En aquest moment per conèixer millor l’obra de Gaudí creem grups d’experts, els quals un cop tinguin la informació faran una exposició als seus companys sobre el que hagin descobert de les obres de Gaudí.
Hi hauran 5 grups d’experts:
– Antoni Gaudí.
– Casa Batlló.
– Casa Milà.
– Park Güell.
– L’electricitat.
L’últim tema de l’electricitat va sorgir per l’interès dels alumnes per saber si en aquesta època hi havia electricitat perquè hi hagués ascensor o per utilitzar maquinària elèctrica com la que tenim actualment.
COMPAREM LA BARCELONA DE FA CENT ANYS AMB LA D’ARA.
Ara ja tenim la informació de com era Barcelona fa cent anys. I establim un diàleg.
En aquest surten aspectes que els criden l’atenció com que tots els transports anaven pel mateix lloc, que no hi havia semàfors ni pas de vianants; els carrers no estaven asfaltats, la roba de la gent era diferent com ells ja havien suposat.
Els organitzem en parelles i han de relacionar les imatges i explicar quines són les diferències que observen.
ENS IMAGINEM COM ERA BARCELONA FA 100 ANYS.
Els proposem als alumnes que s’imaginin com era Barcelona fa 100 anys i que ho representin en un dibuix.
En aquí podrem veure quines són les seves idees inicials i com s’imaginen el món en el què vivia Gaudí i construïa la Sagrada Família.
Representen que els cotxes eren de cavalls, la gent anava vestida diferent que nosaltres, en la construcció no posen grues sinó elements de fusta,…..
Ara haurem de verificar quines d’aquestes idees són certes, quines no i quins aspectes no hem tingut en compte.
COMENCEM EL NOSTRE MURAL.
A partir del visionat del Power Point inicial els nens es comencen a plantejar moltes preguntes.
Aquestes les anem recollint en un mural .
En la conversa els nens fan aportacions i els companys les complementen o les discuteixen . És una conversa viva on van ampliant idees a partir d’aportacions dels iguals i la mestra té un rol de moderador i apuntador de la conversa.
Estan molt interessats en la mesura i en saber quan Gaudí va construir la Sagrada Família.
La mesura a l’aula és una realitat molt vivencial, tot ho mesurem , ens mesurem, ho apuntem en espais de l’aula ( a la paret, al terra, amb una corda que està penjada,….). Aquesta realitat crec que és la que fa als alumnes donar-li una significació important a l’alçada de la Sagrada Família.
A partir de la pluja d’idees veus que els alumnes ja tenen moltes idees prèvies sobre en què s’inspirava Gaudí per fer les seves creacions.Aquesta activitat ens serveix d’avaluació inicial.
Ja tenim per on iniciar la investigació:
Si pensem que Gaudí va construir la Sagrada Família fa 90-100 anys com deuria ser Barcelona en aquella època? Hem fet una bona aproximació?
DESPERTEM L’INTERÈS EN ELS ALUMNES
Per iniciar el tema i captar l’interès dels alumnes i que siguin agents actius en el seu aprenentatge , iniciem el projecte mostrant un Power Point amb diferents imatges d’obres de Gaudí.
Amb aquesta activitat esperem aconseguir que es produeixi una pluja d’idees i que els alumnes mostrin els seus interessos i inquietuds a partir de les obres de Gaudí i prendre aquestes per continuar el projecte.
Sense cap informació prèvia els demanem que donin idees sobre les imatges que es mostren.
La primera és la Sagrada Família, ràpidament evoquen els seus coneixements previs i donen el nom i surt el nom de Gaudí.
No podem avançar més , només amb aquesta primera imatge sorgeix una conversa molt interessant sobre quina deu ser l’alçada de la Sagrada Família i sobre com deurien construir els edificis en aquella època.
Totes les idees les anem recollint en un mural i a mesura que es van apuntant s’intenten organitzar.
En aquests primera sessió no veiem cap imatge més.
La sessió ha estat molt profitosa!!!!. En aquí el projecte ja és dels alumnes i ells marquen els seus interessos. El projecte ja és un interès de l’aula.
Quan mesura la Sagrada Família ? Com ho podríem mesurar?
Com la van poder fer? I quan fa que la van fer?
El Projecte de Gaudí ja té vida !!!
PLANIFIQUEM QUÈ PRETENEM TREBALLAR AMB AQUEST PROJECTE.
Com a mestres a l’inici del projecte ens planifiquem què volem treballar amb aquest projecte i quins aspectes del currículum estem tenint en compte.
Aquesta planificació s’anirà modificant a mesura el projecte es comenci a implementar i els alumnes formin part activa.
Sorgiran activitats noves o es modificaran d’altres.
Però nosaltres hem de tenir clar quines són aquelles dimensions i competències que volem treballar principalment.
Planificació Projecte Gaudi Curs by conchi on Scribd
Alhora a mesura que el projecte es va portant a terme aquesta planificació inicial i general l’has d’anar temporalitzant i adaptant als canvis i noves aportacions es van produint.
El color verd indica activitats que ja s’han portat a terme en el plaç i les fletxes vermelles aquelles que han sofert modificacions temporals.
Aquesta planificació està viva i és movible.
Planificació Temporal per Mesos by conchi on Scribd
COM SORGEIX AQUEST PROJECTE?
El projecte de Gaudí és un projecte que sempre s’ha treballat a l’escola al cicle inicial per l’interès artístic que possibilita.
Es treballava principalment des de l’àrea plàstica i es donava a conèixer les característiques de l’obra de Gaudí.
Aquest curs continuant la feina començada el curs passat, gràcies a la incorporació a la xarxa, aquest serà el projecte que es modificarà per tractar-lo d’una forma més competencial, interdisciplinar i globalitzada.
Per fer-ho mantindrem el tema per tot el seu valor cultural, artístic, històric,…. però la forma com es portarà a terme serà totalment modificada.
Es tindrà cura de l’inici del projecte per potenciar la participació dels alumnes i perquè es facin el projecte seu.
Alhora a la planificació inicial que hem tingut en compte els mestres per veure quins aspectes del projecte volem treballar inclourem les idees dels alumnes i quins aspectes són del seu interès.
Aquest any el projecte també es treballarà des de l’àrea d’anglès i es presentarà en el programa GEP de treballar interdisciplinar.
SOM LA CLASSE DELS PINGÜINS DE 2nA.
Ens presentem:
Som la classe de segon A de l’escola Joan Salvat Papasseit de Santa Coloma de Gramenet. Som un grup de 24 alumnes motivats i engrescats en aprendre les propostes que es presenten.
Durant aquest curs ja hem portat a terme algun projecte i aquí exposarem el que iniciem aquest segon trimestre sobre l’arquitecte Gaudí.
Aquest projecte d’aula es vincularà amb el treball de l’àrea d’anglès i el projecte del GEP.
VEIEM UN VÍDEO DE FA 100 ANYS.
En el mural vam començar a fer hipòtesis sobre quan temps fa que es va començar a construir la Sagrada Família.
Les aproximacions van ser :
- fa 100 anys .
- fa 90 anys.
- a l’edat de pedra: aquesta en el mateix moment va quedar descartada amb arguments sòlids com que en aquesta època no hi havia totxanes i no es podria haver construït.
Així que vam buscar un vídeo sobre aquesta època i pensar si en aquests anys es podria haver construït la Sagrada Família.
[vimeo]https://vimeo.com/207920611[/vimeo]
Però ens faltava preguntar-nos. Sabem com vivia la gent fa 100 anys però aquesta informació no ens diu si va ser llavors quan es va construir la Sagrada Família.
Què necessitem per relacionar les dos informacions?
Què hauríem de fer ara?
Els nens ràpidament diuen que hem de saber en quins anys va viure Gaudí i que ho podem buscar a Google.
Al buscar-ho veiem que Gaudí va viure entre els anys 1852-1926.
Així que l’aproximació feta era força correcta.