Debat pedagògic: prejudicis i expectatives

L’equip impulsor, aprofitant la proposta de debat al twitter que ens feia la Xarxa, a proposat un debat pedagògica a l’escola centrat en una de les preguntes: Quan avaluem, ens deixem influenciar per prejudicis i expectatives?

Per estimular el debat van apareixent durant la setmana les preguntes del twitter diferents llocs de l’escola, a la nevera, a l’ascensor…
WhatsApp Image 2017-02-16 at 18.54.42WhatsApp Image 2017-02-14 at 19.53.01

 

El dia del debat, tot i que som menys dels que voldríem, acabem apuntant alguns aspectes:

→ Les expectatives externes i internes influeixen directament en l’aprenentatge.

→ Si sabem que sí que estem influenciats, com podem usar positivament aquesta influència? Les altes expectatives milloren els resultats, profecia autocomplerta

Segons Rosenthal (qui va demostrar l’efecte Pigmalió en educació), hi ha quatre factors que permeten explicar com les expectatives positives del professor es poden transmetre als alumnes dels quals s’espera més rendiment:

  • Es genera un clima emocional més proper entre professor i alumne.
  • S’ensenya més matèria perquè les expectatives creades en la capacitat de l’alumne fan que el mateix professor s’impliqui més en l’aprenentatge.
  • Se’ls demana i se’ls motiva més.
  • Se’ls elogia perquè s’esforcin més i obtinguin aquest resultats desitjats.

Quan es refereixen a les observacions durant l’experiment parlen sobre tot de somriure, mirar als ulls, parlar amb dolçor, escoltar activament…

→ Si veiem l’alumne globalment, observem les quatre dimensions següents: COGNITIVA / EMOCIONAL / SOCIAL /CORPORAL. Cada dimensió ens pot donar diferents aspectes que generen prejudicis i conseqüentment expectatives (aquest nen no sap llegir, no aprovarà mai / sempre té por!, de gran se’l menjaran viu… / mira amb qui s’ajunta, segur que tindrà problemes / aquesta nena fa una olor especial, li costarà fer amigues…).

→ Aportacions per fer una avaluació el més positiva, encoratjadora i global possible.

Avaluar és u procés que comporta:

  • observar i prendre dades
  • analitzar les dades
  • fer un diagnòstic
  • prendre decisions

En totes les parts d’aquest procés intervenen expectatives i prejudicis. Com ho assumim? Com ho neutralitzem? El procés ha de ser més qualitatiu i compartit. La reflexió individual s’ha de poder compartir amb altres mestres i amb l’alumne.

Per recollir les conclusions, fem unes bafarades que pengem a la sala de mestres. Per un costat apuntem un prejudici, i per l’altre el que nosaltres podem fer per vencer-lo.

WhatsApp Image 2017-02-28 at 19.21.41

Valorem el debat positivament . Hi van haver moltes aportacions personals, introspectives del que ens passa de veritat….

Valorem positivament començar i acabar amb una dinàmica i deixar alguna cosa física que es quedi la centre.

A més del contingut pedagògic, ens sembla que es va “generar equip”

Ens sembla que prejudicis i avaluació és un tema interessant que podem treballar a la nostra proposta d’avaluació de projectes.

 ➡ Quan debatem, generem pensament i fem equip!

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *