5. Ecologia, enginyeria, pagesia

La doctora Neus Sanmartí a la seva ponència sobre l’alumnat de l’Ara és demà diu: “no  tots els estudiants seran experts periodistes, ecòlegs, tecnòlegs o economistes, però tots hauran de ser capaços d’entendre i analitzar críticament les propostes que es fan des de diversos camps del coneixement, i això requereix disposar d’uns sabers clau”

En el cas de l’ensenyament obligatori aquests sabers estan molt ben descrits al currículum que disposem des del 2015 i que és una pauta que ens permet crear la nostra proposta curricular. A més també disposem dels documents d’identificació i desplegament de les CCBB que ens aporten eines com els continguts clau, la gradació  de continguts o les orientacions d’avaluació que, per a nosaltres, han estat enormement útils a l’hora de programar les activitats dels projectes.

Tot i així, en aquest procés de contextualització, ens vam adonar que, a més de les CCBB, ens feia falta tenir en compte altres sabers que, si bé no tenen un espai concret en el currículum, sovint s´hi fa referència. Parlem del que s’anomena “Competències clau” i que engloben sabers com la creativitat, l’estratègia o el treball col·laboratiu, per anomenar-ne algunes. Per això, en els projectes plantegem activitats que permetin que aquests aspectes puguin emergir en les tasques plantejades. Són els projectes el mitjà ideal per dur a terme aquest tipus de competències. D’aquesta manera, partim d’un currículum competencial que assegura que els alumnes siguin exposats a activitats d’aprenentatge amb una funció definida i fàcilment identificable, que els permeti desenvolupar competències i capacitats.

Cada grup de treball (professorat) ha incorporat aspectes de dues o tres competències clau en el projecte, amb l’objectiu de desenvolupar-les i el compromís de crear alguna eina per avaluar-les.

Us passem l’enllaç del Diccionari de competències clau del qual hem partit.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *