El Canva, una eina per expressar les emocions.

Després de treballar alguna de les emocions de l’emocionari hem après a fer funcionar una eina que  permet expressar sense paraules la interpretació que cadascú fa de les emocions:

https://www.canva.com/

El Canva és un programa de disseny de cartells.

Us deixem la interpretació de la tendresa que ha fet un alumne. La primera de dalt correspon a la imatge de l’emocionari i la segona a la creació amb el Canva.

IMG_20170426_094702267

Aquest programa també ens ha servit per moments en que algun alumne s’ha trobat en dificultats de control d’emocions negatives. A través del Canva ha trobat un espai individual de calma on expressar els seus sentiments.

Cuinant les emocions…

El títol del nostre bloc és una síntesi de la nostra mirada cap a aquest aspecte tan present en els nostres instituts, però sovint amb poc espai on poder treballar-lo de forma explícita i oberta.

Al llarg del primer i segon trimestre hem anat treballant de forma sistemàtica amb l’emocionari, com ja hem anat explicant, però altres projectes que hem anat fent ens han servit per treballar el reconeixement i expressió de les emocions.

La nostra idea i objectiu és que els nostres alumnes acabin dominant el vocabulari necessari per poder entendre el seu món interior i el món interior dels altres per poder relacionar-se millor.

Com a producte final d’aquesta cuina permanent, i seguint la metodologia de l’aprenentatge-servei, crearem, al llarg del tercer trimestre, una sèrie de jocs i recursos que formaran part del RACÓ DE LA CALMA. L’objectiu és que tots els alumnes de l’institut puguin endinsar-se en aquest món que nosaltres hem estat explorant durant tot el curs. De la USEE a l’institut amb AMOR!!!

Aquí us deixem unes imatges del “Projecte Canapé”, en el que vam dissenyar i preparar una sèrie de canapés per convidar als professors i professores a un pica-pica abans de les festes de Nadal.  Aquest projecte ens ha facilitat explorar l’orgull, la satisfacció,  el companyerisme i l’alegria que porta la feina ben feta.  I ens ha inspirat el nom de nostre bloc a la Xarxa: CUINANT LES EMOCIONS!!!

IMG_20161216_094327445_HDR

IMG_20161216_125605860_HDR

IMG_20161216_140627856

 

 

Treballem les emocions a partir de cançons

Durant el segon trimestre a la USEE hem fet un projecte d’aprenentatge-servei amb el Centre de Dia d’avis del poble: el Casal de Curació.  Hem fet sessions tant a l’aula com al Casal. Les cançons i la comprensió de les lletres ens han investigar les emocions que poden ser present en la tercera edat i posar-nos en la pell dels avis.

La cançó “Resistiré” del Dúo Dinámico ens la va posar l’arterapeuta en acabar una sessió conjunta que vam fer amb els avis i àvies. Vam aprofitar per fer un treball globalitzat de llengua castellana i entendre el motiu pel qual l’Eva, l’arterapeuta havia decidit posar-la i per quin motiu els avis i àvies l’havien gaudit tant.

A continuació us deixem l’enllaç de l’activitat i una imatge gaudint amb els avis i àvies de la cançó:

IMG_20170120_121537601

https://docs.google.com/document/d/1s4A83QwsOWiSBPd0xRYnPqrWj9f0cY4DoANOMap2N_Y/edit

Per altra banda vam estar treballant, comprenent de forma oral i assajant la cançó “Valset per a innocents” de Lluís Llach, per poder oferir-la als avis i àvies en la nostra darrera sessió al Casal, com a mostra d’agraïment. Vam descobrir que ambdues cançons transmeten molta energia per superar les dificultats, penes i tristeses que a vegades acompanyen la vida, i sobretot la tercera edat.

Us deixem la lletra de la cançó i unes imatges de la nostra actuació.

https://docs.google.com/document/d/1t2k494sS-_0W9UqXZbNltq1ZQ49KEjn4BtN0x_EHF_A/edit#heading=h.s5b8isq8q57

IMG_20170322_114501967_HDR

 

Benvinguts al Pere Ribot!!!!!!

La Marta, la Mireia, l’Elisenda i la Mar us donem la benvinguda al nostre bloc. Aquest pretén ésser una petita mostra de la gran tasca que s’està duent a terme des de la USEE del centre, on hi tenim alumnes de 1r i 2n d’ESO, i amb alguns alumnes de 3r d’ESO des de la matèria de Llengua Castellana y Literatura.

“L’ensenyament que deixa empremta no és el que es fa de cap a cap, sinó de cor a cor.”

Howard G. Hendricks.(1924-2013). Professor, intel·lectual i escriptor estatunidenc.

LA COMPASSIÓ

emocionario_12_compasion (4) (1)Enllaçant amb la tristesa, la sessió següent vam treballar la compassió, amb la mateixa metodologia, una imatge de l’emocionari, una petita guia de la professora i les seves, sempre sorprenents, conclusions:

Quin temps fa en aquesta imatge?

-Està plovent

-Sembla que plou, però també fa una mica de sol

 Què veiem a la imatge?

-Surten peixos, una guineu, roques, plantes, etc

-La guineu sembla que està dormint i els peixos semblen tristos

 Qui es mulla?

-La guineu no, perquè està tapada

-Les plantes estan col·locades així perquè la guineu no es mulli

 Què faríeu si trobeu un animal que s’està mullant?

-Agafaria un paraigües i el posaria al seu costat perquè no es mullés

-L’ajudaria perquè imagina’t que és molt petit i s’ha perdut

 Quin sentiment un desperta si us trobeu un animaló?

-Tendresa, tristesa, pena…

 L’emoció és compassió (sentir pena o llàstima per alguna cosa o per algú), però no és el mateix que tendresa.

 Què podem fer quan sentim compassió?

-Oferir la nostra ajuda, dir d’anar a fer una activitat divertida, estar amb aquella persona, etc.

LA TRISTESA

emocionario_11_tristeza (1)Els dilluns a les 8, a la USEE, mostrem una imatge de l’emocionari, sense dir prèviament, quina emoció treballarem. Les dues professionals que som en aquell moment amb ells, els anem guiant en quant a exploració de la imatge, i poc a poc van arribant a conclusions, sovint molt interessants. Aquí teniu la transcripció de quan vam treballar l’emoció de la tristesa:

Quins colors predominen a la imatge?

-gris, verd apagat, rosa pàl·lid… tots colors apagats

 Què ens transmeten aquests colors?

-tristesa, amor, tristesa i dolçor

 On estan els personatges?

-a l’aigua, al mar, a un riu o a un llac

 Què hi ha surant a l’aigua?

-una casa d’ocells, una gàbia

-una casa

 Què té d’especial aquesta casa?

-una casa amb reixes a les finestres que pot ser com una presó

 Què els hi pot haver passat?

-penso que ha explotat i tot s’ha destrossat i han caigut al mar

-l’aneguet s’ha fet mal i està trist

-un tsunami o un terratrèmol o una rierada

-potser han perdut la casa, la família o alguns objectes

 -Tenen els ulls tancats

Com tenim la cara quan estem tristos?

-tenim la cara fatal, amb els ulls plorosos

 Quan ens hem sentit tristos?

-amb els conflictes amb la Maria i a part també sentia allò (assenyala la imatge de l’emoció irritació). També sento ira, ràbia, nervis per dins…

 Com podem treure aquestes emocions?

-escoltar música, fer un esport i descarregar nervis

 -m’he sentit trista quan han explicat secrets meus a altres persones

 A qui li explicaríem un secret?

-a persones que tinguem molta amistat i confiança

 Com ens guanyem la confiança d’algú?

-ajudant a la persona i estant al seu costat

 -jo tenia confiança en aquella persona per explicar-li el secret, però no sé si ella tenia confiança en mi perquè ho va dir als altres.

 Quina emoció transmet la imatge?

-tristesa

-molt trist

 Quan estem molt tristos què podem fer després?

-buscar recolzament en els altres

-jo buscaria una amiga

-jo aniria amb la meva família

-a veces, cuando estoy de bajón, mi mascota viene y me mira, es l’única persona que em pot consolar, és com de la família.

 

CONCLUSIÓ: quan estem tristos és bo buscar recolzament en algú de confiança.

L’odi

A la USEE, a l’hora de català, treballem la comprensió escrita, l’expressió escrita i lèxic  a l’hora que anem aprofundint en el coneixement de les emocions. Seguim el llibre “Emocionari” i el seu material.  L’objectiu és que l’alumnat vagi adquirint eines per poder gestionar les pròpies emocions  a l’hora que proporcionem el coneixement necessari i posant les bases per poder realitzar el projecte del “Racó de la calma”.

http://www.palabrasaladas.com/cat.html

emocionari_digues_el_que_sents

Es parteix de l’exploració d’una imatge a nivell oral que es fa el dilluns a les 8 del matí. És una sessió on les vivències del cap de setmana o d’altres moments ajuden a poder relacionar l’emoció treballada amb la  pròpia experiència vital. Al llarg de la setmana, s’aprofiten dues sessions de llengua catalana per aprofundir en l’emoció del dilluns.

A continuació mostrem la imatge a partir de la qual treballem l’odi i alguns exemples d’activitats de llengua que hem fet:

emocionario_03_odio

EXPRESSIÓ ESCRITA

captura-de-2017-03-14-144525

Producció de la Carla:

  • La truja vol agafar l’autobús, però triga molt. De cop i volta apareix un elefant que va amb la seva bicicleta  veloçment i esquitxa la truja amb fang.  La truja sent ràbia i  s’enfada molt perquè li fa una taca.

LÈXIC

captura-de-2017-03-14-144630 captura-de-2017-03-14-144707

COMPRENSIÓ ESCRITA

captura-de-2017-03-14-144801

 

La por/El miedo

A la classe de grup desdoblat de tercer de l’ESO, amb 10 alumnes, hem estat treballant la por a través de la literatura.

emociones

He presentat a la classe el projecte, centrat en les emocions, i els he explicat que el farem amb el grup de l’aula d’impuls. Hem creat un bloc expressament, i hem fet una pluja d’idees per pensar el nom: arrea con las palabras.

Finalment, hem fet la primera i la segona sessió: el miedo. Han llegit “El gato negro” d’Edgar Allan Poe, hem vist una sèrie que parla de l’autor, i cada alumne ha parlat de les seves pors i sobre com superar-les.

EL RACÓ DE LA CALMA

Ens hem reunit les 4 orientadores que treballem a l’institut fent diferents tasques i funcions, amb diferents grups. L’alumnat amb el que treballem cadascuna presenta diferents necessitats.

A l’institut hi ha manca d’un espai agradable on poder acollir i parlar amb aquells nois i noies que en un moment determinat necessitin un moment d’acompanyament i intimitat.

Aprofitant la metodologia d’aprenentatge-servei que articula els projectes que es duen a terme a l’Aula d’Impuls (USEE) hem pogut transformar aquesta necessitat en una oportunitat per vehicular una sèrie d’aprenentatges relacionats amb la competència d’iniciativa i autonomia personal, tant amb l’alumnat de l’Aula d’Impuls com el del grup de reforç de 3r d’ESO (grup flexible).

El nostre objectiu és dotar el centre d’aquest espai o racó a través de diferents tasques, eines, recursos i materials lúdics que elaboraran els nostres alumnes.

 

tumblr_o6imdyplt11ud7phlo1_500