Jo avaluo, tu avalues…nosaltres ens avaluem!

Les activitats d’avaluació conformen la pròpia programació, de manera que és el punt al que volem arribar, els objectius a assolir, els que determinen les diferents activitats d’aprenentatge, totes elles susceptibles de ser activitats d’avaluació. A cada proposta d’activitat, hi apareixen elements autoreguladors de l’alumnat; per tant, és lògic pensar que totes i cadascunes de les activitats portades a terme al projecte, en realitat, són activitats d’avaluació, donat que ajuden a l’alumnat a prendre consciència del seu procés d’aprenentatge i, per tant, col·laboren en el desenvolupament de les habilitats pròpies de la competència d’aprendre a aprendre.

Idees prèvies

Hi ha moltes maneres de realitzar una avaluació inicial. Nosaltres, sovint activem la memòria a llarg termini a través de les emocions. Activar coneixements sobre el tema a abordar a partir de la motivació, pot ser una bona manera d’avaluar què sabem respecte al conjunt de conceptes que integren el projecte o la UDI.

Partir dels interessos dels infants (en el nostre cas, d’una situació problema basada en una forta motivació de l’alumnat, que no tenia cabuda en la programació d’aula), esdevé un component fonamental per tal de mantenir un alt nivell d’implicació i compromís per part del grup-classe.

En base a la idea que tenien els infants sobre com havia de ser un avió per a volar, vam recordar aquelles vegades que havíem fet volar avions de paper, com els havíem construït, què havíem tingut en compte… Aquesta pluja d’idees, a part de servir-nos d’avaluació inicial, va esdevenir bàsica per determinar quins serien els criteris a tenir en compte, tant per l’elaboració dels avions, com per l’elaboració de l’informe final, que va ser, en definitiva, el que va ajudar-nos a definir els passos a seguir en la nostra investigació.

Informe final:

fitxa tècnica

Segons aquests raonaments, vam elaborar els següents instruments d’avaluació per diferents moments del procés d’aprenentatge del nostre alumnat:

Base d’orientació:Base orientació

Graella de coavaluació de l’informe escrit:Graella 3

Graella de coavaluació del treball en grup:Graella 1

Graella d’autoavaluació del treball en grup:Graella 2

Graella de reflexió personal:Graella 4

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *