Per poder fer un bon treball de recerca necessitem un bon mètode i com és abastament sabut, el mètode científic és el que s’utilitza en els grans treballs científics que diàriament es porten a terme arreu.
El mètode científic és “un procés que serveix per investigar allò desconegut, un procés que utilitza l’evidència i l’experimentació. Les persones que fan ciència utilitzen aquest mètode amb la finalitat de trobar informació per respondre les preguntes que es fan”.
https://sites.google.com/site/cienciesdelavida/home/metode-cientific
Normalment inclou els següents passos, si bé poden aparèixer en un altre ordre:
- Fer observacions
- Identificar una pregunta que es vol respondre a partir de les observacions
- Esbrinar allò que ja es coneix de les observacions realitzades (recerca)
- Elaborar una hipòtesi
- Posar la hipòtesi a prova
- Analitzar els resultats
- Comunicar els resultats
És una molt bona manera de treballar que han pogut utilitzar alguns dels nostres investigadors de 4t, sobretot els que han optat per temes relacionats amb l’àmbit científic (recordeu el projecte de les garses).
Però què passa quan la recerca que pretenem empendre no és susceptible de ser portada al laboratori? Quan el que necessitem és biblioteca, biblioteca i biblioteca? Podem descriure un mètode que ens permeti realitzar treball d’àmbit humanístic? Aquests treballs també es poden considerar científics?.
Nosaltres pensem que sí, i així ho hem explicat als alumnes:
- Estat de la qüestió: la primera cosa que hem de fer és buscar tota la informació coneguda fins el moment d’allò que volem estudiar. En el cas del treball sobre el deportat de Gurb, els alumnes van consultar el llibre de Montserrat Roig “Els catalans al camps nazis” on van poder comprobar que, efectivament, existia constància d’una persona de Gurb deportada.
- Consulta de fonts diverses. Seguint amb l’exemple, les nostres investigadores es van dirigir a l’Arxiu Municipal de Gurb. A més de veure’l per primera vegada i conèixer la feina de l’arxiver, van trobar fonts documentals sobre la persona estudiada. Seguint aquesta pista, han continuat localitzant informació en altres arxius de la comarca i, fins i tot, han anat al Registre Civil. Tot això els ha permès arribar a famíliars del deportat i ampliar el camp de cerca.
- Després ha vingut una feina intensa de classificació i organització de tota la informació i han iniciat la redacció del treball d’investigació.
- Finalment, hauran d’escriure unes conclusions que seran el fruit de tots aquest mesos de treball intens. Probablement quedaran interrogants per resoldre que seran el punt de partida per futures recerques.
Heus aquí un mètode igualment científic que no té el laboratori com a escenari.