Reflexions entorn a la carpeta d’aprenentage

L’avaluació del projecte “L’energia que ens mou” l’hem portada a terme de manera parcial pel que fa a la valoració del procés d’aprenentatge. L’ús de la carpeta d’aprenentatge ens ha generat molts dubtes atès que molts de nosaltres no l’havíem emprat mai. El treball per projectes ens ha suposat implementar la metodologia del treball competencial en diversos fronts alhora. El de la carpeta no ha estat atès de manera completa.

De tota manera, els alumnes han rebut el guió dels elements que conformen la carpeta d’aprenentatge. Els alumnes de 3r ESO E han copsat bé el concepte de treball per tasques, encara que no hem estat capaços de fer-los entendre les parts del procés de la investigació i de la resolució de la pregunta, potser perquè les sessions per establir els objectius de l’aprenentatge no han estat clares o han estat insuficients en nombre. La recollida d’evidències ha estat la part del procés que millor hem realitzat, al nostre entendre. Hem escollit, juntament amb els alumnes, testimonis dels diferents moments de l’aprenentatge i de demostració del que han après.

Per una altre part, s’ha incidit força en fomentar l’hàbit de reflexió dels alumnes sobre el seu procés d’aprenentatge. D’aquesta manera, l’ús de la carpeta els ha resultat una ajuda, doncs era allà on podíen anar veient la seva evolució, i cóm n’era d’útil tenir les seves ( millors i pitjors) experiències recollides en un sol lloc.

Tot i així, l’avaluació del projecte a través de la carpeta ha estat parcial: només hem pogut aprofitar l’autoavaluació de l’alumne, però no hi ha hagut temps (perquè no ens hem organitzat curosament) que el professorat anés també fent una avaluació diaria de cada alumne, (com fem al treball de síntesi, per exemple), només hem anat fent reflexions puntuals i generals sobre com han anat les sessions.  En canvi, la reflexió sobre la necessitat de demostrar el que aprenem, la definició del producte final i la recollida d’evidències han quedat prou ben recollides dins de la carpeta i han pogut ser avaluades millor que sense ella.

Aquests aspectes han suposat canvis en la nostra manera de treballar i d’avaluar. La importància del procés ha començat a tenir més pes, atès que hem avaluat les competències i no només destreses o continguts puntuals. Les demostracions del que hem après han estat valorades i el procés d’assoliment d’aquesta demostració amb la reflexió, el disseny i l’explicació del producte final. En la propera carpeta d’aprenentatge, tenim clar que la millora rau en una millor reflexió, en fases inicial i mèdia, sobre allò que els alumnes volen aprendre, com ho volen aprendre i sobre com volen ser avaluats, i despés, posar-ho en pràctica.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *