Planifiquem el projecte “Baldiri, tot un món”

 

Justificació del tema triat

La cultura és plural i diversa. No hi ha una sola cultura sinó moltes de diferents. La
diversitat cultural és una de les grans riqueses de la humanitat: gràcies a ella gaudim de l’enorme diversitat de formes expressives, artístiques, lingüístiques, estètiques i festives.

La interculturalitat consisteix a aconseguir que la relació entre les diferents cultures d’un mateix territori siguin positives. Es basa en el respecte mutu i la voluntat d’aprendre els uns dels altres.

El nostre institut, Baldiri Guilera, és un espai de trobada de diferents cultures, els nostres alumnes i professors són diversos, tant en els seus orígens com en la seva cultura. Aquesta diversitat ens enriqueix com a col·lectiu i com a persones.

Aquest curs, i dins de les activitats del treball de síntesi de 2n d’ESO, hem volgut posar de manifest aquesta gran diversitat cultural que viu dins del nostre institut.

Objectius del projecte

• Plantejar el tema del TS de 2n d’ESO (Diversitat Cultural) incorporant noves formes
d’aprenentatge que complementin les anteriors.

• Aprofitar el tema del TS i també algunes de les activitats generals, però al mateix
temps introduir un aprenentatge competencial i cooperatiu, que parteixi del
interessos de l’alumnat i de situacions reals i properes.

• Potenciar el treball de grup i atribuir les tasques i funcions als diferents membres
del grup. Practicar la dinàmica del treball cooperatiu.

• Posar de manifest que l’alumnat de l’institut Baldiri Guilera és divers, tant en els
seus orígens familiars com en la seva cultura i que aquesta diversitat ens enriqueix
com a col·lectiu i com a persones. Potenciar la curiositat dels alumnes envers altres
països i cultures.

• Organitzar una Fira de la diversitat per tal de mostrar les nostres recerques a tota la
comunitat.

Matèries i professors que intervenen en el projecte

Grup Impulsor: Núria Rovira (coordinadora de 2n d’ESO i professora de Tecnologia), Viviana Roig (professora de Música), Montse Ponce (Professora d’Ètica i Religió), Marina Oliva (professora de Matemàtiques), Raúl Torregrosa (professor de Matemàtiques), Ascen Lamora (coordinadora pedagògica i professora de Ciències de la Naturalesa) i Gemma Arija (professora d’Educació Física).

Tasques:

1. Participen en la formació del PFZ  “Treball per projectes”,  que es realitza al nostre
institut (curs 2016-17).

2. Creen el marc que permet dissenyar el nou Treball de Síntesi de 2n d’ESO incorporant dinàmiques de treball cooperatiu.

Equip docent de 2n ESO: tot el professorat de 2n d’ESO.

Tasques:

1. Són coneixedors de la proposta de l’equip impulsor i han de valorar la possibilitat real d’implementar els canvis en el TS de 2n ESO.

2. Participen en el disseny d’activitats d’aprenentatge incorporant les tècniques del treball cooperatiu.

3. Apliquen a les aules els acords presos en les reunions d’equips docents al respecte del TS.

4. Avaluen els diferents grups i alumnes segons els criteris d’avaluació establerts.

Equip directiu i claustre de professorat. Donen suport i ajuden a gestionar els canvis que suposen els nous procediments de treball cooperatiu: mobilitat de grups i alumnes, accés a la informació, organització de tallers, canvis en els horaris del professorat, etc.

Producte final que ha de fer l’alumnat

L’objectiu final d’aquest treball és que els alumnes de segon d’ESO muntin l’últim dia de la setmana de síntesi una Fira de la Diversitat a l’hemicicle del centre. En aquesta fira
exposaran els treballs que hauran realitzat durant la setmana a partir de les dades
obtingudes de l’enquesta i a través d’una sèrie de tasques que se’ls proposa i que
s’adjunten en un dossier.

Com que les activitats plantejades són diverses, també el resultat final del Treball serà divers:

Diari de bord: recull dels resultats i conclusions de les activitats d’aula proposades.

Panell informatiu: panell en forma de cub (per poder-los apilar) que recollirà aquella
informació més rellevant que els alumnes hauran seleccionat del país o regió que hauran escollit.

Exposició oral: cada grup disposarà d’uns 10 minuts per explicar aquelles curiositats o
aspectes que més els ha cridat l’atenció del país o regió que han estudiat.

Fira de la diversitat: muntatge d’una Fira de la Diversitat a l’hemicicle on cada grup
exposarà el seu panell informatiu. També serà l’espai per exposar allò fet als tallers als
altres companys (lectura dels contes teatralitzats, mostra gastronòmica, música i danses, activitats esportives i jocs de taula).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *