Trobada amb en José Ramon Lago. Aprenentatge cooperatiu.

Un tema recurrent i preocupant és el tema del treball en grup dels alumnes. Qui fa els grups? Com fem els grups? Què s’espera del treball en grup? A quina necessitat respon plantejar el treball en grup?

Actualment totes les universitats basen la seva activitat quotidiana en treballs en grup; a les feines cal treballar en grup; parlem de cooperació, de solidaritat,… però què hi ha darrera d’aquests termes? Com ensenyem als alumnes a ser competents en aquestes habilitats? O pressuposem que són innates?

El professor Lago a través d’una xerrada amena, distreta,  divertida i, fonamentalment, rigorosa, ens dóna eines, pistes, ens planteja interrogants per descobrir que no és una habilitat innata i que tenim l’obligació de plantejar-la a les nostres aules.

La seva línia d’investigació és la línia que basa tot l’aprenentatge fonamentat en l’aprenentatge cooperatiu. Tornem a ser-hi. Nosaltres volem però no del tot. Volem anar a poc a poc. Què vol dir això?:

  • Cal ensenyar als alumnes a treballar en grup. Cal que plantegem un seguit d’activitats que només tinguin com a objectiu aprendre a treballar en grup.
  • Els grups han de ser estables en el temps. Un trimestre, tot el curs…
  • Els grups no es fan a l’atzar. Cal definir-los i organitzar-los en funció d’aquests criteris.
  • El treball en grup sempre parteix d’un treball individual.
  • El treball en grup implica la suma de totes les aportacions, no el recull de diferents tasques fetes individualment.

Però prèviament cal que com a docents ens qüestionem algunes coses: cal que ens preguntem què volem millorar, què volem canviar perquè els nostres alumnes estiguin més motivats. Cal que trobem les raons de fons, quines raons de tipus pedagògic i psicològic ens reforcen per fer aquest canvi i, finalment, com podem fer aquest canvi de manera sistemàtica i organitzada tenint molt clar que no partim de zero, que tenim ja una estructura que sustenta la nostra pràctica.

I aquí ens quedem. Amb més interrogants que en començar. Ens ha tocat al fons. Es tracta d’una nova metodologia que toca el sentiment. Com entenem cada docent l’educació, la vida… com una estructura individual, competitiva, cooperativa?

Caldrà parlar-ne.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *