Metodologia del projecte “Triviprat”

El nostre projecte “TriviPrat”, implementat com a treball de síntesi a 1r d’ESO, ha intentat posar en pràctica un conjunt d’activitats, de tipologia diversa, que engresquessin l’alumnat en la descoberta del seu propi municipi: El Prat de Llobregat. A banda, però, de la confecció única del joc clàssic, l’equip docent va proposar un punt de partida: realitzar sortides guiades fora del centre, al llarg del projecte, que permetessin als nois i noies apropar-se al seu entorn i, alhora, extreure la informació que els fos útil per al seu projecte.

Pel que fa a l’agrupació de l’alumnat, aquesta ha girat entorn els equips i treballs cooperatius, distribuïts prèviament d’una manera heterogènia i assumint un rols que han pogut autoassignar-se ells mateixos amb els membres del seu equip de treball.

En relació a la temporització, el projecte ha estat contextualitzat dins la setmana del curs contemplada per a la realització dels treballs de síntesi als diferents nivells d’ESO. Disposant de 5 dies lectius, i essent el primer cop que perfilàvem el treball de síntesi en forma de projecte, ha calgut una organització prèvia per part de tot l’equip docent de 1r. En aquest sentit, s’han proposat, anteriorment, dues tutories de grup per tal que l’alumnat pogués descobrir la finalitat i l’objectiu del projecte, que conegués el funcionament del joc i que comencés una empenta creativa per tal de dissenyar un Trivial autòcton complet, amb correcció i divertit per a qualsevol persona que vulgui descobrir El Prat. Per altra banda, es definiren franges horàries de les sortides guiades al municipi per als diferents grups de 1r: dues sortides, d’una hora i mitja, a l’ajuntament del poble i una altra, d’un recorregut guiat. A més, es va dedicar un matí sencer, a fer la descoberta del paratge natural més important del nostre entorn: el Delta del Llobregat.

Amb aquestes sortides i la recerca d’informació en xarxa a les aules d’informàtica del centre, els alumnes van poder dissenyar un joc en què, amb un total de 30 targes, havien de donar resposta als 6 àmbits dels quals consta el joc i que representarien el municipi: què hi ha d’important i rellevant quant a la geografia i la història del Prat? I del seu art i literatura, què en podrien destacar? Coneix la gent què es fa al Prat quant a oci i entreteniment? I els esports? I la bellesa natural ecològica de la qual podem gaudir al Delta?

Paral·lelament a aquesta recerca d’informació i descobriment guiat del medi, els alumnes realitzaren un ventall d’activitats encabides dins les àrees de tecnologia i visual i plàstica. Calia, seguint unes premisses bàsiques de presentació, dissenyar un taulell i un material complementari (daus, fitxes i capsa) que donés sortida, de manera lúdica, a les qüestions plasmades a les targetes. El disseny d’unes instruccions del joc, en català, castellà i anglès, arrodoniren el projecte fomentant el contacte amb les llengües estrangeres entre l’alumnat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *