I TOTS NOSALTRES QUANT MESUREM ?

A partir de la conversa amb la Virginia on li explicavem com havíem mesurat la Sagrada Família ens proposa un altre repte:
I vosaltres en filera quan mesureu? Feu igual , més o menys que la Sagrada Família?

Decidim que ho podem fer, així que sortim al dia següent al passadís de la classe i ho fem.
20170314_120221

20170314_120516

Anem sumant de 10 en 10 igual que vam fer al riu. En total ens surt uns 26 metres.
Els nens veuen clarament que tots junts mesurem molt menys que la Sagrada Família.
Llavors ells es plantegen una altra pregunta: I si ens posessim de peu mesuraríem més o menys que l’edifici de l’escola?

Ja tenim un altre repte a resoldre!!!!

COM PODEM MESURAR LA SAGRADA FAMÍLIA?

Una pregunta que va sorgir al principi del projecte i que al mural encara consta que no la tenim resolta és saber quan mesura la Sagrada Família.
Durant els dies que porten informació una nena ens dóna la resposta: ha buscat per internet i la Sagrada Família medeix 174m.
Però ara ens sorgeix un altre dubte: Quant són 174 metres?
Els nens comencen a fer hipòtesis i una que tenen molt clara és que el pati d’adalt de l’escola deu ser més gran que aquesta mesura.
llavors els proposo que anem al pati a mesurar-ho i si no ens surt la suficient llargada podem anar al riu a fer la mesura, ja que no tenim un altre lloc sense obstacles per poder-ho mesurar.

Llavors primer pugem al pati i mesurem…..
20170306_095154

20170306_095158

20170306_095717

Es donen compte que la mesura que ens surt és un número més petit que la mesura de la Sagrada Família i que no és suficient.
Es porten una sorpresa perquè per ells el pati és gran i pensaven seria suficient.
Així que tots cap el riu Besós per saber quan mesura la Sagrada Família.
Organitzem als alumnes en grups de quatre cinc nens i tots han d’arribar a fer la mesura.
Ens trobem amb tres dificultats:
– la primera que els metres que portem són de 10 metres així que els hauran de repetir forces vegades fins obtenir el resultat.
– i el dubte que què fem quan s’acabi la cinta mètrica i hagin de seguir mesurant.
Tots els grups amb el suport de les mestres van trobant solucions als entrebancs que es troben.
– tenim quatre cintes mètriques ara han de pensar de quants nens han de ser cada un dels quatre grups.

A la tarda expliquem a una altra mestra que hem estat fent al matí i com hem mesurat l’alçada de la Sagrada Família.

APAREIX EL MAPA AL PROJECTE SOBRE GAUDÍ I SITUEM ELS OSSOS DE LA CASA BATLLÓ AL COS

Durant la visita al Park Güell vam fer una recerca de camp i els nens preguntaven en anglès als turistes d’on venien.

Tots estaven disposats a preguntar: Where are you from?, i els turistes es van mostrar col.laboradors.

Els va sorprendre molt que vinguessin persones de països tan diferents i moltes vegades allunyats del nostre.

A l’aula per poder fer aquesta feina vam dividir el grup classe en dos grups, uns es van encarregar de col.locar els diferents països al nostre mapa.
Els va costar molt traslladar el país trobat al mapa i posar-lo en el nostre dibuixat. Al final ho vam aconseguir!!!!

L’altre grup es va encarregar de buscar els ossos que van sortir a la Casa Batlló i no coneixíem a l’esquelet.

Un cop fetes les dues tasques les vam compartir.


[youtube]https://youtu.be/jVO6Qr3cgo8[/youtube]

AMPLIEM EL NOSTRE MURAL ORDENANT LA INFORMACIÓ QUE TENIM

Gràcies a les recerques d’informació dels treballs en grup i a la sortida ara tenim molta informació sobre Gaudí i la seva obra .

Necessitem ordenar-la i posar-la tota en comú per compartir-la.

Per fer-ho elaborem un esquema on anem apuntant tota la informació que ja coneixem.

En l’elaboració d’aquest esquema surten molts aspectes de treball: com organitzem la informació, com ho escrivim perquè tothom ho entengui, aspectes d’ortografia,…..

Els alumnes es mostren participatius i tots volen aportar els seus coneixements.

Intenten participar aixecant la mà però costa regular totes les intervencions.

En aquests moment els alumnes s’han tornat uns experts en Gaudí i la seva obra!!!

 

ELS ALUMNES SÓN MEMBRES ACTIUS I SORGEIX LA PREGUNTA!!!

En aquest moment els alumnes són membres actius i mostren el seu interès implicant-se de forma personal en el projecte.

Comencen a portar retalls de paper amb informació que han trobat a casa de Gaudí buscant per internet, altres et porten petits esquemes fets per ells mateixos sobre la informació que estem treballant, altres et porten dibuixos amb explicacions sobre les obres de Gaudí,….

Fins i tot una nena es troba unes monedes antigues i les porta per saber si aquestes monedes les va poder utilitzar Gaudí.

Tota aquesta informació que van aportant l’anem afegint al nostre racó del projecte.

I gràcies a aquestes aportacions sorgeix la pregunta que vehicularà la utilitat del que estem aprenent i donarà peu al producte final.

A l’aula s’acaben els mocadors de paper i en el moment que anavem a llençar la caixa un nen pregunta: Me la puc endur a casa ? ; i li pregunto: perquè la vols?; i la seva resposta és: Per fer un timbal.

 

Llavors pregunto al grup : Què penseu que està fent en Sami amb aquesta caixa de mocadors?

20170215_151735

I la resposta entre tots és: La reciclarà perquè la tornarà a fer servir. Igual que feia Gaudí amb les pedres. Com en el Park Güell.

Aquesta conversa dóna peu a dir-lis: I que us sembla si tot el què estem aprenent ens serveix per fer maquetes amb material reciclat com feia Gaudí?

Els nens es mostren entusiasmats i accepten la proposta.

Després de diverses sessions ja tenim quin serà el producte final del nostre projecte!!!!!

Al ser un projecte vehiculat per les mestres el moment de sortir la pregunta a investigar o el producte final no es produeix al principi i això crea angoixa i no saps quin serà el detonant o si l’hauràs de propiciar.

EL PROJECTE JA ÉS DELS ALUMNES!!!

El mural és una peça molt important del seguiment del projecte. En ell es recull la informació que coneixem i els dubtes que se’ns van creant. A les diferents sessions et vas referint a ell i es miren aquells dubtes ja resolts, els que falta per resoldre i s’apunta com ho podem fer i les noves aportacions.

També interrelaciones les idees que van sortint amb les que ja es tenien.
Des del principi els alumnes es plantegen preguntes sobre les alçades dels edificis de Gaudí i sobre com les podem mesurar.
Cada vegada relacionen més coses de les seves vivències amb el projecte i comencen a fer més preguntes.
Es plantegen més preguntes sobre la època de Gaudi i relacionen aspectes de la seva vida amb la de Gaudí.

En aquest moment et dones compte que el projecte ja és dels alumnes i que estan implicats i motivats per anar trobant respostes a les diferents inquietuds que ens sorgeixen .
Com a docent aquí és on et planteges que el projecte no se t’escapi de les mans i com pots anar relacionant els seus interessos i els teus sense perdre l’objectiu de vista.
20170418_120625

CONÈIXEM UNA OBRA DE GAUDÍ EN DIRECTE: EL PARK GÜELL

Arriba el moment de veure una obra de Gaudí en directe i anar a visitar el Park Güell.

Amb aquesta visita els mestres ens plantegem que és la oportunitat que els alumnes vegin en directe totes les característiques de l’obra de Gaudí i activint tots aquells coneixements que han anat fent mentre anem fent el recorregut: en què s’inspirava Gaudí, quins són els diferents edificis que trobem, on trobem el trencadís, els diferents elements de la natura, els materials que utilitzava,….
Alhora ens plantegem dos activitats arrel de la sortida:
– Una estaria relacionada amb el projecte que s’està portant paral·lelament des de a l’àrea d’anglès. Hauran de fer diverses activitats en anglès a partir de l’observació directa dels elements naturals de l’obra de Gaudí.
-L’altre activitat estaria relacionada amb l’interès de saber d’on venen les persones que visiten el Park Güell i a l’arribar a la classe situar-les al mapa.
Així també utilitzarem l’anglès com a llengua vehicular per preguntar: Where are you from?

[vimeo]https://vimeo.com/213331605/settings[/vimeo]
[vimeo]https://vimeo.com/213332057[/vimeo]
[vimeo]https://vimeo.com/213331986[/vimeo]

ENS AUTOAVALUEM I COAVALUEM

Un cop fet el treball en grup per cercar informació sobre la època de Gaudí i sobre els diferents edificis que va realitzar Gaudí , els alumnes ho exposen davant dels seus companys.

En aquí reben un feedback sobre la seva exposicions i els companys valoren els aspectes positius i negatius d’aquesta.

Ara toca que avaluïn com ha anat el treball en grup per realitzar la recerca d’informació. Avaluaran aspectes propis i també de la dinàmica del grup.

Per fer -ho els presentem la rúbrica del treball en grup que vam fer amb ells a castellà i que tenen guardada a la seva carpeta d’aprenentatge.

Al principi els sorprèn que una activitat feta a una altra àrea ara s’utilitzi al projecte. Per tots és un aprenentatge el treball globalitzat i la interdisciplinarietat de les àrees.

rubrica

 

GRÀCIES A GAUDÍ APRENEM INFORMACIÓ D’ALTRES TEMES.

Al mateix temps que es van fent les exposicions dels experts de Gaudí, apareixen molts temes que no coneixem i que criden l’atenció dels alumnes i volen saber més.
Així que el projecte es va ampliant i gràcies a Gaudí podem parlar d’altres temes com el cos humà , tècniques de treball o sobre què és un fòssil.
Gaudí es torna l’eix vertebrador d’un munt d’interessos i d’aprenentatges diversos.

La primera pregunta que ens sorgeix, arrel de l’exposició dels experts de la casa Milà, és saber què és un fòssil.
A la informació que hem trobat ens diuen que una de les coses en les que Gaudí es fixava era en aquests per fer les seves creacions.

Un altre dubte que hem d’aclarir és sobre els materials i les tècniques que utilitzava Gaudí. En totes les exposicions surt que Gaudí utilitzava la pedra i el ferro forjat. Però, què és el ferro forjat?; Sabem que és el ferro però no que vol dir forjat.
Necessitem veure un vídeo per aclarir aquesta informació.

Gràcies a l’exposició dels experts en la casa Batlló descobrim que Gaudí es va inspirar en els ossos del cos humà per fer diferents parts de l’edifici.
Alguns els coneixem i els podem buscar en el nostre cos d’altres necessitarem ajuda.

Coneixem les nostres costelles i la nostra columna vertebral i la sabem situar, però el text parla de falanges, húmer, fèmur,… i aquests no sabem quins ossos són ni on els tenim.

Una altra informació que ens crida l’atenció, gràcies a l’exposició dels companys de la casa Batlló és el coneixement dels números romans.
Ens expliquen que Gaudí també es va inspirar per fer aquesta obra en les novel.les d’aventures del segle XIX.
A partir d’aquesta informació els nombres romans apareixen a l’aula i som conscients d’on els veiem, i perquè els utilitzem.
Els nens pregunten: Podríem fer sumes amb nombres romans?
Aquesta activitat ens l’apuntem per fer-la.

AVALUEM LES EXPOSICIONS DELS NOSTRES COMPANYS.

Cada grup d’experts exposa al grup classe les seves troballes sobre el tema escollit.
Aquesta informació la recollirem en un mural resum i a la nostra línia del temps.
Un cop els grups van exposant els companys els fan una avaluació sobre la seva exposició.
Aquest retorn es fa verbalment, es mostren molt respectuosos i fan comentaris positius i ha millorar de les diferents exposicions.