La lectura és un dels continguts bàsics del procés d’ensenyament- aprenentatge.
Amb el projecte lector practiquem les habilitats lingüístiques i socials que ens ajuden a desenvolupar diverses capacitats que de ben segur farem servir en molts dels àmbits de la vida quotidiana.
Oferim eines necessàries per agafar l’hàbit lector i aconseguir llegir pel plaer de llegir.
El projecte sorgeix a partir de la necessitat dels alumnes de millorar el procés lector i la comunicació lingüística en tots els seus aspectes.
L’apadrinament lector consisteix en compartir un espai i temps en el qual els nens i les nenes més grans de l’escola (alumnat de sisè i cinquè) fem lectura i expliquem contes als petits de Primària (alumnat de primer).
Amb aquest projecte intentem que tant uns com els altres visquin una experiència d’aprenentatge lector, en el que els nens i les nenes de cicle superior fan de “padrins” lectors i ajuden a aprendre a llegir als infants de cicle inicial i per que aquesta activitat sigui engrescadora i el més motivadora possible per tal que se’ls hi encomani el plaer de llegir.
OBJECTIUS
El projecte de l’apadrinament lector ens proposem aquests objectius:
- Millorar el nivell lector dels alumnes de CI.
- Establir relacions comunicatives en llengua catalana entre els alumnes de cicle inicial amb els de cicle superior.
- Relacionar-se i implicar-se amb alumnes més petits per tal de facilitar la integració dels alumnes a l’entorn de l’escola.
- Permetre una atenció més individualitzada en la llengua.
- Facilitar la llengua catalana com a llengua vehicular entre l’alumnat.
- Motivar el gust per la lectura.
- Reforçar el vocabulari, la pròpia parla i ampliar-lo.
- Desenvolupar la imaginació, la creativitat i la fantasia.
- Gaudir dels contes i dels diferents tipus de textos que hi ha al nostre abast.
- Establir i respectar el compromís d’ajuda i cooperació entre alumnes de diferents cicles.
L’ACTIVITAT PAS A PAS
El mes de gener fem aquest primer pas i expliquem als més grans la importància del compromís que adquireixen i de la responsabilitat que això suposa respecte als més petits. Així mateix, aquest compromís queda reflectit en un contracte que signen el padrí/padrina i el fillol/la el dia que es comença l’apadrinament.
Durant l’activitat no només es llegeix, sinó que també els padrins/es fan preguntes de comprensió o qualsevol altra activitat relacionada amb les habilitats lingüístiques, depenent de les necessitats del seu fillol/fillola. En el cas que aquest/a no domini encara les habilitats de descodificació, el/la mestre/a proporciona un material més senzill per tal que el nen/a pugui seguir sense dificultats (abecedari de fonemes tal com el tenen a classe de primer, imatges…) i el document per ser un bon padrí lector.
Es van fent durant el curs canvis de situació, és a dir, els nens/es de primer un dia es queden a classe i un altre dia marxen a la classes de CS.
Durant el curs entre les classes de primer fan intercanvi de la capsa dels llibres per a que sigui molt més rica i variada la tipologia.
SEGUIMENT DE L’ACTIVITAT
Cada alumne/a de CS té un full de seguiment del seu fillol/a per tal que anoti els avenços i comentaris positius sobre el seu fillol/a.
Aquest full al finalitzar el curs se li entrega al mestre/a perquè faci un seguiment oportú i pugui així avaluar el procés lector del nens i neens.
A part d’una graella en la que anoten els nens i nenes de primer el títol del llibre que estan llegint i si els ha agradat o no.