Bones a tots, ja hem començat el projecte i escriure’m aquest article per a compartir l’experiència.
La pregunta a guiar ha estat el que més dubtes ens ha generat en el claustre ja que necessità vem ser molt fidels a fer una pregunta oberta per a tal de reconèixer el projecte com a iniciativa absoluta dels nostres alumnes. Tot i això, com a grup impulsor vam acotar algunes idees per a controlar el tipus de projecte que anà vem a treballar.
Després d’haver acabat un projecte en la setmana de les ciències, tenÃem el grup amb bona dinà mica ja que havia sortit molt bé la tasca i el treball en equip. D’aquesta manera els nostres alumnes veien com un premi la possibilitat de seguir treballant amb la metodologia de projectes i la seva motivació d’entrada era alta. El primer dia vam reflexionar sobre el poc temps que ens queda ser la classe de cinquè i que molt aviat seriem un referent per a l’escola com han estat els de sisè aquest any. Després d’això vam valorar les coses positives que ha fet el grup de sisè durant aquest curs per a millorar l’experiència de la resta d’alumnes de l’escola. Amb això i aquesta responsabilitat els nostres alumnes de cinquè van voler acceptar el compromÃs de fer-ho el millor possible en el seu paper immediat de ser els més grans de l’escola. Però… va sorgir un problema, hem de presentar-nos! Encara no podem fer arribar un missatge a la resta de nens de l’escola si no ens coneixen... i arribem a la conclusió que hem de fer alguna cosa per a apropar-nos i que ens coneguin.
L’objectiu ja el tenÃem, vam pensar després COM FER-HO?, QUE ELS HI AGRADA ALS NENS DE L’ESCOLA? Alguns van pensar que els dibuixos animats seria una bona manera de presentar-nos, i finalment vam ajustar la idea de sortir per la tele amb el fil conductor de presentar-nos fent de reporters entre nosaltres en els diferents camps que son les nostres passions, habilitats o petits trucs amagats. Vam fer una pluja d’idees on van sorgir diferents possibilitats per a participar: fer una obra de teatre, ensenyar els jocs que hem practicat aquests anys a l’escola per divertir-nos, mostrar els diferents racons de l’escola amb un joc de pistes, fer un videoclip per apropar-nos a la música, fer trucs de mà gia i les destreses culinà ries que sabem. Un cop tenÃem la llista preparada vam ubicar en grups de tres a tots els nens de la classe de tal manera que tots estiguessin contents. Un dels grups, el de mostrar els jocs que hem practicat no va tenir gent motivada a participar-hi i el vam eliminar per incorporar-ne un altre de reporters a les colònies que farem en dues setmanes per tal d’ajudar a la resta de l’escola l’experiència que suposa marxar a dormir fora de casa dos dies. Un cop vam tancar els temes i els grups, vam haver de buscar els mitjans tecnològics per gravar i organitzar aquests continguts en una espècie d’Ãndex. Per acabar d’arrodonir la idea vam sumar la possibilitat de crear una entrada al programa tipus logo que podrÃem preparar entre tots amb el que aprenem i hem aprés a plà stica.
Les activitats son totalment obertes i els nostres petits grups de tres amb l’ajuda dels seus companys decidiran la personalitat i manera en que enfocarem aquests noms d’activitats que hem proposat en la pluja d’idees. Els grups comparteixen entre ells les seves experiències, però tothom respecta la llibertat de cada grup a l’hora de decidir i d’equivocar-se.
Un cop compartit aquest guió amb la resta de l’equip impulsor, valorem l’activitat com a molt motivant i lúdica per ells i amb un grau alt de dificultat a l’hora d’enfrontar-se a les tablets que utilitzarem, a les aplicacions d’edició de vÃdeo i a l’alta ambició de mostrar i recollir tot aquest procés en un vÃdeo conjunt final per a exposar a la resta de classes de l’escola.
Fins aquà hem arribat i a la propera seguirem compartint els propers passos!