El projecte

Una altra trobada i definitivament decidim que serem aprenents de mags.

Els que han cercat informació i recursos sobre aquest món han quedat sorpresos per la gran quantitat de material que hi ha al respecte.

D’entre totes les propostes ens mantenim amb la idea que havíem desgranat a la trobada anterior: donarem unes pautes sobre quin és el treball que els alumnes hauran de fer. Primer la seqüència entre el treball individual i el treball de grup i, després, dia a dia.

Definim el repte:

La seqüència consisteix en que a partir del treball individual s’arribi a la representació d’un espectacle de màgia de tot el grup classe.

Per això, u proposem unes activitats individuals que s’hauran de presentar al grup per arribar a dissenyar un espectacle. A continuació es farà una votació a l’aula per escollir els diferents trucs que presentareu com a grup – classe a la resta d’alumnes del curs.

Els objectius que ens plantegem són:

Definim els objectius:

  1. Conèixer el vocabulari relacionat amb la màgia.
  2. Fomentar la creativitat com a estratègia per a solucionar problemes.
  3. Conèixer els millors mags de la història.
  4. Dominar trucs de màgia de la ciència, de la matemàtica, il·lusions òptiques, encanteris, il·lusionisme…
  5. Crear un espectacle de màgia i il·lusionisme.
  6. Treballar amb els companys de forma cooperativa.
  7. Avançar en l’expressió escrita
  8. Valorar la importància de presentar la feina ben feta.
  9. Fomentar l’autonomia com a forma d’autoaprenentatge.
  10. Haver de prendre decisions per acomplir la tasca encomanada

Definim la seqüència

  1. Presentació del projecte als alumnes. Qüestionari inicial. Confecció dels grups
  2. Il·lusions i hologrames. Enigmes. Diari màgic
  3. Pocions i amulets. Enigmes. Diari màgic
  4. Treball individual del personatge
  5. Personatge. Trucs màgics. Diari màgic
  6. Trucs màgics. Espectacle màgia de la ciència. Diari màgic
  7. Trucs màgics. Espectacle màgia de les matemàtiques. Diari màgic
  8. Flyers. Tasques pendents i preparació de espectacle. Diari màgic
  9. Espectacle i votacions
  10. Tasques individuals pendents
  11. Espectacle a la sala d’actes

Definim l’avaluació:

  • Avaluació del procés: 15 % (Mitjana aritmètica de la teva autoavaluació i la dels teus professors).
  • Avaluació del treball en grup: 20 %. (Autoavaluació a nivell de grup).
  • Carpeta d’aprenentatge i diari d’aprenentatge (diari màgic): 40 %. (Mitjana aritmètica de la teva autoavaluació i la dels teus professors)
  • Espectacle final: 25 %. (Avaluació dels companys i dels professors).

 

Llistat de recursos:

PRESENTACIÓ El professor reparteix el document als alumnes i explica en què consisteix el projecte. Es passa un qüestionari inicial i el documental : Quèquicom: Veure per creure (26 minuts): https://www.youtube.com/watch?v=fjH8O6fNEao.

Un membre de l’equip directiu vindrà per fer els grups.

PRESENTACIÓ IL·LUSIONS ÒPTIQUES I HOLOGRAMES http://www.educacionplastica.net/ilusiones.htm

Quèquicom:El trucatge (3 minuts) :

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/quequicom/el-trucatge/video/5657119/

 

Hologrames:http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/generacio-digital/els-espectacles-protagonitzats-per-hologrames/video/5657159/

 

ENIGMES 50 enigmes lingüístics: http://www.cal.cat/wp-content/uploads/2015/02/26.pdf

Quaderns d’Ot i el bruixot.

https://www.escolaolgaxirinacs.net/qu%C3%A8-fem/prim%C3%A0ria/enigmes-matem%C3%A0tics/

 

DIARI MÀGIC Consultar diari d’exemple a la Glòria, Gina, Gemma, Maria
POCIONS I AMULETS Amulets:https://genereialtreshistories.wordpress.com/2015/03/01/els-amulets-en-la-historia/

Ungüents: https://vimeo.com/35165465 (shortfilm)

PERSONATGES 9 Petits videos amb alguna actuació de diversos mags al llarg de la història. http://www.sapiens.cat/ca/notices/2017/03/els-grans-mags-de-la-historia-i-els-seus-aprenents-actuals-7260.php
TRUCS MÀGICS Canal de youtube que ensenya els trucs (increïble): https://www.youtube.com/user/dominalamagia

Magic Mania Disney Channel:                       https://www.youtube.com/watch?v=iqqxVePGrFs

PREPARACIÓ ESPECTACLE http://www.offmagia.com/m/archives/tag/gales-magiques-amb-estructura-creativa
MATEMÀTIQUES https://www.youtube.com/watch?v=yI-3iX1O9xc

Matemàtiques: https://www.youtube.com/watch?v=qsXwV-2yH6c

CIÈNCIES http://www.vladimirklimsa.com/2016/06/13-trucos-de-ciencia-magia-con-vaso.html
ALTRES Quèquicom trobareu molts programes que en un moment donat poden ser un suport per al projecte. Entenedors i rigurosos. http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/quequicom/

Mag Dynamo: https://www.youtube.com/watch?v=hNxlFw1qn18

Mago Pop: https://www.youtube.com/watch?v=rdGVdwu_olk

 

 

Com fem els grups?

IMG-20170421-WA0014Està clar que el treball serà en grups. Però… quins grups? Qui fa els grups?

Decidir aquesta qüestió ens ha portat molt temps i molt debat. També la sensació de no avançar, d’encallar-nos. Però sabem que és un tema important i que mereix dedicar-li tot el temps necessari.

La primera decisió és que els grups els farem nosaltres, bé, els tutors, i que els presentarem a l’alumnat amb un truc de màgia fent semblar que els grups s’han generat així: per art de màgia.

Aquí és un bon moment per dir que la Sandra, la nostra directora, s’ha implicat de ple en el projecte i ens ha ensenyat a professors i alumnes uns quants trucs a més de redactar una part important del projecte!!!

Parlem molt d’aprenentatge cooperatiu però encara estem sota la influència del treball individual. Ens costa barrejar alumnes treballadors amb altres que no ho són perquè pensem que els bons perden oportunitat, nota, … Hi ha qui defensa la idea de fer els grups amb criteris, podríem dir que homogenis, n’hi ha que mig i mig,… finalment pensem que han de barrejar-se i queden, podríem dir que heterogenis.

IMG-20170421-WA0011

IMG-20170421-WA0022

Neix… aprenents de mags!!!

Tornem a trobar-nos i el projecte de màgia comença a prendre forma.

Prepararem un petit dossier explicatiu per als alumnes i per les famílies on s’explica l’objectiu del projecte. La nostra idea és que els alumnes passin d’un treball individual a un treball de petit grup per construir un producte de grup classe.

Cada alumne haurà de treballar individualment una sèrie d’aspectes. D’aquest treball individual, consensuarem quin defensarem davant de la classe a nivell de grup. Tots els petits grups de la classe representaran davant del grup classe el seu “espectacle”. A partir d’aquí triarem, entre tots, el millor de cada grup. Posem com a condició que tots els grups estiguin representats (és a dir, no pot quedar un grup sense presentar res). I entre tots construirem un especacle comú que mostrarem a la resta de companys de 1r i/o 2n.

Parlarem de pocions, d’amulets, de mags coneguts, d’il.lusions òptiques, de trucs de cartes, d’endevinar números i cartes, … tot això pot englobar el projecte. La nostra sorpresa és majúscula quan comencem a cercar fonts d’informació. Hi ha un munt de material i se’n fan moltes i moltes activitats relacionades amb la màgia.

Quedem d’acord en la seqüència del treball:

Treball individual —– Treball en petit grup ——- Treball en gran grup

De mica en mica anem donant forma a la idea, afegint detalls. Anem visualitzant el projecte.

El paper del professor serà el de ser present, presentar les activitats i donar suport.

L’ideal seria desfer els horaris dels professors i que cada professor tingués un important nombre d’hores amb el grup classe corresponent. Impossible d’organitzar. Els professors fan classe a Batxillerat, a 3r i/o 4t que no juguen en aquest projecte. No volem carregar-nos d’una feina extra. Confiem en tenir-ho tot controlat i anar-nos passant la informació. Farem un drive compartit perquè cada professor vagi anotant hora a hora les incidències que puguin haver-hi i deixar anotacions sobre el treball de l’alumnat.

No és la situació òptima però sí la que veiem possible i ens veiem capaços de controlar.

Seguim!!!

Fil a l’agulla

Es reuneix l’equip impulsor per començar a posar fil a l’agulla. Quan tinguem les coses més clares ja convocarem a tot l’equip docent, però mentre anem fent ziga-zagues no és cosa de marejar al personal.

Hem tornat de les vacances de Nadal i hem assistir a la formació que ens havíem plantejat. Hem escoltat els professionals que han vingut al centre a explicar-nos aspectes rellevants i que el curs passat ens van generar dubte i inquietud; pensem que estem en disposició de començar la planificació del projecte.

El curs passat vam fer el projecte a 1r d’ESO i el vam fer com a crèdit de síntesi. Si el que volem és anar implantant de mica en mica el TxP al centre hem d’anar augmentant els cursos d’aplicació. Així és que aquest curs volem portar a terme el projecte amb els alumnes de 1r i 2n. Volem dedicar una setmana (al menys) a la realització del projecte perquè volem que els alumnes tinguin molt clar que durant aquests dies tot canvia i, sobretot, que canviem la manera d’aprendre i treballar. I en conseqüència: d’aprendre.

Busquem una data: finals d’abril!!! Cal posar una data perquè si no les coses urgents passen per sobre de les importants i mai no arribaríem a fer-lo.

La situació òptima de treball seria canviar els horaris del professorat de manera que els professors que van a les aules fossin més estables mentre dura el projecte i que no canviés cada hora. És missió impossible intentar-ho. Perquè fos possible caldria alterar 3r, 4t, BTX,… pensem que serà un inconvenient però que si tothom té clar què s’espera dels alumnes i què s’ha de fer a cada moment anirà bé.

Sobre la taula apareixen alguns temes. Aquest curs seguirem un procediment diferent del que vam seguir el curs passat. El curs passat vam fer un projecte tan obert, tan lliure que al mig del projecte teníem la sensació que ni nosaltres sabíem per on navegàvem. Aquest any volem tenir-ho més clar i volem acotar molt més les tasques. Sense ser-ne conscients estem fent el que en Jordi Doménech ens va dir que passava en el TxP: es comença fent projectes molt oberts, se segueix tancant-los molt fins que es troba l’equilibri. Sembla ser que nosaltres estem en el punt de tancar.

D’entre els temes que planegen sembla que el de la màgia té molt de suport.

Decidim que madurarem el tema i a la propera trobada decidirem.

Tot i que sembla que avancem poc quedem satisfets de la trobada. No fa massa temps ens  hauria semblat impensable seure tots al voltant de la taula per discutir aspectes metodològics i posar-nos d’acord. Tenim voluntat d’avançar però ens costa cedir el nostre terreny.

I què fem amb els que distorsionen?

El nostre centre té una gran diversitat d’alumnat. Quan parlem de diversitat no ens referim a alumnes de procedències diferents, que també, si no, i sobretot, a maneres diferents d’entendre la vida acadèmica. Mentre uns alumnes i les seves famílies estan molt preocupats perquè els seus fills aconsegueixin l’èxit acadèmic altres tenen preocupacions molt importants i la vida acadèmica és una part més de la vida. Si obtenen èxit, millor, però si no, doncs,… ja se’n sortiran. Aquesta realitat fa que alguns alumnes tinguin molt poc interès per treballar i sovint són alumnes que a l’aula distorsionen. Amb aquests alumnes sovint hem desenvolupat estratègies que ens ajuden a tenir a l’aula l’alumne “neutralitzat”. Posar en pràctica una nova metodologia ens inquietava perquè no vèiem la manera de poder atendre en aquests alumnes plantejant una metodologia on l’autonomia i el protagonisme de l’alumne és fonamental.

Vam posar-nos en contacte amb el SEETDIC per demanar el seu suport i ens ajudés a posar en marxa estratègies de suport en aquests alumnes.

Vam compartir una tarda, també, amb una de les professionals d’aquest servei. Com a les sessions anteriors vam dividir la jornada en dues parts: una on vam escoltar i una altra part on vam tenir ocasió de posar sobre la taula casos concrets que ens amoïnaven.

Destacaríem algunes indicacions que ens ens van donar per poder atendre aquests alumnes:

  • Recolzar l’entorn
  • Implicació del professorat i comprendre la seva situació
  • Tenir cura de com parlem als alumnes, del lloc on parlem amb ells
  • Confortar físicament l’alumne en moments d’ansietat
  • Conèixer els recursos externs que ens ofereix l’entorn
  • Fer les adaptacions pertinents
  • Redactar pactes i compromisos
  • Establir unes normes clares de funcionament
  • Seguiment individualitzat
  • Defugir dels mètodes autoritaris
  • Evitar l’excés de permissivitat
  • Tenir clar qui és el referent

http://seetdic-girona.blogspot.com.es/p/enllacos.html

Aquest és l’enllaç del servei.

Totes les indicacions són de sentit comú (el menys comú dels sentits). Però va anar bé sentir-ho de nou per empatitzar-nos amb aquests alumnes.

Veiem que en fer canvis metodològics haurem de seguir-los de prop i dedicar-nos més temps a ells però potser fins i tot tenim sorpreses sobre com aborden el treball.

Tertúlia amb en Jordi Domènech

Seguint la idea de formar-nos abans de plantejar  el projecte d’enguany passem una tarda amb en Jordi Doménech. Ve al  nostre centre i ens explica, primer,  alguns aspectes sobre la seva manera d’entendre els projectes i deixem una bona estona per poder atendre dubtes i qüestions per part del professorat.

Tenim clar que treballar per projectes aporta un valor afegit a la nostra tasca docent perquè ens cal combinar diferents metodologies, la única manera d’arribar a tot l’alumnat. Sabem, també, que els canvis ens inquieten i ens desestabilitzen, posen a prova les nostres seguretats. El més important com a professor ja no és tenir una classe on impera l’ordre i el silenci. Cal que canviem el rol del que hem fet sempre per adoptar un de nou, I per fer-ho cal posar-nos d’acord amb els companys. És cert que podem plantejar projectes nosaltres sols, també és un mite que totes les matèries hagin de participar. Però si el saber a la vida quotidiana no està fragmentat potser que fem l’esforç de plantejar-ho, a l’aula, de la manera més natural possible.

Ens trenca algun tòpics. I posa sobre la taula molts reptes. Per treballar per projectes no cal aturar la vida de l’institut durant un període més o menys llarg i posar la vida docent de caps per avall. No cal voler traspassar els límits de la creativitat per plantejar unes activitats super atractives. Cal fonamentalment plantejar-nos què volem que aprenguin els nostres alumnes i formular unes bones preguntes per fer possible l’aprenentatge. Nosaltres el curs passat vam deixar a l’atzar l’aprenentatge. Segur que els alumnes van aprendre però no vam controlar què ni quant.

Aquesta tarda hem après i també ens hem sentit petits però estem il.lusionats perquè… ens agraden els reptes!!!

Trobada amb en José Ramon Lago. Aprenentatge cooperatiu.

Un tema recurrent i preocupant és el tema del treball en grup dels alumnes. Qui fa els grups? Com fem els grups? Què s’espera del treball en grup? A quina necessitat respon plantejar el treball en grup?

Actualment totes les universitats basen la seva activitat quotidiana en treballs en grup; a les feines cal treballar en grup; parlem de cooperació, de solidaritat,… però què hi ha darrera d’aquests termes? Com ensenyem als alumnes a ser competents en aquestes habilitats? O pressuposem que són innates?

El professor Lago a través d’una xerrada amena, distreta,  divertida i, fonamentalment, rigorosa, ens dóna eines, pistes, ens planteja interrogants per descobrir que no és una habilitat innata i que tenim l’obligació de plantejar-la a les nostres aules.

La seva línia d’investigació és la línia que basa tot l’aprenentatge fonamentat en l’aprenentatge cooperatiu. Tornem a ser-hi. Nosaltres volem però no del tot. Volem anar a poc a poc. Què vol dir això?:

  • Cal ensenyar als alumnes a treballar en grup. Cal que plantegem un seguit d’activitats que només tinguin com a objectiu aprendre a treballar en grup.
  • Els grups han de ser estables en el temps. Un trimestre, tot el curs…
  • Els grups no es fan a l’atzar. Cal definir-los i organitzar-los en funció d’aquests criteris.
  • El treball en grup sempre parteix d’un treball individual.
  • El treball en grup implica la suma de totes les aportacions, no el recull de diferents tasques fetes individualment.

Però prèviament cal que com a docents ens qüestionem algunes coses: cal que ens preguntem què volem millorar, què volem canviar perquè els nostres alumnes estiguin més motivats. Cal que trobem les raons de fons, quines raons de tipus pedagògic i psicològic ens reforcen per fer aquest canvi i, finalment, com podem fer aquest canvi de manera sistemàtica i organitzada tenint molt clar que no partim de zero, que tenim ja una estructura que sustenta la nostra pràctica.

I aquí ens quedem. Amb més interrogants que en començar. Ens ha tocat al fons. Es tracta d’una nova metodologia que toca el sentiment. Com entenem cada docent l’educació, la vida… com una estructura individual, competitiva, cooperativa?

Caldrà parlar-ne.

Qui som i primeres passes del curs

Som l’equip impulsor de l’Institut Narcís Monturiol de Figueres. Un centre de 800 alumnes i 80 professors que imparteix ensenyaments d’ESO, Batxillerat, CFGM, CFGS, CAM i CAS.

Un centre amb alumnat molt divers. Segons la tipologia del Departament d’Ensenyament d’extrema complexitat.

Si som 80 professors també hem de suposar que la diversitat entre nosaltres també és important. Diferents maneres d’entendre la docència, diferents maneres d’enfrontar-nos a les nostres pors, diferents graus de flexibilitat, …

Segon any de participació a la xarxa.

Volem posar un nou projecte en marxa. Aquest curs amb els alumnes de 1r i 2n d’ESO. El curs passat vam començar amb els de 1r i la idea és anar implementant la metodologia progressivament. De moment no és el nostre objectiu treballar sempre per projectes. Som temeraris i tenim il·lusió però amb sentit comú. Som conscients de la nostra realitat i entenem que el TxP és una altra metodologia, no la única, per avançar. I també perquè de cop i volta no podem desprendre’ns del que hem vingut fent fins ara. I no podem fer-ho per dues raons: perquè no en sabem prou però sobretot perquè no tot el que venim fent fins ara està malament i, per tant, no hi ha raó per canviar-ho.

El projecte del curs passat: http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte120/  els alumnes el van valorar molt positivament i els professors també  però ens van quedar algunes insatisfaccions i vam cometre alguns errors importants que aquest curs voldríem evitar. Per fer-ho vam decidir que abans de posar-nos en marxa calia una mica més de “formació” en això que en diem Treball per projectes. Ens calia saber més però, també,  tenir més criteri per poder parlar tots el mateix llenguatge que parlàvem de TxP.

I vam posar mans a l’obra. Vam planificar una sèrie d’actuacions formatives que havíem d’ajudar-nos en aquest procés. Les actuacions planificades van ser:

1:- Sessió formativa en aprenentatge cooperatiu. Ens vam posar en contacte amb en José Ramon Lago de la UVic.

2. Sessió formativa sobre l’aprenentatge al TxP. Ens vam posar en contacte amb en Jordi Doménech.

3. Com actuar amb els alumnes que tenen conducta disruptiva. Ens vam posar en contacte amb el SETDIC.

4. Un centre que funciona treballant per projectes. Ens vam posar en contacte amb l’Institut de Sils.

5. Participació a l’Education Talks de la Universitat Abat Oliba: aprenentatge per projectes.

6. Revisió de la documentació del moodle de la Xarxa de CB

7. Recerca personal i reflexió de la bibliografia.

El nostre centre ha iniciat des de fa uns cursos la modalitat de formació interna. Això significa que les tardes de treball les aprofitem per formar-nos. Podríem dir que hem transformat algun equip docent en sessió formativa. Aquestes sessions poden tenir un formador extern o bé gestionem la sessió entre nosaltres reflexionant sobre els temes que ens preocupen i cercant solucions (o  no) als nostres problemes.