10. Aturem-nos un moment: Una revisió del projecte

De cop ens trobem que som a les portes del tercer trimestre. Fins ara hem anat molt atrafegats amb el dia a dia a l’aula. És un bon moment per aturar-nos i reflexionar sobre com estan anant els nostres projectes:

  1. El desenvolupament actual  del projecte, permetrà respondre a la pregunta inicial?
  2. Els continguts estan d’acord amb els objectius?, són competencials? Caldrà analitzar el grau de coherència amb el currículum.
  3. Els criteris d’avaluació remeten als objectius?
  4. Les activitats d’avaluació permeten comprovar  l’assoliment dels criteris d’avaluació?
  5. Els projectes estan sent inclusius? Quines mesures concretes s’estan duent a terme per aconseguir-ho?

A partir d’aquestes preguntes el professorat de cada grup de treball ha analitzat el projecte que  estava programant i això ens ha fet veure  que calia fer alguns canvis.

Un cas concret: el projecte:

”Oh, Europa! Brexit & Catln: L’Europa dovrebbe restare unita?”

Partíem d’una pregunta inicial que aviat es va mostrar complexa i difícil de respondre, tenint en compte que s’havia plantejat a alumnes de segon.

Així que, ben aviat vam reformular l’objectiu del projecte que vam redactar de la manera següent:

“Els europeus som molt diferents entre nosaltres?: Quines similituds i diferències  tenim?

Aquest canvi ens va permetre iniciar el projecte a partir de diferents temes, elegits pels alumnes, que acabarien cadascun d’ells amb una presentació, i que servirien de  base per poder fer un debat conjunt entre tot el grup, que intentés respondre la  pregunta inicial. Aquest canvi transformava el projecte de tal manera que allò que, inicialment, havia nascut com un projecte pel desenvolupament de l’àmbit social, ara es transformava en un mitjà per desenvolupar, sobretot, la competència de cultura i valors ètics i, d’una manera més secundària, la digital i la d’aprendre a aprendre.

Captura de pantalla 2017-05-03 a les 13.06.59.png Oh, -europa

Com a equip de professors, la nostra conclusió és que els  projectes no són, ni poden  ser, una armadura que encotilla i dirigeix les activitats d’ensenyament – aprenentatge. Es tracta, més aviat, d’una entitat viva, canviant que evoluciona a mesura  que els alumnes van avançant i aprenent.

Mentre que tot allò que es fa a l’aula s’inclogui sota el paraigües del currículum, podem tenir la certesa que no hem perdut “la boleta”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *