ACTIVEM LA MEMÒRIA

Els alumnes han de buscar informació sobre la pesta negra.  A la sessió s’expliquen diferents fonts on poden fer la recerca: revistes, internet, programa “Què, qui, com”, Xtec (ARC), llibres, articles, entrevistes… Es remarca que han de contrastar la informació com a mínim en dues fonts diferents per tal que sigui fiable.

Després hauran de saber explicar-la mitjançant un resum, un mapa conceptual o un esquema. No cal que sigui molt extens, el més important és entendre-ho i saber-ho transmetre amb les seves pròpies paraules.

sintetitzar-la-informacio-sobre-la-pesta-negra

Com hem introduït la Pesta Negra?

S’introdueix a partir d’un pla lector elaborat per les mestres, que els alumnes van llegir individualment a l’aula. Hem escollit la llegenda del Tarlà ja que és un personatge molt popular  de la ciutat de Girona, molt pròxima a Vilobí. Vam ensenyar imatges del Tarlà per visualitzar-lo i contextualitzar-lo a l’època de l’Edat Mitjana (joglars). I posteriorment vam fer la lectura.

El pla lector utilitzat és el següent:

EL TARLÀ DE L’ARGENTERIA

A vegades i només a vegades els personatges passen a la història  i la història els converteix en llegenda.

Al carrer de l’Argenteria en tenim un clar exemple: és el Tarlà. Tot i que hi ha qui també l’anomena el Xato.

Entre els anys 1348 i 1654 Catalunya va viure negres episodis de mortaldat degut a les pestes que assolaven  tot el territori català. La pesta era una de les pitjors malalties que podia patir una ciutat , doncs causava molts mals i moltes morts a qui  hi vivia.

El poble de Girona es trobava tan  espantat que va decidir decretar la quarantena, això volia dir que la gent s’havia de quedar a casa seva  tancat a pany i clau.

La llegenda explica que fa molts i molts anys en aquest carrer hi va haver la pesta (malaltia que s’encomanava molt), aquest fet va provocar el tancament del carrer pels dos extrems amb unes tanques de canya.

Els habitants del barri no podien entrar ni sortir del seu carrer i tothom estava desanimat i avorrit fins que un veí va decidir animar-los a tots. Es disfressava  de joglar  i  es passava  el dia fent capgirells i bufonades. S’enfilava als balcons , saltava, ballava i feina tota mena de trucs per fer passar una bona estona als veïns del carrer de l’Argenteria.

Els veïns estaven tant contents i agraïts que avui en dia encara es segueix recordant-lo. Cada primavera el dia de Sant Agustí els veïns del carrer de l’Argentaria agafant un ninot vestit de joglar i el passegen damunt d’un carro mentre una colla de nens el segueixen tocant el timbal i cantant . Després  el  pengen  en una barra que va de banda a banda del carrer a uns cinc metres d’alçada  i el fan giravoltar i fer tota mena de piruetes.

Diuen que molts anys enrere el Tarlà era una persona de carn i óssos i no pas un ninot. També se l’anomena el Xato ja que una vegada el ninot va caure a terra i es va aixafar el nas  que era fet de fusta.

el_tarla_de_girona_-_estudi_fgh-net

Després en gran grup vam comentar aquesta lectura. A continuació vam creure oportú fer una activitat dividida en dues parts. En la primera part  cada alumne individualment va haver de formular hipòtesis sobre què era la pesta negra. En la segona part, després de treballar detalladament la pesta en diverses sessions, els alumnes hauran de respondre el que han après sobre aquesta malaltia. Aquesta darrera part serà una activitat d’avaluació que ens permetrà valorar el nivell d’aprenentatge assolit per a cada alumne/a (veure rúbrica en un posterior article).

A continuació, l’activitat amb la primera part realitzada individualment:

hipotesis-inicials

COM HEM INICIAT EL NOU PROJECTE DE LA PESTA NEGRA?

Aquest curs, el primer projecte treballat pels alumnes de 5è va ser : Com va afectar a la població de Vilobí l’erupció del volcà de la Crosa ? Durant una xerrada d’un expert local que va venir a aportar informació sobre aquest volcà , es va parlar dels efectes que la pesta negra havia tingut a nivell demogràfic en el poble ( important davallada i posterior augment de la població), i com aquesta variació havia provocat canvis en l’orografia del volcà al necessitar més camps de conreu per alimentar la població creixent.
Els alumnes es van mostrar molt interessats en la pesta negra, volien saber-ne més informació i per això es va decidir que seria el tema d’investigació del següent projecte. Després de Nadal s’ha començat l’estudi d’aquest tema . S’han fet grups de treball barrejant alumnes de les dues classes de 5è.

ENS PRESENTEM

L’escola Josep Madrenys de Vilobí d’Onyar està situada a la comarca de La Selva (Girona).

Som un centre de dues línies d’un municipi d’uns 3.000 habitants, ubicat en un entorn rural.

Aquest és el segon curs que formem part de la Xarxa.

Hem iniciat aquest camí amb moltes ganes d’aprendre i seguir endavant.

En aquest bloc hi trobareu el projecte del segon trimestre titulat “La Pesta Negra”, dut a terme amb els alumnes de 5è. Els mestres que realitzen aquest projecte a l’aula són els tutors de cinquè juntament amb  la tutora de 3r B i la cap d’estudis. Tots els membres de l’equip impulsor col·laboren en la seva planificació, presa de decisions, aportacions d’idees…