A l’hort de l’escola, els nens i nenes acompanyats pels adults, mestres, mares, pares i avis pagesos, hi planten patates, tomàquets, enciams i escaroles, cebes, maduixeres, … És una bona manera d’apropar-nos a la terra, de tocar-la, d’olorar-la, d’embrutar-nos i, sobretot “d’aprendre de la terra tot el que la terra ens pot ensenyar”.
Treballem l’hort amb els avis, mestres i alumnes creant vincles i interrelacions generacionals bàsiques en el creixement i maduració de l’infant. Entenem l’hort com a suport didàctic pels alumnes però també com a mitjà per treballar l’Educació Ambiental com a instrument pedagògic integrador.
Els objectius generals de l’Hort escolar són:
- Crear un nou àmbit de relació escolar entre els participants: Treball cooperatiu a través de les pràctiques concretes a l’hort arribant a enllaçar els diferents grups de col·laboradors que intervenen en el projecte. Entendre un nou concepte de l’obligació des de la responsabilitat, fomentant l’esperit de cooperació. Generar actituds de respecte cap als treballs col·lectius. Sentir la relació entre treball i esforç.
- Crear noves situacions d’aprenentatge com a alternatives integradores de l’alumnat elaborant estratègies per desenvolupar comportaments responsables respecte a tasques d’interès comú.
Aquest Projecte de l’Hort és utilitzat com a instrument pedagògic i d’aprenentatge, a la vegada que integrador i de servei a la societat en el vessant de la sostenibilitat.
Educació infantil:
– Utilitzar l’hort per a motivar als nens i nenes en diferents àmbits: Educació per al consum, educació per a la igualtat de sexes, Educació Ambiental, Educació per a la salut…
– Generar actituds de respecte cap als treballs col·lectius. Treball cooperatiu.
– Apropar l’alumne a la natura i fomentar el respecte a ella i a les seves manifestacions per així sensibilitzar l’alumnat cap al món vegetal. Observarem el creixement de les plantes i l’aparició de les flors i els fruits.
– Descobrir l’origen d’alguns aliments.
Cicle inicial:
– Utilitzar l’hort per a motivar als nens i nenes en diferents àmbits: Educació per al consum, educació per a la igualtat de sexes, Educació Ambiental, Educació per a la salut…
– Generar actituds de respecte cap als treballs col·lectius. Treball cooperatiu.
– Apropar l’alumne a la natura i fomentar el respecte a ella observant el creixement de les plantes i l’aparició de les flors i els fruits aprenent a diferenciar espècies vegetals.
– Descobrir l’origen d’alguns aliments; educar els nous consumidors (els alumnes) sobre la importància de consumir aliments més sans.
– Apreciar el valor de la terra, impulsora del creixement de les plantes.
– Conscienciar als alumnes sobre l’estalvi de l’aigua.
– Utilitzar l’hort escolar com a recurs educatiu, per al coneixement de l’entorn i la creació d’actituds positives vers el medi ambient.
– Utilitzar el compostador.
Cicle mitjà i superior:
– Utilitzar l’hort per a motivar als nens i nenes en diferents àmbits: Educació per al consum, educació per a la igualtat de sexes, Educació Ambiental, Educació per a la salut…
– Crear un nou àmbit de relació escolar entre els participants.
– Generar actituds de respecte cap als treballs col·lectius. Treball cooperatiu.
– Apropar l’alumne a la natura i fomentar el respecte a ella, sensibilitzar cap al món vegetal, observant el creixement de les plantes i l’aparició de les flors i els fruits aprenent a diferenciar espècies vegetals.
– Descobrir l’origen d’alguns aliments; eduquem nous consumidors sobre la importància de consumir aliments més sans.
– Apreciar el valor de la terra i adquirir coneixements de les tècniques de treball agrícoles.