hores agafen un o dos grups assignats i se’ls enduen a un altre espai a realitzar el taller. D’aquesta manera s’aconsegueix descongestionar les aules a algunes hores. Per la mateixa raó, alguna activitat (com “la tela d’aranya”) també es realitza fora de l’aula amb el professor o professora corresponent, que va a buscar els grups a la seva aula. - S’ha intentat també que en el màxim d’hores possible hi hagi un professor de
suport que estigui al passadís de segon per si se’l necessita en algun moment. - S’han assignat hores a alguns professors perquè estiguin a l’aula d’informàtica per si algun grup necessita fer alguna consulta. S’han elaborat unes targetes que són damunt la taula del professor i que donen accés a l’aula durant 20 minuts.