REFLEXIONS PRÈVIES AL COMENÇAMENT.
Com s’ha explicat a l’apartat “Qui som” la nostra escola treballa un tema relacionat amb l’art durant el segon trimestre del curs. El tema és triat pel claustre a finals del curs anterior i sempre s’ha intentat treballar-lo de forma interdisciplinària. Els/les mestres de l’escola hem intentat al màxim que el projecte, malgrat estar triat per nosaltres, partís dels interessos reals dels/de les nostres alumnes. Però en honor a la realitat és que sempre hem anat seguint el guió que tots coneixem per a la realització d’un projecte interdisciplinari: Què en sabem?, Què volem saber?, Fem-ho!. Quant a la part organitzativa, un dels altres punts és que, al final, el projecte constituïa únicament responsabilitat pels/per les tutors/es i els/les especialistes no intervenien o si ho feien era molt poc.
Estem vivint moments de canvis que no ens poden deixar impassibles davant les necessitats educatives que ens trobem a les aules. Enmig d’una voràgine de novetats metodològiques (escola XXI, l’aula com un gran projecte, els ambients, les carpetes d’aprenentatge…), res que no estigui ja inventat, vaig decidir sortir de la meva zona de confort com a docent i intentar que el projecte del cine constituís un repte també per a mi. És aleshores quan vaig decidir que no prepararia cap feina, cap fitxa, cap material, cap recurs, i que el projecte partiria d’una gran pregunta (sorgida dels/les nens/es) que no es pogués trobar dins dels grups de treball.
PUNT DE PARTIDA DEL PROJECTE “EL CINEMA”. PARTICIPACIÓ D’UN EXPERT.TERCER DE PRIMÀRIA.
Coincidint amb la setmana que començàvem el projecte, el pare d’un alumne de P4 , l’HectorManteca, que és ajudant de direcció de cinema, es va oferir a venir a l’escola i fer unes xerrades als/a les nostres alumnes. També ens va ajudar a dibuixar unes imatges i veure-les a través d’un zoòtrop i a crear un petit Storyboard.
Òbviament aquesta participació va constituir un bon punt de partida que va generar motivació, interès i moltes ganes de començar a endinsar-nos en el món del cinema, des de la seva història, els oficis que intervenen, els diferents gèneres de pel·lícules, l’evolució de les càmeres, els tipus d’escenaris, etc.
No cal dir, doncs, que la intervenció d’un expert sobre el tema és un punt molt positiu a l’hora de treballar per projectes.
EL ZOÒTROP.
L’experiència del zoòtrop ens va fer prendre consciència de la feina que era produir les primeres històries de cine. Els/les alumnes van dibuixar una pilota en una tira de paper, tal com ens va indicar l’Hector.
Després la van veure al zoòtrop per descobrir com era el moviment.
STORYBOARD.
Vam sortir al pati de l’escola i cada un de nosaltres va ocupar una posició. Havíem de fer un pas petit en una direcció o un petit canvi en el gest. Cada cop que es produïa un canvi l’Hector tirava una foto. En total vam fer més de cinquanta fotografies i només vam crear una animació de cinc segons aproximadament.
Les activitats del zoòtrop i de l’storyboard van ser un èxit, no només perquè eren activitats en què ells/elles mateixos/es participaven, sinó també perquè els va ajudar a entendre la dificultat i els mitjans que són necessaris per fer una pel·lícula.
Quan l’ Hector va marxar va deixar a l’aula i en nosaltres una empremta de curiositat que era difícil de frenar. A partir d’aquí vam intentar buscar una pregunta que ens permetés investigar i seguir aprenent. La pregunta triada fou: ”Quant val fer una pel·lícula?”. Immediatament després van començar a sorgir de forma espontània diferents hipòtesis de treball que constituirien la cerca d’informació per grups, com per exemple: “Si surten actors o actrius famosos, la pellícula val més diners”.
Vam organitzar una sortida a la biblioteca i vam agafar els materials que vam considerar per començar a treballar. Els grups es van organitzar per intentar donar resposta a la nostra pregunta inicial. Així, un grup va investigar quan val llogar les càmeres, l’equip de so, l’equip d’il·luminació…; un altre quan val crear els efectes especials (FX) i en què consisteixen; un altre va investigar els orígens del cinema, etc.