Durada del projecte : Un trimestre i mig amb dues sessions setmanals aproximadament
Característiques de la classe: 5 alumnes d’educació especial, 5 alumnes nouvinguts, 8 alumnes que són a l’escola des de P3 i dos alumnes que varen arribar el curs passat
Mestres a l’aula: una i durant el mes que vam estar fent la maqueta dues.
Procés:
Una vegada els alumnes de 3r A de l’escola van haver escollit el nom de la classe ( els llops i les llobes), van decidir per unanimitat que volien aprendre més coses sobre aquests animals.
Ens vam distribuir en grups de 3 i vam posar fil a l’agulla, posant en comú en primer lloc de tot el que ja sabíem:
Animals mamífers, vertebrats, viuen al bosc…
A tots els boscos hi ha llops? , va ser la pregunta que ens va sorgir i que varen discutir després de posar en comú tot el que sabíem.
Alguns deien que sí, altres que els homes els havien matat.
Els vaig animar a descobrir on hi havia llops, i com vivien i que quan ho haguessin descobert, faríem una maqueta.
El fer una maqueta és el que més els va entusiasmar. Informació d’on hi havia llops i cóm vivien, no en van dur cap però van omplir la classe de fotografies de llops i van portar tot de material per fer la maqueta (cartolines, figuretes de casa seva…).
Vaig dedicar unes quantes sessions a preparar textos senzills per tal que ells poguessin treure’n la informació. També vam veure la pel.lícula, “la crida del bosc” basada en la novel.la de Jac London i ens vam posar a construir la maqueta.
Feta la maqueta, vam dedicar una sessió a posar en comú el que havíem aprés i si teníem resposta per la pregunta que ens havíem formulat en un principi. Havíem descobert que quedaven pocs llops en el nostre país i que a les muntanyes on n’hi havien , als pagesos no els feien massa gràcia.
Tot parlant, ens van sorgir altres preguntes:
Creiem que els llops han de desaparèixer?
És necessari que hi hagi llops?
Què penseu que opinen els nens i nenes de l’escola? Els fan por? per què?
Després d’una roda d’opinions, vàrem decidir passar una enquesta als nens i nenes de l’escola amb la que vàrem descobrir entre d’altres coses que en els contes que ens havien explicat de petits els llops no tenien un paper massa reeixit:
El llop es menja la caputxeta, les cabretes…
Vam decidir que aprendríem contes on el llop tingués un altre paper que no sigués el de “llop ferotge” i que els aniríem a explicar a les altres classes.
La biblioteca Andreu Nin que tenim prop l’escola ens en va deixar uns quants. El que va tenir més èxit i que està també penjat a internet ha estat “ L’ovelleta que va venir a sopar.
Vam decidir preparar-lo per parelles, per poder-lo explicar a les classes.
També ens vam preparar una explicació de la importància dels llops per l’ecosistema del bosc. Ho vam trobar a internet.
➡ Vam posar en comú el que sabíem i ens vàrem formular preguntes.