El nostre projecte neix de la preocupació del claustre en relació a la proposta de treball de recerca que el centre feia als alumnes tant a segon com a quart d’ESO.
Els resultats finals no eren els esperats. Sobretot, ens preocupava que els alumnes que tenien poc suport familiar a l’hora d’elaborar el treball, obtenien pitjors resultats que els que sí que en tenien.
Per resoldre aquest problema vam decidir que durant tot el curs 2015 – 16 el treball de recerca es convertís en un projecte que, principalment, focalitzés l’aprenentatge de la competència d’aprendre a aprendre. Vam pensar que d’aquesta manera podríem traçar un trajecte que mostrés les diverses accions que calia fer per arribar a fer una recerca de manera autònoma en col·laboració amb altres alumnes.
Objectius
Pel professorat
- Revisar i implementar un projecte de recerca pels alumnes de 2n que els permeti adquirir estratègies de planificació, de cerca i validació d’informació, de reflexió sobre el propi treball, de responsabilitat a l’entorn de les tasques i autoavaluació.
- Revisar i implementar un projecte de recerca pels alumnes de 4t que els permeti adquirir estratègies de planificació, de cerca i validació d’informació, de reflexió sobre el propi treball, de responsabilitat a l’entorn de les tasques i autoavaluació.
- Reflexionar sobre què significa la competència d’aprendre a aprendre i atribuir-li uns continguts concrets que es puguin treballar a l’aula.
- Treballar col·laborativa i transversalment com a acompanyament al treball que hauran de realitzar els propis alumnes.
Per l’alumnat
- Desenvolupar estratègies d’autoaprenentatge i autoavaluació: fer un pla de treball, llistar les diverses accions necessàries per portar-lo a terme, tenir un control de les tasques, demanar ajuda, compartir aprenentages amb els companys, utilitzar rúbriques per avaluar el propi treball.
- Seguir els passos per a la realització d’una recerca.
- Desenvolupar estratègies de treball cooperatiu.
Producte final
El producte final serà un projecte de recerca.
- En el cas de 2n, els alumnes planificaran un viatge a un lloc dels cinc continents que ells mateixos triaran.
- En el cas de 4t, els alumnes realitzaran una recerca sobre un d’aquests tres temes:
– La deportació als camps nazis (àmbit social)
– El “Torrent de l’Esperança” (àmbit científic)
– Eines i dades per a la millora de l’aprenentatge (àmbit tecnològic)