7 – Anàlisi de webs

Ara que ja tenim acotats els àmbits de treball, dissenyem una activitat per tal de millorar les estratègies de cerca d’informació. Demanarem que cada alumne faci una primera cerca, molt general, en base a un document elaborat per un grup de professors del centre que s’anomena “Els sis passos per a la recerca i l’ús de la informació The Big 6″.

ELS 6 PASSOS PER A LA RECERCA I ÚS DE LA INFORMACIÓ “THE BIG-6”

El BIG-6 és un model, formulat per Eisenberg i Berkowitz, per desenvolupar la competència en l’ús de la informació. Mitjançant un procés sistemàtic de sis passos i unes habilitats estratègiques es resolen problemes i necessitats d’informació, tenint sempre com a suport el pensament crític. El mètode dóna un marc de referència per resoldre qüestions  sobre informació. Tot i que és un mètode molt efectiu per fer recerques a la xarxa Internet, és aplicable a qualsevol font d’informació. (Institut de Gurb, grup de treball sobre competència d’aprendre a aprendre)

De totes les webs consultades n’hauran de triar tres, les que creguin que els aporten més informació i més ajustada a les seves expectatives i hauran d’omplir un document on consignaran un seguit de dades sobre les webs escollides.

Pensem que aquesta primera aproximació als àmbits de recerca els permetrà ajustar una mica la seva tria o, finalment, desestimar-la.

6 – I els de segon, com ho faran?

Tornem a obrir el debat: l’experiència dels cinc darrers anys ens fa pensar que alguns alumnes poden fer una petita recerca sense dificultats, però hi ha un grup important de nois i noies per als quals la recerca es converteix en una tasca difícil que, si no tenen ajuda externa, no saben fer sols.

Heus aquí un nou repte: com podem aconseguir que tots els alumnes de segon puguin accedir al projecte de recerca amb la garantia que sigui al seu abast? Obrim el debat i comencem una pluja d’idees.

[youtube]https://youtu.be/NugRZGDbPFU[/youtube]

Quan vam començar a proposar els projectes de recerca havíem utilitzat com a material de suport un llibre de Manuel Belmonte que, des d’aquest bloc, recomanem a tothom, “Enseñar a investigar. Libro del profesorado” i, durant el curs passat, havíem implementat alguns canvis en el model de treball a partir de la lectura del llibre de Mª del Pilar Menoyo, “Fer recerca a secundària un repte per l’alumnat i pel professorat”.

investigar_alumneinvestigar_professorportada_fer_recerca_a_secundaria

 

 

 

 

 

 

Tot i aquestes lectures, però, el nostre grau de satisfacció en relació als resultats és baix i ens preocupa aquesta dificultat d’accés que alguns alumnes experimenten.

De tot el que anem dient ens quedem amb una idea central: el que ens interessa per damunt de tot és monitoritzar el procés, aconseguir focalitzar l’esforç en concretar i delimitar un problema i actuar per obtenir una resposta personal, es a dir, fugir del recull de respostes que han donat altres persones.

Comença la feina!

 

5 – Triem un tema, obrim una carpeta

Comencen els canvis: la primera decisió que prenem és acotar una mica els àmbits de recerca. Fins ara havíem deixat que els alumnes proposessin temes i, després de validar-los, els anàvem acompanyant en el seu trajecte. Aquesta vegada hem decidit que:

Als alumnes de 4t els proposem tres temes de tres àmbits diferents i que, a partir d’aquesta proposta, ells han de decidir els seus treballs.

Per altra banda, els posem la condició que el treball s’ha de fer en col·laboració amb una o dues persones més.

Aquests són els temes que proposem:

       – Amical de Mauthausen i deportació (àmbit social)

       – Torrent de l’Esperança (àmbit científic)

       – Eines i dades per a la millora de l’aprenentatge (àmbit tecnològic)

Presentació Amical Mathausen

 

 

Presentació del'Amical de Mathausen a càrrec del seu president Enric Garriga

 

 

 

Per a cadascun dels temes organitzem una activitat de presentació i elaborem una fitxa per tal d’ajudar a prendre la decisió.

Demanem que obrin una carpeta d’aprenentatge pel treball de recerca que compartiran amb el seu tutor. Cal crear un document de text anomenat “carpeta d’aprenentatge” on s’aniran recollint totes les evidències que permetran avaluar el procés de prerecerca. L’estructura d’aquest document s’anirà explicitant a mesura que avanci el procés. Per crear la carpeta utilitzarem el protocol que vam elaborar el curs 2014-15 en el marc de la tasca 2 de la XCB.

 

4 – Com ens organitzem

El professorat:

  • Ens impliquem un nombre elevat de professors del centre.
  • Els professors participants es divideixen en dos grups: 2n i 4t d’ESO.
  • Hi ha dos professors encarregats de gestionar el bloc a més de la professora que coordina el grup de XCB.
  • Ens reunirem els dimarts amb una periodicitat quinzenal (excepte avaluacions) per tal de definir el projecte i fer-ne el seguiment.

L’alumnat:

  • A segon fem grups de 4 alumnes i són heterogenis en tots els casos. La formació dels grups va a càrrec de l’equip docent.
  • A quart els grups són de dos o tres. S’agrupen segons interessos, en funció dels temes anteriorment citats.
  • Durant tot el procés l’alumnat disposa de documents elaborats pel professorat que serveixen de pauta per la realització del projecte.

Aspectes de funcionament i seguiment del treball:

Tant a segon com a quart els alumnes dediquen una hora setmanal al projecte. En aquesta hora tenen un professor de referència que s’encarrega d’anar conduint el procés.

Quart d’ESO:

  • Els professors es distribueixen els grups d’alumnes segons el tema triat. Cada professor porta una mitjana de cinc treballs.
  • Els dies de reunió el professorat dedica una estona al seguiment dels treballs i pot compartir dubtes i comentaris amb el grup.
  • Els alumnes creen una carpeta d’aprenentatge per tal de compartir el dia a dia del seu treball amb el professor tutor.
  • El professorat comparteix les seves reflexions amb els alumnes mitjançant l’eina drive, de manera que hi haurà sempre la possibilitat d’estar comunicats.

Segon d’ESO:

El grup de treball de segon ha consensuat una proposta:

El treball de recerca es desenvoluparà en dos blocs:

  • En el primer els alumnes formaran grups cooperatius i realitzaran una petita recerca, utilitzant uns tutorials creats per la professora Núria Samsó, que els serviran per anar descobrint els passos que cal fer per poder seguir un procés d’investigació.
  • En el segon, se’ls proposarà un  repte que implicarà posar en pràctica totes les estratègies que prèviament hauran practicat.
  • Les TIC tindran un paper destacat en el desenvolupament del projecte. Tot el trajecte inicial es formularà a a partir de recursos TIC.

Emprendran el camí de la recerca anant de fita en fita, fins a coronar el cim. Els desitgem una bona travessia!

3 – El repte

“Si no creus que tots els alumnes poden aprendre, no siguis mestre” això ho va dir la Neus Sanmartí en una entrevista a l’ara.cat. Nosaltres ens apliquem aquesta afirmació i la transformem en el nostre repte: si no creiem que tots els alumnes poden fer recerca, no cal fer-ne.

entrevista

Comencem a treballar. Decidim que ens caldrà crear un seguit d’instruments que permetin els alumnes realitzar el seu projecte de recerca aplicant estratègies de treball tals com: treballar col·laborativament, fer una gestió eficaç de la informació, planificar una tasca a llarg termini, organitzar el propi treball, avaluar-lo, …

D’altra banda, com que volem plantejar un treball pels de segon i un altre pels de 4t, pensem que ens caldrà organitzar dos equips de professors, un per a cada curs.

El nostre repte, doncs, és doble: per una banda volem que els alumnes augmentin la seva competència d’aprenendre a aprendre i, per l’altra volem treballar col·laborativament professors de diverses especialitats per tal que els alumnes aconsegueixin el seu repte.

2 – En què consisteix el nostre projecte

El nostre projecte neix de la preocupació del claustre en relació a la proposta de treball de recerca que el centre feia als alumnes tant a segon com a quart d’ESO.

Els resultats finals no eren els esperats. Sobretot, ens preocupava que els alumnes que tenien poc suport familiar a l’hora d’elaborar el treball, obtenien pitjors resultats que els que sí que en tenien.

8juin-14_joli-poster_6

Per resoldre aquest problema vam decidir que durant tot el curs 2015 – 16 el treball de recerca es convertís en un projecte que, principalment, focalitzés l’aprenentatge de la competència d’aprendre a aprendre. Vam pensar que d’aquesta manera podríem traçar un trajecte que mostrés les diverses accions que calia fer per arribar a fer una recerca de manera autònoma en col·laboració amb altres alumnes.

Objectius

Pel professorat

  • Revisar i implementar un projecte de recerca pels alumnes de 2n que els permeti adquirir estratègies de planificació, de cerca i validació d’informació, de reflexió sobre el propi treball, de responsabilitat a l’entorn de les tasques i autoavaluació.
  • Revisar i implementar un projecte de recerca pels alumnes de 4t que els permeti adquirir estratègies de planificació, de cerca i validació d’informació, de reflexió sobre el propi treball, de responsabilitat a l’entorn de les tasques i autoavaluació.
  • Reflexionar sobre què significa la competència d’aprendre a aprendre i atribuir-li uns continguts concrets que es puguin treballar a l’aula.
  • Treballar col·laborativa i transversalment com a acompanyament al treball que hauran de realitzar els propis alumnes.

Per l’alumnat

  • Desenvolupar estratègies d’autoaprenentatge i autoavaluació: fer un pla de treball, llistar les diverses accions necessàries per portar-lo a terme, tenir un control de les tasques, demanar ajuda, compartir aprenentages amb els companys, utilitzar rúbriques per avaluar el propi treball.
  • Seguir els passos per a la realització d’una recerca.
  • Desenvolupar estratègies de treball cooperatiu.

Producte final

El producte final serà un projecte de recerca.

  • En el cas de 2n, els alumnes planificaran un viatge a un lloc dels cinc continents que ells mateixos triaran.
  • En el cas de 4t, els alumnes realitzaran una recerca sobre un d’aquests tres temes:

– La deportació als camps nazis (àmbit social)

– El “Torrent de l’Esperança” (àmbit científic)

– Eines i dades per a la millora de l’aprenentatge (àmbit tecnològic)

1 – Qui som?

logo_taronja

 

L’Institut de Gurb es va crear el curs 2010 – 11. Tenim doncs sis anys de recorregut. Actualment el claustre està format per 23 professors.

Estem situats al municipi de Gurb, molt a prop de Vic i, majoritàriament, acollim alumnes dels municipis de Gurb, Muntanyola, Sant Bartomeu del Grau i Santa Eulàlia de Riuprimer.

Som dimarts, avui toca reunió d’equip docent. Hem de revisar els procediment que hem seguit amb els treballs de recerca de segon i de quart d’ESO. Comencem la reunió i ben aviat queda palès que no acabem d’estar satisfets del plantejament que hem fet.

Després d’una estona de conversa la Núria diu: i si aprofitéssim els treballs de recerca per desenvolupar la competència d’aprendre a aprendre? Tothom hi està d’acord i ens posem a la feina.

El relat que fem a continuació és el desenvolupament d’una idea que va sorgir de la col·laboració i el treball en equip d’un grup de professors fortament implicats en l’objectiu de fer els alumnes tan competents com sigui possible.