Esguardem el cel és un projecte que neix de la voluntat de donar a la mitologia clàssica el paper que li correspon com a font del pensament científic. Això, juntament amb el fet que vivim en un món en què cada cop mirem més a les pantalles, amb el cap cot, ens va engrescar a organitzar una setmana d’activitats que relacionessin mitologia i astronomia amb l’objectiu d’aixecar el cap i mirar els estels.
Després de contemplar diverses possibilitats per al títol, vam optar per aquesta exhortació inspirada en uns versos del principi de les Metamorfosis d’Ovidi.
Per tal de no embarcar-nos en una aventura excessivament temerària, vam decidir donar al projecte un format conegut (el del crèdit de síntesi), però intensificant-ne els aspectes del treball col·laboratiu i per projectes que consideràvem més necessaris i assequibles. Concretament vam prioritzar les idees de:
- Producte final: Un de material, el conte, i un de virtual, la pàgina web de les constel·lacions.
- Presentació pública del treball: No només dins el context acadèmic, sinó a les escoles de primària.
- Metodologia col·laborativa: Treball en grups, de manera que un dels productes és el resultat de les diferents aportacions de cada grup.
- Ús de les noves tecnologies: La majoria de les activitats s’han de fer amb aplicacions digitals.
- Avaluació per rúbriques.
En canvi, el format i el temps assignat al projecte no ens permetien partir dels interessos dels alumnes per articular les activitats, fet que no implica que no puguem incorporar-los en properes edicions.
Així doncs, la primera sessió es va dedicar a la presentació del projecte a partir de les preguntes:
-
Quant temps fa que no aixeques el cap per contemplar el cel de nit?
-
Què amaguen les constel·lacions?
-
Qui els va posar nom?
-
Què podem identificar a ull nu al cel nocturn?
-
Es veuen les mateixes constel·lacions quan mirem el cel des de qualsevol lloc de la Terra?
-
Podries explicar tot això a un nen petit perquè ho entengui?
I a continuació es van descriure totes les activitats, productes i rúbriques d’avaluació, per tal que l’alumnat tingués molt clar allò que calia que fessin.