En l’anterior post, acabàvem enunciant el repte: dissenyar projectes per primer i segon que donin cabuda a aprenentatges competencials, incloent els continguts d’emprenedoria i recerca. Per tant, calia definir una estructura pedagògica, dit d’altra manera, unes condicions necessàries que caldria complir. Aquestes condicions es concreten en:
- Rigor acadèmic
Competències que es volen desenvolupar amb les àrees i Autenticitat
Connexió amb el món real.
Problemes o context amb significat pels alumnes
Producte final real i amb valor social
Continguts que es treballaran:
– Plurilingüisme (1r i 2n)
– Emprenedoria (1r)
– Recerca (2n)
Competències clau de les diverses matèries segons projectes
Objectius d’aprenentatge
2. Aprenentatge aplicat
Competència d’aprendre a aprendre
Competència social i ciutadana (cooperació i relació amb l’exterior /context)
Competència digital i tractament de la informació
3. Mètode de treball
Inici del treball: pregunta, repte, proposta
Combinar la pràctica amb activitats de reflexió i resolució de problemes
Treball cooperatiu (rols)
Com iniciarem els projectes: grau de participació de l’alumnat en la presa de decisions
4. Relació amb l’entorn
Entorn immediat o llunyà
Intervenció d’especialistes o experts
Comunicació dels projectes
5. Avaluació
Avaluació del procés coavaluació i autoavaluació (què he après, com ho he après, ….)
Quins criteris i quines estratègies d’avaluació s’utilitzaran
Valor que es donarà a les activitats mentre es realitza el projecte
Com s’autoavaluarà el professorat
Aquestes condicions també ens permeten treballar a l’aula les habilitats imprescindibles per als ciutadans dels segle XXI.