-
Presentació
La nostra escola està organitzada per cicles, per tant aquest projecte s’ha dut a terme a una aula d’infantil on hi ha alumnes dels tres nivells (P3, P4, P5).
En un principi l’objectiu d’aquest treball és fer que els alumnes s’engresquin a pensar, a participar, a fomentar la consciència de grup amb la implicació de les seves famílies. L’excusa que fem servir és buscar un nom per la classe amb la idea que aquest nom ens permeti estirar del fil i iniciar un procés de debat, de parla, defensar les pròpies propostes, arribar a un acord…però la motivació i implicació ha sigut tan gran que al final s’ha convertit en un procés d’investigació.
-
El protagonisme de l’alumnat
Han estat totalment partícips actius a l’hora de buscar temes i propostes.
Dia a dia de l’aula
- Diversitat entre iguals
- Ajudar no vol dir fer
- Carpeta d’aprenentatge
-
Els nostres aprenentatges i reflexions
Projectes com sempre, sí o no?
Per nosaltres l’estructura “típica” del projecte la tenim present sempre, quan el grup ho demani/necessiti la fem servir. Aquest grup en concret no ha necessitat un llistat del “què volem saber” tot i que es va fer una conversa i es van recollir algunes inquietuds i/o preguntes per començar a investigar. Realment la investigació camina segons els materials i informacions que porten els alumnes. La feina de les mestres de l’equip, és la de reconduir, aprofitar i estirar del fil per aconseguir que la motivació i la curiositat dels nostres alumnes estigui coberta.
Cal que hi hagi sempre una pregunta o una situació de problema per tal d’aprendre?
Hem arribat a la conclusió que no sempre: de vegades el procés motivador pot començar a partir d’una pregunta o d’un problema, però també el simple fet d’estar motivat per saber alguna cosa ja implica un bon procés d’aprenentatge.
Com a mestres pensem que el més important és ser flexibles i poder donar per acabat un projecte si veiem que la motivació del grup no és l’adient per poder estirar més del fil.
Per què i per a què investiguem? (Mètode científic)
En realitat debatem i conversem per a què serveix que els alumnes investiguin; el què ens proposem és que observin, que sàpiguen tenir els ulls oberts, d’on treure la informació, que facin propostes, formulin hipòtesis i si és el cas, comprovar-les. A poc a poc, anar distingint el que un pensava de la realitat.
A Educació Infantil és molt important com expressar les seves inquietuds, què volen saber i i sobretot com comunicar-ho (llenguatge oral i estructuració del pensament i del llenguatge).
-
Canvi pedagògic i organitzatiu
Ampliació de l’horari escolar a projectes a EI:
Aquest curs a EI hem ampliat l’horari destinat al treball per projectes i la valoració és molt positiva.
Proposta de millora:
Ens n’adonem que a l’hora de recollir evidències i documentació del procés únicament tenim fotografies i fulls de treball, textos… caldria poder fer gravacions de converses (multimèdia a l’aula). La tutora transcriu converses que es tenen sobre el tema, però com està ella sola a l’aula, sovint es perd informació i aquestes no resulten tan dinàmiques.