Planificació

Per tal d’organitzar i crear un pla de treball ens vam reunir totes les participants. Vam acordar treball a  partir d’un marc teòric i metodològic emmarcat en l’aprenentatge servei. En aquesta primera fase, per tant, vam fixar dos grans objectius:

  • Construir i compatir  un marc teòric i metodològic de referència (des de l’àmbit de l’ensenyament per competències bàsiques).
  • Establir les necessitats educatives, tant en l’àmbit dels professionals, com dels alumnes.
  • Anàlisi del currículum per competències bàsiques.

En una segona fase, ens vam fonamentar en la concreció de propostes per incorporar al currículum mitjançant tallers participatius i interaccions amb agents educatius externs i interns, és a dir, propostes d’aprenentatge servei relacionades amb l’entorn proper (jardí de l’escola, biblioteca, escola de primària, casal de gent gran, etc.).

  • Identificar i seleccionar propostes i serveis propers al centre amb qui desenvolupar una activitat conjunta d’aprenentatge.
  • Perfilar les propostes més adients a aquest curs, partint de la reflexió anterior.

Finalment, la darrera fase es va centrar en l’aplicació i valoració de la pràctica educativa, així com propostes de millora de cara al futur.

 

AVALUACIÓ DE L’EMOCIONARI

Tota la tasca feta al llarg del curs amb l’emocionari l’hem anat posant en pràctica i explicitant  en les diferents situacions, projectes, conflictes, aprenentatges i vivències que els alumnes s’han anat trobant.

Per concloure i avaluar de forma explícita les sessions d’emocionari hem projectat unes imatges amb situacions (diferents a les del llibre que hem utilitzat) on els alumnes havien de reconèixer-hi la situació, el pensament, l’emoció i la conducta que hi havia en joc.

AVALUACIÓ: EXPOSEM LES NOSTRES EXPERIÈNCIES

Durant el mes de maig els alumnes de l’aula d’impuls han exposat als diferents grups de 1r les experiències d’aprenentatge-servei. Vam elaborar una rúbrica per tal que l’alumnat sabés què es valoraria. Aquesta rúbrica s’ha elaborat de forma col·laborativa amb els alumnes i d’aquesta manera fer una reflexió profunda sobre el propi procés d’aprenentatge.

El fet que els alumnes donin a conèixer el propi treball forma part del nostre objectiu d’apropar els nostres aprenentatges a l’aula ordinària i crear la curiositat als companys per tal que valorin i reconeguin la importància

Emocionari: fil conductor

L’emocionari és el punt comú i fil conductor per treballar les emocions, i ho farem a través de diverses activitats d’aprenentatge-servei. És important l’educació emocional com a eix vertebrador de la convivència i la qualitat de vida, l’educació emocional es converteix en un element imprescindible per a afrontar la vida.

emoticonos

El projecte es fonamenta en 4 pilars bàsics de l’educació:

1) Aprendre a conèixer i aprendre a aprendre per aprofitar les possibilitats que ofereix l’educació al llarg de la vida.

2) Aprendre a fer per capacitar la persona per fer front a moltes i diverses situacions.

3) Aprendre a ser, per obrar amb autonomia, judici i responsabilitat personal.

4) Aprendre a conviure, a treballar en projectes comuns i a gestionar els conflictes.

Pretenem que els alumnes adquireixin diverses competències bàsiques:

  • Aprendre a identificar diferents emocions i adquirir el vocabulari específic de cada una d’elles, és essencial per al projecte.
  • Reconèixer les emocions i posar-les en relació amb situacions de la seva vida quotidiana.
  • Fomentar el treball en equip, això permet potenciar al màxim els valors pedagògics afavorint el desenvolupament cognitiu i el creixement interpersonal.
  • Regular les emocions i els impulsos.
  • Treballar l’autoestima i la tolerància a la frustració.
  • Desenvolupar les capacitats afectives pròpies i expressar afecte amb naturalitat.
  • Experimentar benestar subjectiu en les coses que fem diàriament a l’escola, en el temps lliure, amb els amics, amb la família i en les activitats socials.
  • Identificar les emocions pròpies i les dels altres.

De la importància de treballar les emocions.

Tot seguit trobareu un article publicat per FAROS Sant Joan de Déu, plataforma digital de promoció de la salut i el benestar infantil de l’Hospital Sant Joan de Déu (HSJD) de Barcelona, on es parla sobre la importància de treballar les emocions tant des de l’àmbit familiar com de l’àmbit educatiu. Relacionen l’educació emocional amb la felicitat, fet que hem trobat molt interessant i per això el volem compartir. Com bé sabeu, des de la USEE treballem amb els alumnes per projectes i en aquests hi incloem l’educació emocional.
04/11/2015

Una pregunta constant entre els que ens dediquem a educar, ja siguem pares o educadors, està relacionada amb l’objectiu últim de l’educació. Els teòrics i experts de l’àmbit de la pedagogia estem posicionats de forma unànime en l’afirmació que una educació que prepari el nen o el jove per viure en societat, ha de potenciar les habilitats i capacitats, més enllà del concepte tradicional d’educar basat en l’adquisició de coneixements.

Està demostrat que les habilitats i les actituds són la base per consolidar una personalitat forta, flexible, amb capacitat de resiliència, així com d’adaptació als canvis. L’aprenentatge és un procés d’adequació al medi, a un entorn que cada vegada és més competitiu i en el qual una correcta educació de les emocions és essencial.

La felicitat forma part de l’anomenada educació emocional, més enllà de ser un sentiment, un concepte abstracte i possiblement difícil de definir… és un paràmetre de la nostra salut emocional, del correcte equilibri entre les emocions positives i negatives, entre aquells aspectes de la nostra vida que podem controlar directament i aquells que no.

Segons el Germà David Steindl-Rast, monjo i erudit interreligiós, l’única cosa que tots els éssers humans tenim en comú és que cada un de nosaltres vol ser feliç. I la felicitat, suggereix, neix de la gratitud. Ser agraït, valorar allò que podem aportar als altres i que els altres ens poden aportar a nosaltres, ens hauria de donar la gratitud necessària per sentir-nos feliços.

Avançant una mica més en el concepte de felicitat, seria oportú plantejar-nos com hauríem de conceptualitzar la felicitat en el cas de nens o adults que pateixen algun tipus de malaltia. Es pot estar malalt i ser feliç? Segons ens explica el Dr. Alex Jadad, director del Centre for Global eHealth Innovation de la Universitat de Toronto, sí. Tradicionalment el concepte de felicitat ha anat vinculat a l’absència de malaltia, sense tenir en compte la nostra capacitat d’adaptar-nos al medi i a les circumstàncies que ens envolten. Sota aquesta premissa, el Dr. Jadad considera que l’educació de la felicitat o la pedagogia de la felicitat és un repte assolible, que hauria de guiar qualsevol iniciativa durant la nostra vida. Per tant, és recomanable educar per a la felicitat en la infància i en l’adolescència, etapes clau en el desenvolupament de la personalitat.

La preocupació per la pedagogia per a la felicitat s’està convertint en l’actualitat, no només una preocupació de pares i educadors, sinó fins i tot dels directius empresarials que valoren la importància de la felicitat dels empleats en el seu rendiment professional. Per tant, estem davant d’una preocupació global i un moment social disruptiu que ens hauria de fer veure que és essencial educar per a l’equilibri de les emocions, com a aspecte imprescindible en el dia a dia de nens i d’adults.

Diversos han estat els teòrics preocupats per estudiar el concepte de felicitat. El doctor Israel Tal ben-Shahar, professor de la Universitat de Harvard, parla de la “Ciència de la felicitat”, com una disciplina que ha de guiar la tasca educativa.

Però quins consells podem donar als menors o quines estratègies podem ensenyar per a que la felicitat pugui arribar a formar part de la seva quotidianitat?

Presentem a continuació una breu llista de consells, amb l’ànim que puguin ser útils a tots els pares i educadors que preocupats per una educació de les emocions vulguin treballar amb els nens la capacitat de resiliència, en concepte de gratitud i en general les estratègies personals que ajuden a la construcció de l’autoconcepte sobre la base de la felicitat.

1. Aprendre dels errors o dels fracassos, perdonar i si és adequat fins i tot celebrar-los. No podem eximir-nos de sentir emocions negatives, formen part de la vida i són tan naturals i fins i tot espontànies com podria ser la felicitat. Saber acceptar i afrontar les emocions negatives vinculades als errors, suposa una excepcional activitat d’aprenentatge, ja que ens aportarà el valor de conèixer què és allò que haurem de millorar o corregir per evitar repetir aquestes situacions en un futur.

Aprendre de l’error va vinculat a la pràctica del perdó. Tots i cada un de nosaltres i més els nens que encara no tenen l’experiència vital que ens atorguen les experiències viscudes, cometem errors. Reconèixer-los, demanar perdó i aprendre dels mateixos hauria de ser un procés consecutiu a fi a aconseguir una personalitat forta i a treballar versus el reconeixement social d’aquestes capacitats tan apreciades i de vegades tan difícils de portar a la pràctica sense la correcta instrucció.

Els espais de diàleg són un recurs imprescindible per a treballar aquesta habilitat. Es converteixen en moments de coaching col·lectiu, en els quals es poden valorar els aspectes que han induït a l’error, la possible solució, la via per gestionar el perdó i sobretot per aconseguir l’aprenentatge basat en l’experiència d’aquelles accions que no hauríem de repetir en un futur. És recomanable experimentar aquests espais fins i tot de manera anticipatòria al fet que es puguin produir problemes, errors o fracassos. Arguments de llibres o pel·lícules, poden ser una excel·lent oportunitat per aprendre lliçons de socialització davant situacions que els nens i adolescents encara no han experimentat.

2. Valorar les coses bones, l’èxit o la sort… encara que tinguin petit format. Treballar aquestes circumstàncies ens farà veure en el dia a dia de la fortuna que tenim, dels progressos assolits i compartir-los amb tots els éssers que volem. Agrair i reconèixer els petits èxits reforça l’autoestima de la persona, i a més permet donar importància als elements quotidians fent evident que els grans èxits o reptes assolits no són els habituals que desitjaríem. Reprenem aquí el concepte del germà David Steindl-Rast, que al seu torn també ha estat reflectit en el nostre refranyer popular amb frases tan habituals en el nostre llenguatge carregades de saviesa popular com “és de ben nascut, ser agraït”, o “el que no agraeix, no mereix “.

3. Fer esport. Està demostrat i estudiat que la pràctica de l’esport permet l’alliberament d’endorfines, que produeixen sensació plaent… per tant de felicitat, d’alliberament, de connexió amb l’entorn. Si a més aquesta pràctica de l’esport és en grup o en família, segur que encara repercutirà molt més en la percepció positiva per part de l’infant o de l’adolescent.

L’esport al seu torn és una vàlvula d’escapament, que ens permet alliberar-nos de l’estrès emocional que ens poden suposar determinades situacions personals, i ajudar-nos a valorar-les amb posterioritat de forma més objectiva.

4. Aprendre a relativitzar. Aquest principi vital l’hauríem d’aprendre a aplicar en diferents àmbits: en la vida personal, escolar, d’oci i també en el cas dels adults en l’àmbit laboral. Moltes vegades ens ofuscquem davant de situacions que no són importants, no gaudint o valorant les coses que ho són. Ensenyar a “posar a la balança” l’important del que no ho és, en el cas dels nens és tasca de les famílies i dels educadors. Si no treballem aquesta habilitat, estarem ensenyant als nens a no tenir esperit crític i a exposar-se de forma contínua davant de situacions que poden generar important frustració o estrès.

5. Dur a terme alguna tècnica de relaxació. Tots sabem que els problemes es veuen i es valoren de forma diferent en el moment en què en podem prendre distància. Les tècniques de relaxació i meditació, igual que també posàvem com a exemple la pràctica d’algun esport, a més de ser un excel·lent recurs per gestionar com a rutina un temps personal per la nostra cura emocional, també ens ajudaran a poder veure amb perspectiva els problemes… i per tant, a valorar-los com nous reptes, no com a problemes que puguin minvar el nostre “termòmetre de la felicitat personal”.

6. Dur a terme alguna activitat de voluntariat. Poder ajudar a altres persones, sempre que ens sigui possible, tant en relació amb el temps de dedicació com amb la nostra responsabilitat, és beneficiós per a la salut emocional. És de cultura popular, la realitat que aquell que ajuda a altres s’ajuda a si mateix. Que els nens o adolescents coneguin realitats diferents a la seva, els ajudarà a valorar tot allò positiu que tenen… a aplicar el principi de la generositat per ajudar els altres, i enel fons a poder ser una miqueta més feliços.

7. Aprendre, aprendre i aprendre. Adquirir coneixements ens permet millorar no només la nostra base de cultura general, sinó també habilitats i actituds davant la vida. No deixis mai d’ensenyar als teus fills o alumnes, enriquiràs les seves capacitats intel·lectuals i l’ajudaràs a poder ser més feliç mitjançant el coneixement.

Pares i educadors, no oblideu que el que ajuda a altres a ser més feliços, també s’ajuda a si mateix.

CREANT EL NOSTRE RACÓ DE LA CALMA

Imatges i frases...

Imatges i frases…

Des de l’aula d’impuls ens plantegem què fer quan les emocions com la por, la ràbia, la tristesa ens superen, com fer per calmar-nos, per donar-nos espai i poder reflexionar. Fem una pluja d’idees sobre objectes que podem crear per aquest espai, ja que no és un espai només per l’alumnat de l’aula d’impuls, sinó enfocat a l’alumnat de tot l’institut. Sorgeixen un munt d’idees: capses de les emocions, l’emocionari, l’ampolla de la calma, pals de pluja, posar una tauleta amb una tela d’un color suau i relaxant, un peluix, unes pilotes antiestress, imatges que ens ajudin a calmar-nos, unes pedres grans i arrodonides per tocar, unes frases fetes per ajudar-nos a recuperar l’aire, uns coixins per estirar-nos si fa falta…

Observant les imatges relaxants arribem a una conclusió: la majoria són d’espais exteriors.

20170509_163157-iloveimg-compressed (1)

Tenim nosaltres un espai exterior agradable que ens permeti respirar, relaxar-nos i calmar-nos. La resposta és unànime, l’hort i el jardí!!! Una bona idea és cuidar el jardí perquè esdevingui un espai de calma i relaxat.

20170509_163126-iloveimg-compressed

Tenim la idea de convertir una barrera de bressol en una base per subjectar testos de flors, i crear així una imatge agradable. Decidim quins són els colors que donen calma: surten colors com el groc, el préssec, però finalment trenquem una mica i ens decidim per un color que també transmet alegria: el verd clar! De fet, en el Monstre de Colors, el verd és el color de la calma. Ha estat una feina feixuga però estem molt satisfets amb el resultat. Us el deixem aquí per compartir-lo amb vosaltres!

 

Aprenentatge servei

L’aprenentatge servei ens va semblar la metodologia més adequada per al nostre projecte, que se centra en dos grups que es caracteritzen per ser més manipulatius i poc acadèmics; per tant, necessitàvem combinar l’aprenentatge amb necessitats reals, trobar interessos comuns amb els nostres alumnes. Així, l’alumnat ofereix el seu serveis, se sent útil, i desenvolupa un esperit cívic, convertint-se en un aprenentatge significatiu.

Ja hem anat mostrant algunes activitats fonamentades en aquesta metodologia en altres articles, com ara la sessió d’art-teràpia o treballem les emocions a través de les cançons.

aprenentatge

Així, unim el coneixement de l’entorn amb el desig d’ajudar i de ser útils, aprenem ajudant i compartint experiències. Són activitats multidisciplinars, transversals, implicades amb l’entorn i col·laboratives.

Termòmetre de les emocions

A l’aula, a través de l’emocionari, donem nom a les emocions, hem d’aprendre a expressar-nos i comunicar-ho amb paraules.

Per aquest motiu, una de les activitats o jocs que proposem és el termòmetre de les emocions. Sovint no és fàcil saber què ens passa i aquest joc ens pot ajudar a expressar-ho.

En general, no ens agrada parlar quan estem enfadats, preferim allunyar-nos i que ens deixin tranquils, així que el primer pas, a través del termòmetre, indicarem el nostre grau d’ira. Es pot fer amb un termòmetre que haurem imprès prèviament i que el poden pintar, seguint el seu estat emocional.

termometre-emocional

O bé, unir-lo amb cares que mostrin les seves emocions, des de l’alegria fins la tristesa.

caras

A més, hi ha material a la xarxa que és ideal per jugar a mostrar els sentiments i, a més, és divertit. Aquí en teniu una mostra:

DSC_1450

Font: EL baúl de a.L.

81756492be2ec852474a93261a3b5e1f

SESSIÓ D’ART-TERÀPIA AL CASAL DE LA CURACIÓ

Al segon trimestre a l’Aula d’Impuls (USEE), el projecte principal d’aprenentatge-servei ha estat el projecte “Casal de Curació”, on tots els aprenentatges han anat al voltant de la tercera edat i del funcionament del centre de dia de gent gran.

A la primera visita al casal vam participar d’una sessió de fisioteràpia i d’una sessió d’art-teràpia. Un cop a l’institut vam fer una recerca d’aquest concepte , van posar en comú tot el que havíem viscut i vam treure conclusions tots plegats.

A continuació us deixem l’enllaç del document que vam fer conjuntament a l’institut i algunes fotografies de la sessió d’art-teràpia.

https://docs.google.com/document/d/1av7bl1iwj64nXJWvPTQNbc6xa8if-BnOJunG01RqlsI/edit?usp=sharing

IMG_20170120_113443735_HDR

IMG_20170120_114931543

IMG_20170120_115943694

IMG_20170120_115611081

 

 

 

L’hort, un espai de calma

Durant diferents sessions de l’Emocionari, i també per alguns conflictes i dificultats viscudes, hem anat veient com emocions com la tensió, la irritació, l’hostilitat, la ràbia, la confusió o l’odi poden produir respostes corporals que ens dificulten poder pensar amb claredat.

Hem pogut comprovar com el treball a l’hort ens ajuda a fer que el nostre cos torni a relaxar-se i així poder pensar amb més claredat sobre la situació viscuda, transformant les nostres emocions en alleujament, serenitat i satisfacció.

L’hort és un espai bonic, ple de vida i colors. Tan bon punt sortim anem a posar menjar als ocells i a observar els canvis en les plantes. La nostra tasca principal a l’hort ha sigut fonamental per crear tota aquesta vida. Ens hem encarregat del planter. Ha estat una tasca molt precisa que ens ha ajudat a concentrar-nos en una sola cosa i a relaxar el nostre cos.

IMG_20161019_141847456_HDR

Planter de faves

IMG_20170201_093644241

Planter de flors

IMG_20161019_141604620