NETEGEM LES BATES A LA NOSTRA MANERA: PAS 3 i PAS 4

Pas 3: Tornar a fregar amb raspallImatge10_opt (1)

Com ja havíem planificat, tornem a fregar amb el raspall. Com que anteriorment ja havíem tingut una experiència amb aquestes taques, entre tots havíem decidit que el millor era fregar amb el raspall més d’una vegada i ben fort per tal que les taques marxin millor.Imatge9_opt (1)

Pas 4: Rentar-ho a la rentadoraImatge11_opt (1)

Seguint amb el nostre pla d’actuació, posem les bates a la rentadora. Això ho vam decidir perquè vam creure que la rentadora tenia més força que nosaltres i que ens ajudaria a treure les taques de manera més ràpida i eficaç. Així doncs, rentem les bates a la rentadora. És un element força quotidià però que alguns desconeixen. Vam veure quins elements científics ens proporciona la rentadora: la centrifugadora, el temps que triga, la temperatura, les revolucions per minut, el moviment que fa la roba…Imatge13_optImatge12_opt (1)

NETEGEM LES BATES A LA NOSTRA MANERA: PAS 2

Pas 2: Deixar estovar les bates en aigua calenta.

Imatge1_opt

 

Per poder dur a terme aquest pas, ens hem de plantejar a quants graus es considera l’aigua calenta. Per recollir l’opinió de tots els nens els fem preguntar a casa a quants graus renten la roba a casa. En la posada en comú, veiem moltes temperatures diferents (diversitat). Descartant les temperatures que ja veiem que no són aigua calenta, decidim experimentar. Tota la classe anem a la cuina i agafem l’aigua de l’aixeta el màxim de calenta que surt.Imatge2_opt

Amb el termòmetre veiem que està a 40º, la toquem per veure quina percepció tenim de si és calenta o no. Ens assembla que encara podria estar més calenta i decidim fer servir un element extern com el microones perquè ens ajudi a augmentar la temperatura de l’aigua. L’escalfem amb el microones i la tornem a tocar. Ara ja ens sembla que és més calenta.Imatge3_opt

En el termòmetre que hem utilitzat hi ha dues mesures: una de negra i una de vermella. Una té un símbol ºC i l’altre un símbol ºF. Així doncs, quan arribem a la classe busquem informació d’aquestes dues mesures: com es llegeixen, què són, per què n’hi ha dues…

Imatge4_opt (1)Veiem que les dues serveixen per mesurar la temperatura. Els Fahrenheit s’utilitzen als EEUU, Anglaterra, Irlanda i Canadà. I els Celsius a la resta del món. (Nosaltres utilitzem Celsius). 0ºC són 32ºF.  100ºC són 212ºF.Imatge5_opt

Hem de decidir, per tant, a quina temperatura posem les bates a estovar. Estem entre 40ºC i 60ºC. Ens sembla que contra més calent, millor anirà. Després ens mirem les etiquetes de la roba i veiem que hi ha uns símbols. En un d’ells ens diu: temperatura màxima de rentat. Així doncs, decidim mirar les etiquetes de les bates a veure què hi diu. Veiem que a totes posa entre 30ºC i 40ºC. En una conversa a l’aula ens plantegem què hagués passat si les haguéssim deixat estovar a 60ºC. En aquest cas, com a mestres, decidim no abordar les diferents hipòtesis. Però, creiem que hagués pogut ser una altra bona línia d’investigació. Finalment, decidim que les deixarem estovar amb aigua a 40ºC ja que és més calenta i les etiquetes de les bates ens ho permeten.Imatge7_opt

Com avaluació d’aquest apartat, individualment escriuen a la llibreta com hem pres la decisió de deixar estovar les bates a 40ºC.Imatge8_opt

En tot aquest procés, podem veure com per resoldre una simple pregunta intervenen molts factors propers a l’alumnat, alguns dels quals els abordem i altres no, i on intentem que els alumnes puguin vivenciar i experimentar-los al màxim.

 

Netegem les bates a la nostra manera: PAS 1

Com hem explicat anteriorment, la nostra manera consisteix en 4 fases:

  1. Fregar la roba amb raspall
  2. Deixar-ho reposar dues hores o més amb aigua calenta (no sabem els graus)
  3. Tornar a fregar amb el raspall
  4. Rentar-ho a la rentadora amb una mica de fairy

Així doncs, comencem pas per pas a netejar les bates. Tenim 32 bates i ens les repartim entre 6 grups.

Imatge10_opt

PAS 1: Fregar fort la roba amb raspall

Imatge11_opt Imatge12_opt

 

Ampliem la investigació

Com que veiem que no totes les taques han sortit prou bé, creiem que hem de tenir en compte altres factors. Pensem quins altres elements podrien intervenir-hi:

  • La rentadora vs. rentat a mà
  • Elements que t’ajudin en el fregar: raspalls, fregall…
  • Estovar la roba
  • La temperatura de l’aigua

També busquem a internet altres solucions que ens puguin ajudar. L’objectiu d’això és ampliar la mirada i ser crítics amb la informació que trobem per internet i que tant a l’avast tenim actualment.

De tota la informació que trobem, decidim dur a terme 4 maneres de treure aquestes taques. Però aquest cop, ho fan ja amb algunes bates de l’escola. Imatge9_opt

 

 

Abans de començar, fem fotos de les bates per després poder-ne comprovar els resultats. Imatge7_opt (1)

 

Fem quatre grups per provar les diferents maneres i després ens expliquem i compartim la nostra experiència.

Tot el que sabem fins ara ens permet redactar conjuntament quins passos seguirem i de quina manera ho farem a l’hora de rentar totes les bates de l’escola. Aquí es veu reflectit tot el coneixement i tot el procés que hem anat fent fins ara.

Imatge4_opt

Treiem conclusions de les hipòtesis

Després d’haver creat unes hipòtesis i haver-les comprovat, cal reflexionar sobre els resultats obtinguts. Per fer-ho, utilitzen la graella dissenyada i omplen les caselles de: què ha passat i per què creus que ha passat? Imatge3_opt (1)

Primer fan un treball en petit grup perquè després, a la posada en comú, es pugui veure reflectit el pensament de cadascú. A la posada en comú, escrivim conjuntament les conclusions que acabaran sent el saber de grup.

Les conclusions a què vam arribar són:Imatge1_opt (1)

 

Això ens obre una nova línia d’investigació: com es treuen les taques més difícils de pintura? En el nostre cas, aquestes eren les de color lila.

Imatge2_opt (1)

Fem hipòtesis i les comprovem

A partir de tots els productes que els hem comprat, els demanem que reflexionin sobre com els utilitzaran i què creuen que passarà. Això els obliga a llegir-se les etiquetes dels productes, tenir en compte la seva experiència personal i fer hipòtesis. Per fer-ho, utilitzen la graella que hem dissenyat prèviament.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Una vegada han creat les seves hipòtesis, els demanem que les comprovin seguint els passos que s’han marcat. Això els ajuda a comprovar el seu pensament i, en alguns casos, a modificar-lo sobre la marxa ja que el que havien pensat inicialment no els funciona.

Imatge6_opt Imatge8_opt Imatge7_opt

Plantegem el repte

El primer dia del curs, els mostrem una bata de l’escola que ja ha estat rentada però continua molt bruta i tacada de pintura. Aquest fet ens planteja una pregunta: Som capaços de treure les taques de pintura de les bates de l’escola?

Imatge4_opt

Per treure les taques comprem diferents productes que hi ha a la botiga: alguns de marca, alguns específics per taques, altres de marca blanca, altres més naturals…

Però abans de començar a rentar les bates, decidim que és millor que comencem fent proves a trossos de roba de bata tacats amb pintura per intentar esbrinar quina és la millor manera a l’hora de netejar-les. Així doncs, agafem robes de bata i les taquem amb pintura de diferents colors. Les deixem assecar i esperem.Imatge3_opt

PREPARACIÓ DEL REPTE

Ara ja tenim clar el repte però hem de pensar com el plantegem als alumnes per tal que sigui el màxim de competencial possible.

La nostra planificació:

– ensenyar la bata més bruta de l’escola

– donar-los un ventall ampli de productes intentant que siguin variats (sabó roba, producte específic, producte genèric, marca blanca, primeres marques, producte natural…)

Imatge1_opt

– dissenyem una graella per tal que els faciliti l’observació, puguin plantejar-se hipòtesis i registrin els resultats.

Imatge2_opt

PUNT DE PARTIDA

Aquest projecte comença a partir de les necessitats dels mestres que intervenen a l’aula i de les necessitats que tenen com a grup.

En el nostre pla de treball, document que elaborem per tal d’assegurar que es treballin els continguts corresponents i planificar el curs, està contemplat treballar el model Matèria. És per això que alhora de buscar el repte del primer dia ho tenim present juntament amb el projecte d’art en el qual participem aquest curs.

El repte del primer dia és una manera diferent de començar un nou curs. El nostre objectiu és que els nens arribin a casa amb una experiència enriquidora i vivencial i per tant, els generi bones expectatives de cara al curs que comença. A vegades, es pot quedar en una simple experiència que dura 3 o 4 dies o, com en aquest cas, permet engegar un projecte d’aula.

Com ja hem esmentat, l’escola participa en un projecte d’art liderat per la FUB de Manresa. El projecte es diu ArtAmic i hi participen diferents escoles i instituts del Bages. Totes treballem al voltant del mateix tema, que aquest any és Vetes i Fils.

Comencem a donar voltes sobre què els podem proposar i la nostra idea inicial va ser donar-los diferents robes tacades amb diferents aliments i netejar-les. Però, vam pensar que era poc proper i significatiu pels alumnes. Així doncs, mantenint l’essència, vam pensar quines robes teníem a l’escola que fossin més properes per a ells i vam trobar les bates d’ús comunitari de l’escola. I un repte: som capaços de treure les taques de pintura de les bates de l’escola?

Aquest bloc forma part d’un projecte dut a terme a la classe de grans (cicle superior) de l’escola de Rellinars. Aquesta és una escola rural, organitzada cíclicament. Són 17 nois i noies, 7 de 5è i 10 de 6è.

Els mestres responsables de planificar, dur a terme i avaluar aquest projecte son la Núria Vilanova, nvilano4@xtec.cat i el Cristina Padilla, cpadill5@xtec.cat.

S’ha realitzat en el marc de la Xarxa de competències bàsiques (curs 2016-2017)

Resultado de imagen de escola rellinars