15. DIBUIXEM LA METAMORFOSI

A la següent sessió, els alumnes van dibuixar la metamorfosi de la mosca.

Cadascú va triar la seva manera de representar el cicle: lineal en vertical, lineal en horitzontal, un cicle continu en cercle…

Em va servir també per avaluar i comprovar si ho havien i com ho havien entès. Em va donar la sensació que ho tenien molt clar a l’hora de dibuixar i ells mateixos em relacionaven els seus dibuixos amb l’activitat del microscopi. Sembla que el fet d’haver-ho vist de manera real els hi va cridar molt l’atenció.

14. LA METAMORFOSI

Aquells cucs que es movien i els altres enganxats a les parets del pot eren mosques!!

Com ho sabíem?

Gràcies a la gasa que havíem col·locat, les mosques que anaven creixent es quedaven dins el pot. Per tant, cadascun d’aquests bitxets eren les fases de creixement de la mosca.

Una nena de la classe va comentar:

Això crec que m’ho ha explicat el meu germà, que ho va estudiar i un dia m’ho va dir, però ja no me’n recordava.

Aprofitant aquest comentari, vam anar a la classe de 4t, on estava el germà d’aquesta nena i vam preguntar si ells sabien com es deia això que la mosca anés canviant i si sabien el nom d’aquells bitxets.

Els alumnes de 4t ens van parlar de METAMORFOSI i de larves. Els hi van explicar que les mosques neixen d’ous (que nosaltres no havíem aconseguit veure) i que després es convertia en larva (hi havia diferents fases de larves) i aquestes es convertien en pupa fins que finalment, es convertia en mosca. Aquesta posava ous i es repetia el procés.

Vam pujar a l’aula i vam observar a través d’un microscopi com si fóssim uns científics.

Amb les imatges obtingudes, van ordenar-les segons la metamorfosi que fa la mosca. Malauradament no vam aconseguir visualitzar els ous que estarien barrejats amb la brisa. Aquestes són les imatges que vam obtenir:

metamorfosi 2

metamorfosi 1

13. OBSERVACIÓ

Després de les respostes de l’expert, sabíem que aquells cucs que hi havia al pot de la brisa no tenien res a veure amb les bactèries que es menjaven el sucre del most, sinó que una mosca, la mosca de la fruita, havia arribat fins allà, havia deixat els seus ous dins el pot i aquests s’havien convertit en cucs.

Tot i que així explicat sembli una cosa d’allò més repugnant, els alumnes estaven molt motivats.

Cada dia i, podríem dir, moltes vegades al dia, els alumnes s’aixecaven per observar i mirar els cucs moure’s.  Fins que vam observar que no només hi havia cucs blancs.

larves

larves 2

QUÈ ERA ALLÒ?

Podíem comparar allò que ara veiem amb els cucs que hi havia dins la brisa i, tot i que s’assemblaven, no era el mateix:

-No es mouen perquè estan morts.

-Potser són ous dels cucs.

-Veiem unes banyes. Però els cucs no tenen banyes.

-Els cucs de la paret estan dormint.

-El cuc de la paret és més allargat perquè s’està secant.

Un parell de dies després, allò que estava a la paret encara havia canviat una mica més:

larva 3

– A la punta hi ha una cosa negra.

– Als costats té com dues coses negres. Semblen ales.

– Jo crec que és la mosca que està creixent.

Era difícil comprovar si allò era una mosca ja que, en el cas de ser-ho, sortiria volant i podríem veure mosques volar però no sabríem si allò tenia relació. Per aquest motiu, vam col·locar una gasa al pot per evitar que sortís volant i al mateix temps deixar passar l’aire.

 

12. QUÈ HEM ENTÈS DE L’EXPERT

Un cop l’expert ens va contestar, vam llegir les respostes entre tots i era el moment de saber què havien entès.

Vam proposar explicar amb les seves paraules i amb l’ajuda de dibuixos les respostes del Dani (expert) però amb les seves pròpies paraules.

Això també em serviria per avaluar el procés i reconduir les properes activitats segons els resultats obtinguts.

12. Respostes de l’Expert by escolasalvatpapasseit on Scribd

11. PREGUNTEM A L’EXPERT

Encara quedaven dubtes per resoldre. Vam decidir escriure un correu electrònic a un expert per demostrar altres fonts d’informació.

L’objectiu no era només resoldre els dubtes, sinó que en altres moments i situacions, ells siguin capaços de saber on poden trobar solucions. En aquesta ocasió comptàvem amb una persona experta en el tema.

A més, el fet d’escriure un correu electrònic, també els apropava a les noves tecnologies.

11. Preguntem a l’Expert by escolasalvatpapasseit on Scribd

10. QUÈ ÉS AIXÒ?

Tot i que semblava que el projecte anava finalitzant i que els alumnes havien entès com es feia el vi i el seu procés de fermentació, sabíem que passaria una cosa que faria que el projecte continués, possiblement, els continguts serien uns altres però volíem que hi hagués un enllaç  entre un i l’altre.

Un matí, vam dedicar una estona per observar els pots on havíem guardat el nostre most que no s’havia convertir en vi. Començava a fer pudor i volíem decidir entre tots si ja era moment de llençar-lo. Alguns deien:

– Egs! Quina pudor!

– Sembla que està podrit.

– Hi ha coses que es mouen!!

– Deuen ser cucs!

– No! Jo crec que són els bacteris que han menjat molt de sucre i s’han fet grans!

Van sorgir diferents hipòtesis:

Hem vist uns bitxets (cucs) dins del vi.

FEM  HIPÒTESIS

  • El cuc ve del raïm.
  • El cuc ve del sucre.
  • Són els bitxets que es mengen el sucre i han crescut.
  • Surten de les llavors del raïm.
  • Hem vist una mosca, però no té relació amb el cuc. La mosca és un insecte i el cuc no.

Davant d’aquesta situació havíem d’investigar què era allò que hi havia dins els pots de most i d’on havia sortit.

 

9. RESPONEM PREGUNTES

Per tal de seguir amb el projecte i al mateix temps fer-los raonar sobre el que estem aprenent, ens vam proposar fer-los dues preguntes:

  1. Penseu que els bitxets (les bactèries) del most encara estan vives?
  2. El most que hi ha a la classe s’ha convertit en vi o en vinagre (vi-agre)?

Aquesta activitat la van fer en grups de 3 o 4.

Primer anaven parlant entre ells sobre què podia passar, alguns ho tenien clar: les bactèries encara estaven vives, d’altres creien que no podien estar vives perquè després de dues setmanes ja no tindrien menjar i, sense menjar, moririen…

Pel que fa al tema de convertir-se en vi, la gran majoria creia que el nostre most no podia ser un bon vi. Primer perquè feia olor a agre i després perquè no l’havíem guardat en un lloc adient ni en condicions per convertir-se en vi. La nostra classe no era humida, ni estava a les fosques, a més, era un lloc on hi havia soroll i, per tant, no podíem fer vi.

bacteries

vinagre o vi

7. FERMENTACIÓ

Una de les idees principals que tenien els alumnes era que per fer vi, no només es necessitava el seu suc, sinó que també s’afegia alcohol.

A la sortida a Can Ribas, els alumnes van poder tastar el suc (most) que sortia del raïm al moment d’aixafar-ho i també el van poder tastar amb l’experiment a l’aula.

Tots ells estaven d’acord, el most estava molt dolç i ningú havia afegit sucre. Ràpidament ho van relacionar amb que el raïm també és un fruit dolç i per això el seu suc ho era.

Quan vam visitar el celler, els alumnes van comprovar que era un lloc humit, fosc i havíem d’estar en silenci. La noia els hi va explicar que aquestes eren condicions bàsiques per tal que el most es pogués convertir en vi. Aquest procés de convertir-se s’anomenava FERMENTACIÓ i els hi va explicar amb paraules més senzilles i properes per tal que alumnes de 2n de primària poguessin entendre els processos de canvis.

“Com ja sabeu, el vi es fa amb raïm. Quan s’aixafa el raïm surt un suc que s’anomena most i és molt dolç. Si aquest most el deixem reposar en una bota de vi amb les condicions abans esmentades, els bitxets que té el most (llevat i altres) es mengen aquest sucre i fan com un pipi que és l’alcohol i es tiren com uns pets (diòxid de carboni)  que són les bombolles que veiem a la part de dalt”

A l’aula teníem l’ampolla de vidre amb el most que vam fer a la sortida. Ens van avisar que era molt important que aquesta ampolla estigués oberta ja que sinó podia explotar en el procés de fermentació degut als gasos que desprèn.

6. NOVA HIPÒTESIS

Tot i que, a l’inici de l’experiment els alumnes havien creat tres hipòtesis relacionades amb el color del vi, al moment de realitzar l’experiment, va sorgir una altra hipòtesis que negava una de les anteriors:

Creiem que per fer vi morat es necessitava raïm morat i també la seva brisa (pell).

brisa

Vam anotar al calendari el dia que havíem fet l’experiment i cada dia anàvem observant si canviava de color.

calendari

Set dies després, el most ja tenia color morat.

brisa ok

Els alumnes van poder comprovar que la seva hipòtesis era certa i que, per tant, l’anterior relacionada amb el raïm morat era falsa.

Per fer el vi morat no només calia raïm morat sinó que era molt important afegir-ne la brisa.

futura