Com comencem?. La fase de tria.

Per tal de donar resposta a aspectes del treball per projectes que crèiem que eren importants com són:

  • que els alumnes puguin triar el producte final així com la part del treball que volen fer,
  • que el context sigui prou obert perquè cadascun dels alumnes s’hi pugui posicionar des de les seves pròpies habilitats i interessos,
  • que el treball per projectes els ajudi a ser autònoms en el treball i a planificar-se les tasques i autoregular-se individualment i en grup

Vam establir que calia preveure una fase prèvia en la qual se’ls oferiria un context molt obert. A partir d’un seguit d’activitats de recerca i d’accés a informació diversa cada alumne concretaria el propi producte final i serien aquestes concrecions les que ens portarien a fer els grups de treball.

En un primer moment se’ls presentà el context i s’obrí una pluja d’idees per concretar-lo. Sorgiren preguntes com:  què hauria de contenir i mostrar aquest museu? De quines maneres podem presentar la informació al nostre museu? quins aspectes cal que hi siguin presents? amb quins materials podem presentar la informació?….

Els mateixos alumnes proposaren els elements necessaris per dur a terme la tasca encomanada i se’ls oferí la possibilitat d’investigar a través d’un seguit d’activitats, altres aspectes que encara no se’ls havien acudit.

Durant dos dies treballaren propostes que es van fer des de les àrees:

  • Un tomb per les matemàtiques de les diferents civilitzacions
  • Història de l’astronomia
  • Història a través de les maquetes i els museus
  • La música a les diferents civilitzacions
  • La recerca bibliogràfica: llibres il·lustats
  • The world history
  • Visita guiada al Museu de Lleida.
  • Eines digitals per al treball per projectes.

En finalitzar el segon dia es completà el llistat de propostes i les diferents possibilitats de treball que se’ls van acudir que es recolliren en una graella d’aula. A partir d’aquesta graella cada alumne concretà les seves preferències de treball i lliurà la seva tria al professorat.

IMG_20170301_094509

Fou  a partir d’aquesta tria que es confeccionaren els grups, vetllant per respectar al màxim les preferències de cada alumne i per equilibrar els grups de treball.

 

 

 

La planificació del treball

Es planteja als alumnes una situació problemàtica oberta (han de preparar un museu i la seva corresponent visita guiada) i ells, en grups de 4, hauran de donar-hi resposta.

Hi haurà una fase prèvia durant el mes de desembre, en la qual els diversos professors donaran idees i oferiran recursos als alumnes per tal que siguin capaços de decidir, en acabar les activitats, quina és la civilització que voldran representar i com ho faran.

Un cop els professors tinguin aquestes propostes, elaboraran els equips d’alumnes de manera que siguin el màxim d’heterogenis possibles i prescindint de la classificació habitual per grups A, B, C i D.

A la fase de projecte pròpiament dita, els alumnes treballaran segons els equips que hauran fet els professors/es, respectant les seves preferències de treball. Cada equip tindrà un quadern on s’aniran anotant els acords i servirà també com a eina de guia en el procés. En aquesta segona fase, es dedicaran totes les hores al projecte, i cada professor tindrà assignats uns equips d’alumnes dels quals en serà tutor referent.

A la fase de mostra, els alumnes oferiran la visita als alumnes de primària. Durarà uns 45 minuts, i se’n faran 4 repeticions (Torrefarrera, Alguaire, Rosselló i Benavent).  També s’oferirà una visita per a les famílies.




Context del projecte

Un dels elements que considerem importants a l’hora d’iniciar un projecte és l’encàrrec que farem a l’alumnat. Entenem que aquest encàrrec serà el que guiarà la tasca al llarg de tot el treball i pensem que ha d’acomplir un seguit de característiques:

  • Ha d’estar molt ben definit
  • Ha de ser motivador per a l’alumnat
  • Ha de conectar amb l’entorn
  • Ha de permetre instrumentalitzar aprenentatges de diverses matèries

Intentant donar resposta a aquestes característiques vam definir el context del projecte de 1r d’ESO.

L’equip directiu de l’institut ha rebut la demanda dels equips de professorat de les escoles adscrites perquè els alumnes del nostre centre els preparin una exposició sobre les diferents civilitzacions. Han decidit encomanar la tasca a l’alumnat de 1r d’ESO i us proposen que prepareu EL MUSEU DE LES CIVILITZACIONS.

Els continguts de la mostra els podeu escollir al  vostre criteri, així com els elements museístics. Ara bé, haureu de tenir en compte d’ajustar-vos als següents requeriments

  • El museu anirà adreçat a alumnes de 5è i 6è de primària
  • La visita ha de ser guiada i d’una durada aproximada de 45 minuts.
  • Els alumnes de primària hi assistiran en grups classe d’uns 25 alumnes
  • S’ubicarà a les vostres aules, incloent laboratori i aula d’informàtica 1. També podrà haver-hi exposició a la part del passadís corresponent a aquestes aules.

Es faran 4 visites guiades, una per a cada escola:

  • Dilluns 13 de març, 9:30 – 10:15h i 10:45 – 11:30h
  • Dimarts 14 de març, 9:30 – 10:15h i 10:45 – 11:30h