Primeres valoracions i obrim debat sobre el treball per projectes

Passat un temps prou significatiu per haver rumiat sobre l’experiència viscuda l’equip impulsor de la Xarxa de Competències Bàsiques ens hem reunit per tal d’analitzar com han anat els diferents projectes que s’han portat a terme a l’Institut enguany.

Cal valorar com han anat, si es poden mantenir el proper curs, quines coses cal millorar…

Pel que fa al projecte que us acabem de presentar, la valoració és positiva. En general estem contents perquè els alumnes es van organitzar bé i van saber treballar en equip per tal d’assolir els objectius i hem pogut aconseguir enllestir els productes finals a temps…però hi ha coses a millorar que hem deixat ben definides per tenir-les en compte el curs vinent.

Durant el procés teníem por que els alumnes acabessin molt ràpid les seves tasques i ara ens adonem que hi havia massa coses a fer per pocs dies. Creiem que cal augmentar el temps de treball per projectes per poder treballar més tranquil·lament i menys condicionats pel temps.

Els alumnes han respos molt bé a les diferents propostes i les seves valoracions són molt positives. Han disfrutat amb aquesta manera de treballar.

Els projectes generen nervis, dubtes i tensions mentre els estem fent però tots estem molt satisfets un cop s’ha enllestit i podem veure tot el que hem après plegats, professors i alumnes. Valorem positivament que treballant per projectes hem descobert habilitats dels nostres alumnes que desconeixien i que ens permeten tenir una mirada més realista d’aquestes personetes que a poc a poc anem descobrint i formant.

També entre nosaltes hem descobert algunes habilitats dels companys que fins aquell moment no sabíem, ens hem conegut una mica més i segur que això ens ajudarà a treballar millor el proper curs.

equip-impulsor-institut-bellvitge-xarxacb-maig-2017A banda d’analitzar els projectes, va sorgir un interessant debat sobre la línia que hem de seguir amb els projectes: o bé fer projectes de manera aïllada treballant alhora algunes matèries o bé introduir-los dins del currículum al llarg del curs implicant a tots els professors interessats en treballar d’aquesta manera. Però això és un gran debat que caldrà compartir en un altre espai!!!

Esperem que us hagi agradat i que us pugui ser útil tot el que us hem mostrat. No dubteu en copiar tot el que us pugui servir!!!

Producte final

Finalment, com a acte de Cloenda i com a producte final del Projecte els alumnes van realitzar dues activitats; la presentació d’un Menú Setmanal Saludable per al servei del menjador d’una escola utilitzant el suport digital de la pissarra digital, i la preparació i elaboració d’un Pica-pica saludable. Els alumnes s’ho van passar d’allò més bé i va tenir molt d’èxit. Tothom va participar, va poder compartir i va poder tastar el menjar amb tota la resta de companys de 2n d’ESO. Estava tot boníssim!tastet1tastet2

tastet3

Avaluació del projecte

Volem avaluar el procés i el resultat de la feina feina. Volem tenir en compte la feina feta en equip però també el treball i els aprenentatges individuals que hagi fet cada alumne.

Per fer-ho hem preparat uns materials que pensem ens facilitaran la tasca d’avaluació:

  • Per l’avaluació del procés: la darrera hora de cada dia la reservem per fer una avaluació del treball que s’ha fet aquell dia.
    • Un representat de cada equip de treball explica a tota la resta el que han fet durant el dia, el que els manca per acabar, les decisions i acords presos… El professors presents prenen nota del treball a la carpeta de seguiment del professor que hi ha a cada aula o bé al document de drive que compartim tots els docents per poder anar introduint totes les observacions que anem fent del dia a dia.guia professor
    •  Durant tot el projecte vam trobar que era molt més enriquidor treballar en grup totes les activitats proposades i d’aquesta manera poder compartir tot allò que s’anava treballant al llarg de cadascun dels tres dies. Ara bé, en finalitzar les activitats proposades de cada dia els alumnes havien de fer una petita valoració de manera individual sobre què havien fet, que havia après i allò que podria millorar.cada alumne completarà el seu diari personal on podrà reflexionar sobre la feina feta al llarg d’aquell dia.guia de l'alumne
  • Per l’avaluació del resultat es tindrà en compte:
    • que cada equip hagi aconseguit presentar un bon pica-pica, seguint les característiques apreses durant aquests dies.
    • les propostes de menús escolar que cada grup hagi fet.

Finalment la qualificació de cada alumne quedarà reflectida dins l’apartat de “treball de síntesi” de les notes de cada alumne. Fins aquest curs, en aquest apartat només es reflectia la nota que els alumnes aconseguien a partir del treball que feien durant el camp d’aprenentatge. A partir d’ara, aquest apartat també tindrà en compte el treball per projectes.

Sortida al Mercat

 

Avui hem fet treball de camp!

Per poder conèixer “en viu” els aliments que han de formar part de la nostra alimentació diària, ens hem organitzat el temps per poder visitar el mercat del barri sense molestar massa als botiguers i als compradors.

Els i les alumnes s’han repartit els diferents aliments que havien de reconèixer, i, amb l’ajuda de les imatges que portaven descarregades al mòvil, s’han passejat pel mercat amb la missió d’identificar-los i escriure’n el nom.

Al principi han estat una mica tímids; però, poc a poc, s’han animat i han acabat intercanviant impressions amb els simpàtics botiguers que, molt amablement, els han ajudar a finalitzar la seva tasca.

Crec que ha estat una bona experiència, i que a molts els ha permès descobrir aliments que ni sabien de la seva existència!

 

 

Projecte en marxa!

IMG_2216

Que això ja comença!!

Els dies 3, 4 i 5 de maig vam aturar els horaris oficials i tots ens vam centrar en acompanyar els alumnes en el projecte “Sabem el què mengem?” de 2n d’ESO.

Com a activitats que podem destacar cal fer esmena de la visita al Mercat de Bellvitge, on hi van passejar i observar tots els sectors per poder realitzar l’activitat de reconeixement dels diversos grups d’aliments. També van realitzar el Taller de Zumolandia, on van aprendre a combinar fruites i begudes sense alcohol per així descobrir nous sabors de còctels saludables. I aquest estiu, a posar-ho en pràctica a casa!

20170503_123456

Sucs3

Planifiquem com portar a terme la fase d’aplicació.

Durant la preparació del projecte el que més ens va costar era pensar com anar incorporant les diferents activitats que volíem tenint en compte que hi havia aproximadament 60 alumnes. Algunes de les activitats com la visita al mercat o el taller de sucs calia treballar-les en petit grup per tal de poder acompanyar-los millor durant l’activitat i això va requerir una bona temporització del que estaria fent cada grup en cada moment així com una bona distribució i coordinació entre el professorat per tal que tothom tingués clar on estava i què feia cada grup a cada moment.

Tota aquesta informació calia que quedés ben definida a les guies del professor que hi havia a cada classe.planificació fase aplicació

Primeres activitats de sensibilització

Les setmanes anteriors a l’inici del projecte  van estar realitzant algunes activitats prèvies per anar motivant als alumnes i observant els seus interessos. Aquestes activitats anteriors les vam treballar sense modificar horaris, a les hores de les matèries dels professors que formem part del grup impulsor de la XCB.

Les activitats que vam fer van ser:

  1. Visionament del vídeo Supertrain me: documental que té lloc a Estats Units, on gairebé 100 milions de persones tenen sobrepes i l’obesiat és la segona causa de mort evitable. Morgan Spurlock, fa un experiment amb el propi cos mostrant què passa si s’alimenta de menjar basura 3 àpats al dia durant 30 dies.
  2. Dues xerrades: “Alimentació i trastorns de conducta” i “Alimentació i Càncer” impartides per experts de l’Idibell.
  3. Una activitat:  registre de la seva dieta durant 1 setmana, especificant també la pràctica d’activitat física durant el mateix període de temps.

sala actes 2n

Aspectes generals de la proposta

Durant 3 dies hem deixat de fer les classes habituals i tots, professors i alumnes, ens hem centrat en el Projecte “Sabem el què mengem?”

foto menjars3

L’objectiu principal del projecte és descobrir les recomanacions a tenir en compte per portar a terme una dieta sana i equilibrada cobrint les necessitats nutritives de cadascú de nosaltres.

Els alumnes s’han  organtizat en equips de 4 i tenien dos reptes a pensar i mostrar al final dels 3 dies:

  1. Presentar un Menú Setmanal Saludable per a una escola.
  2. Preparar un Pica-pica Saludable per l’Acte de cloenda

Durant els 3 dies han fet diferents activitats preparades com la visita al Mercat de Bellvitge i la realització del Taller “Zumolandia”, on podran aprendre recursos pels seus reptes.

Si voleu veure la guia general del projecte entreu aquí.

 

Compartim el projecte amb l’equip impulsor

Després d’un primer trimestre definint el projecte de 2n d’ESO, avui l’hem compartit amb la resta de l’equip impulsor amb l’objectiu de poder enriquir-lo entre tots. El següent pas serà explicar-lo a tot l’Equip Docent de 2n d’ESO i, finalment, el compartirem amb l’alumnat perquè ells també hi han de dir la seva.xarxa-foto