Un nou objectiu!

4tA- Pic de la Roca Entravessada

Vam demanar que tot el grup-classe fes recerca d’informació per tal de respondre les preguntes que ens havíem formulat, però la veritat és que vam trobar poca cosa. És per això que vam rumiar qui ens podia facilitar la informació.

Finalment vam decidir demanar ajuda a un geògraf ex-mestre de l’escola i bon coneixedor del Pirineu pel tema de l’itinerari.

D’altra banda, tot buscant les característiques del cim vam descobrir que la nostra muntanya pertany al municipi d’Alins, on hi ha una escola rural on només hi ha dotze nens i nenes! Potser ells ens podrien ajudar a respondre les preguntes de les que no trobem resposta a la bibliografia o a Internet.

http://blocs.xtec.cat/escolaalinsvallferrera/

http://www.xtec.cat/ceipalins/

Una escola de dotze nens…? Aquesta descoberta ens va dur a un tercer objectiu:

  • Conèixer com és la vida en un poble d’alta muntanya.

Què aprendrem i com ho avaluarem?

Comencem amb els objectius. Treballar per projectes està molt bé i per als alumnes és molt engrescador, però és important que tots plegats tinguem clar què estem fent i per què ho estem fent. És per això que, a partir d’una conversa amb tot el grup, tots plegats ens posem uns objectius a assolir i concretem com ho avaluarem.

4tA- Pic de la Roca Entravessada

OBJECTIUS

-Conèixer les característiques principals d’una muntanya.

-Fer un itinerari per anar d’excursió al nostre cim.

AVALUACIÓ

  • Prova

  • Graelles d’autoavaluació o coavaluació

  • Valoració de l’exposició final

  • Material elaborat

4tB- Pedraforca

OBJECTIUS

-Reconèixer les principals característiques del Pedraforca.

-Conèixer l’origen del nom i les llegendes que l’envolten.

-Saber les principals activitats que s’hi poden realitzar.

AVALUACIÓ

  • Exposició oral (com la preparem i com la fem)

  • Autoavaluació

  • Valoració del treball en grup (dels altres membres)

A partir d’aquí, en tenir noms diferents les dues classes, anirem explicant el camí recorregut per cada una per separat.

Ara sí, comencem!

Per començar a treballar amb els alumnes el nom de la classe, primer de tot fem una pluja d’idees sobre què volen saber d’aquell cim. A partir d’aquí sorgeixen tota mena de preguntes de manera que tots junts mirem d’agrupar-les per temes, algunes fan referència a la ubicació de la muntanya, d’altres a l’alçada i superfície i encara unes altres s’encaminen cap a les llegendes i històries dels cims. Després d’això expliquem a l’alumnat el tipus d’organització que tindran els grups de treball i pactem quins són els nostres objectius d’aprenentatge i com ho avaluarem.

 

Fem una maqueta!

Per començar a engrescar l’alumnat i com que per molts alumnes aquestes muntanyes els són totalment desconegudes en fem una maqueta. Per fer-la, primer fem el visionat de la següent presentació per tal que entenguin què són les corbes de nivell.

http://www.xtec.cat/~fcruanas/educacio/weblilit/topografia/film%20topo.swf

Després a partir d’un mapa de relleu en fem diferents còpies, els alumnes retallen cada un una corba de nivell i l’enganxen a un cartró. Després els enganxem i finalment hi fem una capa amb paper i cola.

Ens apropem als cims

4ta4tb

Octubre 2016

Cada curs, per tal de motivar l’alumnat amb l’eix de l’escola i fomentar la pertinença al grup, fem una decoració per la porta de la classe on, normalment, hi apareixen tots els alumnes vinculats d’alguna manera amb el nom de classe. Així que aquest any, després de fer una recerca de diferents imatges de les nostres muntanyes, fem el disseny del que seran les nostres portes. Una imatge del cim pintada a partir de la tècnica d’estampació i fotografies de l’alumnat com si estiguessin caminant, fent escalada… fins i tot paracaigudisme!

Del Pedraforca al Pic de la Roca Entravessada

19143267698_c5505e2626_zpedraforca Setembre 2016
Enguany el tema de l’escola són les muntanyes de Catalunya, és per això que en una sessió a informàtica proposem als alumnes que busquin cims del principat. Poden fer la cerca dels més alts, els més baixos, els que tenen el nom més llarg, el més curiós…
En el cas de la classe de 4t A, s’inclinen pel nom que els crida més l’atenció, el Pic de la roca entravessada. En canvi a la classe de 4t B opten per un cim emblemàtic el Pedraforca.