Una part important del projecte “Descobrim Barcelona” és poder compartir amb els companys els coneixements que han après, d’aquesta manera, tots podran ser “experts” en Barcelona. Per aquest motiu, el treball de l’expressió oral en llengua castellana ha estat una tasca important al llarg del curs. Hem acordat els criteris d’avaluació a l’aula i hem dut a terme diferents propostes: exposicions a classe sobre un tema d’interès, selecció d’un text per llegir-lo als companys, gravació de textos instructius i de booktubes.
Tothom treballant
Primer dia de treball al centre superat amb èxit.
L’organització inicial ha durat una mica més del previst, entre les explicacions a les aules i les explicacions als redactors-editors de les revistes hem invertit una mica més de dues hores, però els grups han tingut molt interès en aprendre el funcionament del treball i ràpidament s’han posat a la feina en la redacció de les revistes.
En la part del reportatge no tots els grups han pogut fer aquesta part perquè alguns estaven molt endarrerits en la redacció de les noticies, potser caldrà revisar aquesta part i fer el reportatge al segon dia…
Alguns grups han fet feina a casa per tal de poder acabar la revista, d’altres no i van molt justos de temps.
METODOLOGIA I REPTE
Demà comencen el desenvolupament del nostre projecte!
Ja hem comentat anteriorment que portem dies treballant, compartim el que saben els nostres alumnes sobre la ciutat de Barcelona, els interessos que tenen, el que volen aprendre,… però ara ho durem a terme durant aquests 3 propers dies, dins el Crèdit de Síntesi de 2n. d’ESO
Es tractarà de realitzar un treball amb la metodologia del treball cooperatiu, amb agrupaments heterogenis de uns 6 alumnes per grup i amb una clara definició de tasques entre ells. Es realitzaran també algunes activitats de forma individual i hi haurà un grup d’experts per treballar en moments determinats.
Començarem amb una sortida a Barcelona durant el primer dia, per la que s’han definit 3 rutes:
-Ruta del Romànic
-Ruta del Gòtic
-Ruta del Modernisme
Es repartiran els alumnes per cada una de les rutes, que formaran el grup d’experts de cada temàtica.
Els següents dos dies seran de treball a l’aula. Ens agruparem en 4 classes i es crearan 4 revistes diferents de la ciutat de Barcelona. Cada classe tindrà tants grups com rutes i d’aquesta manera s’elaborarà una revista en la que cada alumne escriurà almenys 2 articles (opinió, entrevista,…) referents a la seva visita i participarà en l’elaboració d’un reportatge amb el grup d’experts.
Els alumnes podran triar sobre el que volen escriure, tenint en compte els seus interessos, habilitats,… d’una llista d’uns 18-20 articles que tracten sobre la seva ruta. Aquests articles abraçaran temàtiques i continguts de totes les àrees, que anteriorment hem compartit entre els professors de les diferents matèries. Es contemplarà l’opció de donar llibertat per redactar algun article diferent dels proposats pels docents si prèviament l’alumne ho consulta al professor/a i aquest ho autoritza.
El producte final serà una revista digital que inclourà diversos articles, de diferents temàtiques i pertanyents a les diverses rutes, és a dir almenys es recolliran uns 12 articles per grup. A més, cada grup d’alumnes inclourà a la seva revista un reportatge de la seva ruta elaborat amb el grup d’experts.
Per tant, es crearan 4 revistes al google Site, en les que a més els alumnes podran penjar imatges i vídeos realitzats durant les seves visites i elaboració, i que s’avaluaran amb la presentació de la revista mitjançant una exposició oral per part de tots els alumnes.
Els alumnes sabran en tot moment que han de realitzar, ho tenim compartit al moodle del centre:
http://agora.xtec.cat/iesalcarras/moodle/course/view.php?id=124
Tot a punt per demà!

PUNT DE PARTIDA
El proper dimecres 5 d’abril iniciarem el nostre projecte que porta per títol: DESCOBRIM BARCELONA.
Serà el començament pròpiament dit del projecte dels nostres alumnes, però realment fa molts dies que estem treballant plegats, professors i alumnes, en l’elaboració i preparació del que serà el nostre projecte.
Des de les hores de tutoria dels cursos de 2n. d’ESO, i des del mes de gener, que estem compartim amb els nostres alumnes un objectiu: Volem descobrir coses que no coneixem de Barcelona.
Ens varem plantejar a les hores de tutoria de fer una doble llista, una referent a què coneixem de la ciutat de Barcelona i l’altra sobre què volem conèixer de Barcelona. Aquesta dinàmica es va fer primer de forma individual, després en petit grup i finalment varem fer una posada en comú.
Els tutors varem escoltar els coneixements i les idees prèvies que els alumnes tenien sobre la ciutat (sortides que ja havien realitzat a primària, amb les famílies,…). Respecte a l’apartat del que volien conèixer el docent va tenir clar en tot moment la intencionalitat del crèdit, els continguts que es volien treballar,… intentant tenir en compte els interessos dels alumnes i dirigint als seus alumnes cap a aspectes com: organització urbanística de la ciutat, museus, edificis emblemàtics, història de la ciutat (la Barcelona romana, medieval, modernista, olímpica,…), el port, mitjans de comunicació,…
De la llista de visites plantejada pels alumnes s’ha anat decidint entre tots quines eren les millors propostes per satisfer les seves inquietuds, i per descobrir, alhora, allò que nosaltres volen que coneguin de Barcelona.
A partir d’aquí proposem als nostres alumnes que, per tal de descobrir allò que volen de Barcelona, farem una sortida d’un dia a Barcelona on realitzarem diferents rutes, distribuint-nos en grups per poder abraçar més visites, i que després treballarem el que hem vist entre tots elaborant una revista, compartida en un site, on podrem penjar els nostres articles, entrevistes, reportatges, imatges, vídeos,…per tal de plasmar tot allò que hem après.


