REFLEXIONS PERSONALS

Un cop finalitzat aquest projecte, la valoració ha estat molt positiva.

No només els alumnes han gaudit de l’experiència sino que jo també he gaudit molt i això es transmet al grup classe.

Crec que no ha estat fàcil, i menys a l’inici del projecte, ja que m’he vist perduda en varies ocasions i he demanat ajuda per com poder tirar endavant les sessions, però, crec que això és una cosa molt normal que passa i que els adults també hem de saber demanar i rebre ajuda dels companys de l’escola.

A la nostra escola els alumnes manquen d’experiències i, a través d’aquesta metodologia, senten el tema de més a prop.

Cal esmentar que hem treballat així al llarg del curs, tant a l’àrea de medi com a castellà, i que poc a poc et vas engrescant i aprenent dels propis errors.

RÚBRICA

Un cop van resoldre l’anterior prova, vam comentar oralment les respostes i per què una pregunta podia esta bé o si es podia complementar amb més informació.

Van estar parlant per parelles de les respostes que cadascú havia escrit i, de manera individual, van realitzar una rúbrica tenint en compte les respostes anteriors.

rubrica

 

AVALUEM

Els hi vaig plantejar una sèrie de preguntes on les seves respostes donaven resposta a algú, a diferència d’altres vegades que havíem treballat el tema i la resposta era únicament per saber si havien entès o no el tema.

A més, comptava amb altres activitats que em guiaven de cada procés d’aprenentatge.

prova 1 prova 2

19. PLANTEM EL CEP?

El següent i últim pas, després d’esbrinar què necessita una planta per viure, era comprar un cep i plantar-lo a l’escola.

No sempre es pot obtenir un producte final positiu, en el nostre cas, no vam poder fer-ho ja que ens van recomanar que la planta no sobreviuria a l’hort de l’escola ja que la terra no era adequada i la profunditat tampoc.

hort

 

 

 

 

18. VISITA D’UN PARE EXPERT

El Samuel estava molt content ja que el seu pare era un expert en el tema de les plantes perquè treballa de jardiner com la seva mare. Així que el vam convidar per fer-li unes preguntes:

PREGUNTES PAPA SAMUEL

PAPA SAMUELEls nens i nenes de la classe van quedar encantats amb la visita i, cal destacar, que una de les respostes més interessants va ser com s’alimenten les plantes carnívores, ja que vam poder veure també un vídeo que ho mostrava.

Al dia següent, els alumnes van explicar, a través de les seves paraules i dibuixos, tot el que havien après a la visita i així jo també comprovava si ho havien entès.

17. COM S’ALIMENTA UNA PLANTA

Per tal que els alumnes entenguessin que les plantes s’alimenten d’una manera molt diferent a la nostra, vam realitzar un experiment amb un api per observar com i per on xucla la planta l’aigua.

Vam necessitar: api, recipients amb aigua i tinta líquida.

api 1

  1. Vam col·locar els trossos d’api dins el pot d’aigua. Cada pot tenia un color diferent de tinta.

 

api 2

api 3

Vam deixar un pot sense tinta per veure què passava.

2. Al dia següent, vam observar que la tinta havia arribat fins les fulles a través dels nervis i, per tant, l’aigua també es dirigia cap a les fulles, passant per uns conductes per la tija.

api 4

api 5

api 6

En aquell moment, observant les fulles de l’api, un alumne va preguntar en veu alta:

“PER QUÈ LES FULLES SÓN VERDES?”

 

16. PODEM TENIR UN CEP A L’HORT?

A l’aula teníem un llistat de preguntes que anaven sorgint durant el projecte.

Al principi, havíem estat parlant sobre el cep (la planta del raïm), i ells estaven força engrescats en plantar un cep a l’hort de l’escola,  però, per poder dur a terme això, necessitaven saber més coses de les plantes en general.

Vam iniciar un debat per parlar sobre què necessitàvem saber per tenir una planta a l’hort. Els principals dubtes eres:

  • Com s’alimentaven.
  • Cada quan s’ha de regar una planta.
  • Per què necessita terra i quina terra necessita.

Sense adonar-me, podia iniciar un nou projecte ja que van sorgir altres preguntes molt interessants que no responien a la pregunta principal “Què necessita el nostre cep per viure a l’hort”.

Com estaven molt engrescats i el pare d’un alumne és jardiner, vaig veure interessant donar resposta a les seves preguntes convidant un expert a l’aula que més endavant us explicaré.