A partir del mite treballat per cada grup, els alumnes han de crear dos productes finals:
Suro virtual
L’alumnat ha hagut de fer una cerca sobre la constel·lació que li ha tocat, tant pel que fa a l’observació, com pel que fa al mite que li dóna nom. Després ha hagut de crear tota una sèrie de notes en un suro editat amb l’aplicació Padlet amb la informació següent:
- Imatge de la constel·lació amb els noms de les estrelles que la conformen, la indicació de la més brillant, la més propera i el millor moment d’observació des de Badalona.
- Traducció al català del text de la font antiga que la descriu per primera vegada.
- Representacions artístiques, literàries, musicals i audiovisuals que recreen el mite que hi ha darrere el catasterisme.
- Vídeo d’elaboració pròpia sobre el mateix mite.
Conte infantil
Basat en el mateix mite, l’alumnat de cada grup ha confegit un conte redactat per a infants dels primers cursos de primària, amb la intenció de portar-lo a una eventual sessió de contacontes a una escola de primària. en el cas de ser seleccionats.
Ambdós productes plantegen tota una sèrie de reptes de caire metodològic que incideixen en l’adquisició de les competències bàsiques:
- recerca i consulta de les fonts del mite
- comparació i tria de les diverses versions que n’hi ha
- selecció dels elements bàsics per a conformar el propi relat
- documentació sobre manifestacions del mite en diversos àmbits
- redacció d’un relat propi
- tria de materials per fer el conte
- descobriment de noves aplicacions TIC
Però, a més, la perspectiva de ser seleccionats per anar a fer una sessió de rondalles a una escola de primària hauria d’afegir interès a la seva feina, atès que tindrà una projecció pràctica i pública més enllà de les parets de l’institut.
El producte de la feina feta es fa públic fins i tot abans que l’alumnat sàpiga com ha estat valorat, atès que el suro virtual passa a formar part d’ El cel del B7, un mapa estel·lar col·laboratiu que queda publicat a la pàgina web del centre.
Quant als contes, els que acompleixen els objectius bàsics, són exposats en un expositor al vestíbul de l’institut a l’abast de tothom que els vulgui fullejar.
Un dels aspectes que potser caldria revisar és com se li comunica a l’alumnat el resultat que ha obtingut de la seva participació al projecte, ja que tal com ho hem previst per aquest curs, la nota anirà inclosa en el butlletí de final de curs, 2 mesos més tard.
Tampoc no hem previst la manera de fer participar directament les famílies de la feina que han fet els seus fills. La pertinença o no que així sigui convindrà debatre-la en properes edicions.