Per tal de donar resposta a aspectes del treball per projectes que crèiem que eren importants com són:
- que els alumnes puguin triar el producte final així com la part del treball que volen fer,
- que el context sigui prou obert perquè cadascun dels alumnes s’hi pugui posicionar des de les seves pròpies habilitats i interessos,
- que el treball per projectes els ajudi a ser autònoms en el treball i a planificar-se les tasques i autoregular-se individualment i en grup
Vam establir que calia preveure una fase prèvia en la qual se’ls oferiria un context molt obert. A partir d’un seguit d’activitats de recerca i d’accés a informació diversa cada alumne concretaria el propi producte final i serien aquestes concrecions les que ens portarien a fer els grups de treball.
En un primer moment se’ls presentà el context i s’obrí una pluja d’idees per concretar-lo. Sorgiren preguntes com: què hauria de contenir i mostrar aquest museu? De quines maneres podem presentar la informació al nostre museu? quins aspectes cal que hi siguin presents? amb quins materials podem presentar la informació?….
Els mateixos alumnes proposaren els elements necessaris per dur a terme la tasca encomanada i se’ls oferí la possibilitat d’investigar a través d’un seguit d’activitats, altres aspectes que encara no se’ls havien acudit.
Durant dos dies treballaren propostes que es van fer des de les àrees:
- Un tomb per les matemàtiques de les diferents civilitzacions
- Història de l’astronomia
- Història a través de les maquetes i els museus
- La música a les diferents civilitzacions
- La recerca bibliogràfica: llibres il·lustats
- The world history
- Visita guiada al Museu de Lleida.
- Eines digitals per al treball per projectes.
En finalitzar el segon dia es completà el llistat de propostes i les diferents possibilitats de treball que se’ls van acudir que es recolliren en una graella d’aula. A partir d’aquesta graella cada alumne concretà les seves preferències de treball i lliurà la seva tria al professorat.
Fou a partir d’aquesta tria que es confeccionaren els grups, vetllant per respectar al màxim les preferències de cada alumne i per equilibrar els grups de treball.