DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE
1a i 2a sessions: Muntem una companyia teatral!
Les dues primeres sessions són molt importants ja que estan dedicades a presentar el projecte i planificar-lo. Després d’haver explicat en què consisteix el projecte se’ls demana que es reuneixin amb seu grup de treball per tal de començar a prendre decisions.
- Fan una activitat sobre els oficis del teatre. A través d’una dinàmica grupal descobreixen quines són les diverses figures professionals que intervenen en la producció d’un espectacle teatral.
- Els nens i nenes es reparteixen els diversos rols-oficis del teatre: director/a, escenògraf/a, caracteritzador/a, promotor/a i tècnic de so.
- Cada equip tria un nom de grup. Les professores els fan propostes sobre les diverses possibilitats que tenen a l’hora de buscar un nom adequat. S’insisteix molt en el fet que han d’imaginar-se que són una companyia de teatre per a infants, cosa que no han de perdre de vista en cap moment: el nom del grup ha de ser significatiu i atractiu per al tipus de públic a qui s’adrecen.
2a i 3a sessions: Llegim i adaptem un text teatral!
Després d’haver-se constituït com a grup i d’haver triat un nom que els identifiqui, cada equip llegeix en veu alta el text teatral que les professores els han assignat. Es tracta d’identificar els personatges que hi apareixen i d’entendre l’argument de l’obra. Després d’això decideixen si treballaran directament sobre el text assignat o si el modificaran en funció de les seves necessitats i interessos (afegir o suprimir personatges, modificar l’argument…). En aquesta fase del procés els nens i nenes reben especialment l’ajuda de la professora de llengua catalana.
4a i 5a sessions: Dissenyem l’espectacle!
Aquestes dues sessions estan destinades a dissenyar l’espectacle.
Amb l’ajuda de la professora de Visual i Plàstica cada grup determina quins són els elements que han de configurar l’escenografia (decorats, atrezzo, llums…) i la caracterització dels personatges (vestuari, maquillatge, perruqueria…).
A més a més, la professora de Música anima els nens i nenes a buscar efectes de so i peces musicals. L’acompanyament musical es considera un element fonamental ja que el paper de la música és crucial en tot espectacle teatral infantil. Els alumnes de primer tenen molt clar que aquest recurs és molt important si es vol captar i mantenir l’atenció del públic.
6a i 7a sessions: Ens expressem amb el cos!
Els nens i nens participen en diverses activitats d’expressió corporal impartides per la professora de Música. Com que per fer aquest tipus de dinàmiques és més eficaç treballar amb grups d’alumnes reduïts, es desdobla el grup. Així, doncs, mentre uns comencen a treballar en la confecció de decorats i vestuari, els altres realitzen exercicis d’expressió corporal.
8a i 9a sessions: Confeccionem el decorat!
Continuen confeccionant els decorats. A més a més, el promotor, amb l’ajuda d’algun altre membre del grup, dissenya el cartell promocional de l’espectacle.
10a, 11a i 12a sessions: Preparem l’espectacle teatral!
Durant aquestes sessions els nens i nenes assagen l’obra de teatre: acaben decorats, memoritzen el text, preparen la representació, assagen amb i sense música, preparen alguna dansa i, fins i tot, la interpretació d’alguna peça musical amb instruments.
13a sessió: Fem un assaig general!
Abans de presentar l’espectacle davant el públic fan un assaig general amb decorats i vestuari.
14a sessió: Estrenem l’espectacle!
Després de molts dies de feina els nens i nenes presenten el seu espectacle! Les diverses companyies de teatre infantil de l’institut Baldiri Guilera presenten les seves obres a nens i nenes d’alguna escola de primària del barri.
15a sessió: Avaluem el projecte!
Es dedica l’última sessió a fer una valoració general del projecte. Els alumnes s’autoavaluen i també fan una coavaluació grupal. Aquesta sessió és molt important ja que cada grup pot explicar als altres com s’ha sentit al llarg del projecte i què li ha aportat haver-hi participat.