Metodologia – Projecte Txernòbil

Punt de partida

El moment del curs acordat amb el grup-classe per començar a treballar el Projecte Txernòbil va ser el 3r Trimestre.

Però, com fer emergir l’interès suscitat durant el 1r Trimestre quan el company ucraïnès ens va parlar de Txernòbil?

Moments EUREKA!

Partint de la idea de que tot està connectat (“som pols d’estrelles” Carl Sagan), intento cercar, com a mestra, un moment Eureka! a partir del qual avançarem per anar construint el projecte. En aquest cas va girar a l’entorn d’un fet fortuït materialitzat en dos elements: plàstic de PVC – cabells.

La pregunta: Per què els cabells són atrets pel plàstic de PVC?

Preguntes Socràtiques

Encara que de moment els alumnes no ho saben, ja hem obtingut el lloc per on començar a estirar endinsant-nos en el món secret dels àtoms i de la seva estructura.

Tenim la pregunta: Per què els cabells són atrets pel plàstic de PVC?

Es genera el debat en petits grups, en gran grup i l’inici de la recerca.

De la recerca i el debat obtenim una primera resposta: Electricitat estàtica.

A partir d’aquest fenomen ens preguntem:

  • Amb quins altres materials es produeix electricitat estàtica?
  • De què està feta la matèria?
  • Estem fets nosaltres del mateix material que la fusta de les taules?
  • Es pot veure l’electricitat estàtica o només es poden veure els seus efectes?
  • Què produeix l’electricitat estàtica?

Experimentació

Es proposa un experiment per descobrir com afecta aquest fenomen a d’altres materials diferents del PVC i dels cabells i amb quina intensitat, utilitzant el mètode, inicialment descobert, per fregament.

Materials:

  • Regles
  • Bolígrafs
  • Paperets de diferents textures
  • Globus
  • Aigua
  • Porexpan

Amb les nostres conclusions i amb la descoberta de l’àtom i l’acció dels electrons ens endinsem en el projecte.

Si voleu veure més fotografies cliqueu a sobre de la foto.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *