TOT A PUNT! compte enrere per l’obertura de l’exposició…

Finalment, després de dies de treball intens, a l’escola de Montesquiu tenim l’exposició anomenada Emociona’t amb Dalí a punt perquè la puguem compartir amb les famílies.

Aquest n’ha estat el resultat:

[youtube]https://youtu.be/PoVAzOgdnPY[/youtube]

INTRODUÏM ELS CODIS QR

Utilitzem aquesta eina com a complement per tal que els propis alumnes expliquin característiques dels quadres reproduïts de Dalí  o també perquè les famílies puguin veure vídeos enregistrats dels nens i nenes en moments de desenvolupament del projecte.

persistència memòria

Aquest és un exemple on alumnes expliquen el significat d’un dels quadres més coneguts del pintor:

La persistència de la memòria.

Un altre exemple, és el dels alumnes de tercer explicant el disseny realitzat per Dalí del logo de Chupa Chups.

codi chupa chups

QUI ERA SALVADOR DALÍ?

CONEIXEU UN ARTISTA CATALÀ QUE DIBUIXAVA A PARTIR DELS SEUS SOMNIS?

Els presentem la figura de Dalí a través del quadre “EL somni”.

índex

A partir d’aquí des de cada aula iniciem una nova aventura amb els alumnes on coneixeran i aprendran aspectes sobre la vida i obra del pintor català i el significat del SURREALISME tant present als seus quadres.

 Cada cicle farà diferents treballs relacionats amb la vida i obra del pintor català.

En una reunió de claustre decidim quin serà el nostre producte final del projecte: una exposició on mostrar els diferents treballs realitzats pels alumnes de l’escola que sigui oberta a les famílies.

Hem compartit un treball en equip per part dels mestres i alumnes que ha estat molt gratificant i ens sentim orgullosos de la feina feta, malgrat els dies previs hem anat molt enfeinats i amb certes presses per tenir-ho tot llest.

Hem volgut que fos ben oficial i per això, com a tot museu, hem preparat les entrades per les famílies:

ENTRADA EXPOSICIÓ

SANT JORDI DE SOMNIS

Com que s’apropa Sant Jordi i tenint en compte que l’ambient de l’escola El Rocal té a veure amb els somnis i les emocions, el claustre hem decidit fer un llibre Gegant sobre els somnis dels alumnes. Generalment, cada any s’elabora un llibre Gegant entorn un tema en concret i aquest any serà sobre ELS NOSTRES SOMNIS.

Els més petits plasmaran el seu somni mitjançant un dibuix, i els més grans també en faran un escrit. Aquest somnis també s’inclouran a la revista anual de l’escola per tal de compartir-ho amb les famílies.

Aquí tenim el resultat!

www.kizoa.com_collage_2017-05-18_10-35-13

A més, també vam tenir la sort de poder pintar un gran dibuix realitzat per una mare de l’escola. Aquesta pancarta, l’hem penjat a l’entrada exterior de l’escola.

20170518_103937

Els alumnes de tercer, han elaborat la seva capseta dels somnis….on hi guarden els propis desitjos per quan siguin més grans. Aquestes capsetes, també els ha servit per treballar alguns conceptes de geometria:

[youtube]https://youtu.be/D4tQ4NGYNUE[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/MB5pRDhbeW0[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/BDRQrN0NBjs[/youtube]

EL CAMÍ DEL PROJECTE A L’ESCOLA EL ROCAL

Des de l’escola de Montesquiu, ens hem plantejat uns objectius mínims a poder arribar de manera comuna, cadascú dins els seus cicles i nivells.

La idea és poder lligar el treball que ja s’estava fent a les aules sobre les emocions, amb l’art i concretament amb un pintor com Salvador Dalí, ja que al finalitzar el projecte tots els alumnes de la ZER anirem a visitar el museu Dalí.

Cada cicle i nivell va configurant la seva pròpia mirada al voltant de l’objectiu que preteníem.

UNA PINZELLADA D’ACTIVITATS REALITZADES AL VOLTANT DE LES EMOCIONS:

EDUCACIÓ INFANTIL:

Han visionat la pel·lícula Inside Out i han explicat el conte El monstre de colors, entre d’altres. Aquest conte els fa descobrir les diferents emocions com la ràbia o la calma, les quals expressaran corporalment amb pintura realitzant un mural conjunt. Aquest ha estat el resultat:

INSIDE OUT 9788493987787

 

[youtube]https://youtu.be/oDzAEbdTeZw[/youtube]

 

CICLE INICIAL:

Els alumnes de primer i segon, han visionat un curtmetratge anomenat AUTOESTIMA i han realitzat una activitat relacionada amb la vergonya i el protagonista del curt.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=S1LEhmhxS0g[/youtube]

Des de l’àrea d’educació física,  han expressat les diferents emocions a nivell corporal:

[youtube]https://youtu.be/pPK02inWW-M[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/vM3GF3izrE8[/youtube]

CICLE MITJÀ:

El fil conductor a cicle mitjà s’inicia amb la pregunta següent:

De quina manera podem expressar emocions?

A partir d’aquí s’obre un gran ventall de possibilitats per descobrir. Fem una pluja d’idees en forma de conversa col·lectiva i escrivim a la pissarra totes les opinions i afirmacions que van sorgint.  Finalment, ens hem adonat que podíem englobar tot el que ha sortit, en 4 grans grups: literatura, música, art i expressió corporal.

com podem expressar emocions

És llavors quan s’inicia l’activitat de treball cooperatiu, on per grups de 4, realitzaran un power point conjunt on podem observar la relació directa de les emocions amb les diferents disciplines esmentades abans. Aquest n’és el resultat:

Després expliquen als seus companys el treball realitzat i posem en comú tot el que ha sorgit mitjançant una assemblea. Un dels comentaris d’un alumne és que quan dorm també sent tristesa, alegria…de manera que els somnis no deixen de ser emocions..Des de l’àrea de llengua castellana es proposa escriure el nostre somni per compartir amb els altres.

20170420_124947

 Des de l’àrea de música, tots els alumnes de la ZER han realitzat un CD de peces musicals seleccionades per ells mateixos, relacionades amb les diferents emocions.

20170517_164914moha

 

CICLE SUPERIOR:

Des de l’àrea de llengua els alumnes de 5è i 6è han creat diferents poemes que fan referència a les emocions:

20170517_125018poemes

També han elaborat alguns murals:

www.kizoa.com_collage_2017-05-18_10-52-10

INICIEM EL CAMÍ (ESCOLA LA BAUMETA)

Al primer trimestre es van treballar les diferències entre les persones, per tal de comprendre-les i realitzar valoracions positives de les qualitats dels companys o de diversos personatges imaginaris enriquint el propi bagatge social i cultural.

Es va donar importància al tema de la gelosia, tractada com un sentiment desagradable que té unes causes i produeix uns efectes secundaris. Es va comentar que la gelosia sorgeix quan es percep amenaça, errònia o no, de perdre l’afecte d’una vinculació afectiva. Es va anar avançant en l’adquisició de canals de comunicació emocional i afectiva que proporcionin un context, ambient i clima positiu que facilitin unes bones interaccions entre tots els alumnes
gelos

La part més emocional de les persones, també es van tractar a través dels personatges de la pel•lícula “El Revés”. Les activitats englobaven una part intel•lectual, una emocional i també la creativitat perquè fossin capaços de reconèixer les emocions des de diferents àmbits. Es va tractar el reconeixement i comprensió de les emocions, per potenciar l’autoconeixement, per potenciar l’empatia i el treball en grup. D’aquesta manera, van poder conèixer millor les emocions i el què ens aporten però també s’han conegut millor a ells mateixos.

reves

Al segon trimestre es va seguir treballant el valor de la diferència, l’acceptació d’un mateix i dels altres, la diversitat, la tolerància i el respecte. A partir del conte de l’Elmer. Posant èmfasi en la importància de formar part d’un grup aportant-hi les pròpies singularitats.

elmer

Al mateix temps, es va anar avançant en la conscienciació de les pròpies emocions, adonant-se del que un sent i del que senten els altres: tristesa, felicitat, por, alegria, amor, ràbia, pena, gelosia…

Han identificat les emocions i les etiqueten, anomenant-les pel seu nom: ira, alegria, tristesa, por… Alhora que  entenen que aquestes, apareixen per un motiu o una situació concreta. Tan les emocions pròpies com les emocions dels companys.

També es va donar importància al tema de la por, tractada com una emoció provocada per una percepció de perill, que pot ser real o imaginària. Una emoció negativa, però que no té perquè ser dolenta. Moltes vegades està bé tenir por perquè ens fa fugir de situacions, preveure esdeveniments negatius i mantenir un estat d’alerta.

por

Paral·lelament, es va portar a terme el projecte de personatges importants. Es va treballar la diferència entre important i famós. La intenció no ha estat altra que coneguessin personatges de diferents èpoques i moments històrics que ha fet alguna cosa per la societat, la cultura, l’art, la medecina, la ciència… i que ens han deixat empremta.

Per fer-ho els alumnes van fer un treball de recerca sobre diferents personatges escollits, que després van exposar davant la resta de companys.

personatges

Aquest projecte però, no es va tancar amb la finalització del trimestre, sinó que va ser el punt de partida que ens ha donat peu a poder desenvolupar el projecte del tercer trimestre a nivell d’escola i de ZER :  LES EMOCIONS I L’ART.

Hem partit de les emocions per a treballar l’art. Creiem que a través de l’art hi ha una infinitat de maneres de mostrar, ensenyar, plasmar les emocions que cada un de nosaltres portem a dins ( literatura, música, dansa, pintura,..)  Per aquest motiu, des de diferents àrees s’han treballat les emocions.

Finalment, lligant els personatges importants i les emocions, ens hem centrat en el treball d’un pintor que va portar a la màxima potència la interpretació dels seus sentiments, pensaments, somnis i perquè no dir-ho paranoies: Salvador Dalí.

 

 

 

PUNT DE PARTIDA

En un principi, el projecte que volíem presentar, anava lligat a una sortida al Museu Dalí, que teníem prevista de realitzar a nivell de ZER durant el tercer trimestre. La idea era fer un projecte interdisciplinari partint de l’àrea artística. Aquest fet però, va comportar que a principis de curs, l’equip impulsor arribés a un punt d’estancament: No avançàvem en com iniciar aquest projecte.
Això va dur-nos a haver de fer un replantejament de l’enfocament que volíem donar al projecte i del que teníem fins aquell moment . Volíem que tothom s’hi sentís implicat, còmode i que tots hi poguéssim aportar el nostre granet de sorra des de les nostres escoles, tutories i especialitats.
La dinàmica del grups impulsor, va canviar després d’una de les reunions que vàrem realitzar amb els companys de la xarxa de CB, els quals ens varen aportar una nova visió sobre l’organització de treball a nivell de ZER i l’enfocament d’aquest projecte.
Aquest canvi, va comportar que ens plantegéssim des de quin àmbit podríem partir per donar cabuda a la part artística que inicialment volíem treballar i lligar-ho amb aspectes que ja s’estaven treballant a les aules i escoles.
Finalment, vàrem trobar interessant relacionar l’aspecte artístic amb el treball d’educació emocional que ja es realitzava prèviament i que els nostres alumnes fossin capaços d’experimentar les diferents maneres d’expressar les emocions, entre elles a través de l’art.

ENS PRESENTEM

Som els mestres de l’escola El Rocal (Montesquiu), La Baumeta (Sta Maria de Besora) i Sta Bàrbara (Vidrà). Junts formem el claustre de la ZER ELS CASTELLS.
Un claustre que s’ha embarcat en un projecte comú per a les tres escoles però que es portarà a terme de manera diferent a cada una d’elles degut a les característiques que les defineixen.
L’escola El Rocal té 9 mestres i 93 alumnes. Amb tres aules d’infantil i sis aules de primària.
La Baumeta és una escola unitària de 10 alumnes de primària ( de primer a sisè ) i una mestra i mitja.
Sta Bàrbara és una escola amb 5 alumnes d’infantil i 7 de primària. I dos mestres i mig.
Compartim els mestres especialites d’ed. especial, llengua anglesa, ed musical i ed física.

Des de l’equip impulsor, estem guiant el desenvolupament conjunt d’aquest projecte per tal de poder-lo portar a terme a les diferents escoles i implicar-hi tota la comunitat educativa.

L’equip impulsor està format per set persones. La directora de la ZER , les directores de les escoles i dues mestres de les diferents etapes educatives.

IMG_s2n28r (1)