El nostre centre té una gran diversitat d’alumnat. Quan parlem de diversitat no ens referim a alumnes de procedències diferents, que també, si no, i sobretot, a maneres diferents d’entendre la vida acadèmica. Mentre uns alumnes i les seves famílies estan molt preocupats perquè els seus fills aconsegueixin l’èxit acadèmic altres tenen preocupacions molt importants i la vida acadèmica és una part més de la vida. Si obtenen èxit, millor, però si no, doncs,… ja se’n sortiran. Aquesta realitat fa que alguns alumnes tinguin molt poc interès per treballar i sovint són alumnes que a l’aula distorsionen. Amb aquests alumnes sovint hem desenvolupat estratègies que ens ajuden a tenir a l’aula l’alumne “neutralitzat”. Posar en pràctica una nova metodologia ens inquietava perquè no vèiem la manera de poder atendre en aquests alumnes plantejant una metodologia on l’autonomia i el protagonisme de l’alumne és fonamental.
Vam posar-nos en contacte amb el SEETDIC per demanar el seu suport i ens ajudés a posar en marxa estratègies de suport en aquests alumnes.
Vam compartir una tarda, també, amb una de les professionals d’aquest servei. Com a les sessions anteriors vam dividir la jornada en dues parts: una on vam escoltar i una altra part on vam tenir ocasió de posar sobre la taula casos concrets que ens amoïnaven.
Destacaríem algunes indicacions que ens ens van donar per poder atendre aquests alumnes:
- Recolzar l’entorn
- Implicació del professorat i comprendre la seva situació
- Tenir cura de com parlem als alumnes, del lloc on parlem amb ells
- Confortar físicament l’alumne en moments d’ansietat
- Conèixer els recursos externs que ens ofereix l’entorn
- Fer les adaptacions pertinents
- Redactar pactes i compromisos
- Establir unes normes clares de funcionament
- Seguiment individualitzat
- Defugir dels mètodes autoritaris
- Evitar l’excés de permissivitat
- Tenir clar qui és el referent
- …
http://seetdic-girona.blogspot.com.es/p/enllacos.html
Aquest és l’enllaç del servei.
Totes les indicacions són de sentit comú (el menys comú dels sentits). Però va anar bé sentir-ho de nou per empatitzar-nos amb aquests alumnes.
Veiem que en fer canvis metodològics haurem de seguir-los de prop i dedicar-nos més temps a ells però potser fins i tot tenim sorpreses sobre com aborden el treball.