Quinzena jornada anual

Els alumnes de la classe dels superherois han estat en tot moment els protagonistes del projecte, a partir del seu interès sobre com apareixia un nadó a la panxa de la mare s’ha anat confeccionant aquest aprenentatge que ens ha portat a esbrinar diferents aspectes de l’embaràs.

Cinc van ser les preguntes que van sorgir, ells es van encarregar de decidir amb qui treballar i com fer-ho, quins materials volien utilitzat i com els volien emprar.

La distribució de rols dintre dels equips els va ajudar a fer-se càrrec d’un única tasca així com de compartir obligacions.

Partint de les seves primeres hipòtesis l’aprenentatge es va realitzar completament autònom, amb l’acompanyament de l’adult.

Es van emprar tauletes mòbils, ordinadors i llibres de text amb imatges. Aquells que ja comencen a desxifrar el codi escrit eren els qui intentaven llegir títols per saber si aquell dibuix donava resposta a la seva hipòtesi.

Una vegada l’equip va poder contrastar la hipòtesi, van decidir com fer-ho per poder explicar a la resta de companys la seva recerca. Maquetes, murals i exposicions orals van ser les escollides.

L’observació i l’acompanyament en aquest aprenentatge al llarg de dos mesos per part del tutor va ser necessari per poder anar confeccionant una avaluació dels aprenentatges. A més, es va emprar la rúbrica com a eina d’avaluació per tal de fer partícip a l’alumne de la seva implicació i de l’aprenentatge en aquest projecte.

Tot i que va ser complicat poder organitzar l’equip de mestres d’educació infantil per fer possible més d’una mestra a l’aula, la realitat ens ha mostrat com la possibilitat de ser dues ens va ajudar a acompanyar més a l’alumne, podent-los ajudar en la resolució dels dubtes que els hi sorgien. A més de la viabilitat de poder fer fotos, gravar vídeos i atendre més ràpidament els conflictes.

IMG_20170427_161154

Autoavaluació del projecte

Una vegada el projecte està acabat parlem sobre com anat…si els agradat treballar així, ser partícip d’un grup, tenir un rol, … per això per mitjà d’una rúbrica per colors valorem 4 ítems sobre la participació dintre del grup, l’ajuda prestada, la presentació de la descoberta i el desenvolupament del propi rol.

És la primera vegada que ens autoavaluem per rúbrica pel que l’explicació dels colors i la lectura dels ítems em porta una dedicació exclusiva als diferents grups.

 

IMG_20170406_113934

Últim nadó i ecografies

El progrés de l’embaràs està quasi bé finalitzant-se i els alumnes de P5 estan entusiasmats per veure quan naixerà el nadó!Quina gràcia em fa veure com hi ha diverses opinions sobre si és real o no…si naixerà o no… Són tant interessants les converses que s’estan generant!

Parlant i parlant els parlo de la possibilitat de veure’s a un mateix dins la panxa i els hi porto la ecografia del meu fill quan estava al ventre matern.

Els hi encanta la idea de poder veure’s a dintre de la panxa de les seves mares! i ells també volen portar la seva per mostrar-la als companys.

Proposo que els hi preguntin a les mames i papes a quina setmana d’embaràs estaven per tal de situar l’ecografia al lloc temporal de la maqueta.

 

Acabant exposicions orals i nadons

Les exposicions orals dels altres grups les anem fent a mesura que van acabant. https://youtu.be/hK5VBIbo-I4

IMG_20170426_125111

Anem per la setmana 28 i 32 i comencen a adonar-se’n que s’han oblidat d’una cosa molt important a l’hora de crear el seu nadó dins la panxa! El cordó umbilical! no l’han reproduït en els altres nadons… i les bosses (placenta) ja estan tancades! els hi explico que no passa res i que estic molt contenta que l’equip que cercava saber com menja el nadó s’hagi adonat d’aquesta errata.

 

Nadons a mida real dins la panxa!

Ja des de fa uns dies els hi ronda pel cap com fer la representació de quant mesura el nadó al llarg de l’embaràs. L’equip num. 1 ho té tot anotat però necessiten representar-ho…i amb una cartolina arribem a la conclusió que no és suficient.

Llavors, donat que veig que no troben cap solució els hi pregunto si els agradaria representar-los amb plastilina.

La resposta és immediata: SIIIIII

Decideixen ser els experts en el tema qui ajudaran als altres grups a fer la reproducció a escala real del nadó dins la panxa.

Decidim representar els nadons cada 4 setmanes dins la panxa, d’aquesta manera hauran de confeccionar 10 nadons amb plastilina.

Escollim diferents dies a la setmana en què som dues o tres mestres a l’aula i en un parell de setmanes ja els tenim tots enllestits!

Com impressiona!!! Són fantàstics aquests nadons! i el grup està desitjant tenir un altre moment de creació de nadons! I a mi m’encanta veure’ls tan animats. Quant falta perquè neixi Samantha?

 

Presentacions orals i maqueta gegant

Alguns grups han acabat les seves representacions i ja estan preparats per mostrar als companys allò que han descobert.

Es mostren contents i jo també…més relaxada perquè la gran majoria de grups ja estan acabant les seves representacions… Ara bé… tampoc puc fer esperar a la resta a què acabin tots els grups…per això crec que és una bona idea que els equips que ja han acabat puguin exposar allò que han creat. Tenen ganes i no volen esperar més, així que… a què hem d’esperar?

https://youtu.be/TiZk-8pJNtQ

Confeccionen les seves representacions

IMG_20170426_124617Els membres dels equips comencen a fer notar els seus rols, un dirigeix, uns altres es barallen, l’altre intenta que arribin a acords… el secretari vol escriure, un altre passa de tot…

No està sent gens fàcil dintre d’alguns grups posar-se d’acord i començar a tirar endavant. En canvi, m’adono que uns altres no tenen cap tipus problemes…que ja han distribuït les tasques i quan em giro quasi bé els sento parlar…

Uff…penso … aquests no em necessiten de moment! Vaig ajudar a aquell grup…

 

 

Els grups estan super engrescats!

El treball cooperatiu funciona molt bé! els grups es mostren molt animats i engrescat per conèixer informació sobre allò que volen saber.

Les tablets i els ordinadors els estan ajudant a veure els vídeos mentre que els llibres els utilitzen per veure les imatges.

Quina il·lusió veure que mica en mica van agafant la rutina d’ajudar-se els uns als altres, com s’expliquen el vídeo, com el tornen a posar i com comencen a debatre com ho explicaran als companys, … -Una maqueta, un mural, ..?- diu en Marc!

Continuo observant i sobretot ajudant-los en els moments de pérdua i de cansanci, …

El projecte funciona!

Després d’una setmana molt moguda amb carnestoltes a l’escola els alumnes de P5 tornen a treballar per grups. Ja han vist els vídeos que els interessaven i comencen a tenir clara les idees de com fer entendre al companys allò que el seus companys i ells estan esbrinant.

Penso que una bona idea és ajudar-los a trobar la paraula clau i en faig servir d’imatges que surten als mateixos vídeos que miren.

D’aquesta manera m’adono de com comencen a encaminar-se per presentar els seus descobriments sobre un paper gegant: una cartolina.