Vam iniciar una conversa sobre els Jocs Olímpics i els esports per triar el nom de la classe.
De la conversa recollida van sorgir diferents esports i vam fer una recerca d’informació dels esports que els van interessar.
TRIEM UN ESPORT: LA NATACIÓ
Una vegada teníem el llistat dels esports que més els agradava, vam fer votacions per triar el nom de la classe.
FASE D’EXPLORACIÓ – CONVERSA INICIAL
-Què passa quan fem esport?
«La respiració va molt ràpid», «Tinc calor», «El cor fa tum-tum»
-I quan estem relaxats?
«Ara va a poc a poc», «La panxa va cap a dalt i cap abaix», «El vent entra i va a la panxa» – «No, al pit»
-I si va al pit, com és que es mou la panxa?
DIBUIXEM EL NOSTRE COS PER DINS
Individualment, dibuixem el nostre cos per dins. Després, en parelles comentem els nostres dibuixos.
BUSQUEM INFORMACIÓ
Consultem llibres, Internet i observem maquetes del cos humà.
ACTIVITATS D’INTRODUCCIÓ DE NOUS CONTINGUTS- Dibuix respiració
A partir dels dibuixos individuals, entre tots vam identificar les parts del cos que intervenen en la respiració i vam fer un dibuix en comú
MAQUETES EN GRUPS COOPERATIUS
Introduïm el treball en grups cooperatius. Hi ha quatre rols: material, secretari, portaveu i supervisor.
Decidim els grups i el rol de cada membre del grup.
A partir d’aquí totes les experimentacions i les maquetes es van fer amb aquests grups.
POSEM EN COMÚ LES MAQUETES
Cada grup va exposar la seva maqueta. Després vam decidir com fer una nova maqueta tots junts, aportant les millors idees de cada grup.
FEM UN COS PER LA NOSTRA MAQUETA
Vam construir una maqueta que funcionava molt bé i li vam voler fer un cos. Però al ficar la maqueta a l’ampolla va deixar de funcionar. Els globus no s’inflen. Què passa?
FEM HIPÒTESI. PERQUÈ NO FUNCIONA?
El primer que van pensar és que els globus (pulmons) no cabien en aquella ampolla. Van buscar una més gran. Continuava sense funcionar.
Comencem a investigar
sobre l’aire.
CONVERSA SOBRE L’AIRE
-Com és? On el trobem?
«Està a la classe», «És transparent», «Quan bufo surt aire de la boca», «És molt fred»…
Experimentem amb globus. Balances.
Vam inflar tres globus: un amb aigua, un amb aire i
l’altre amb terra. A cegues vam haver de fer hipòtesis
sobre el pes de cada globus i fer una estimació de
cada globus.
EXPERIMENT 1: EL PAPER NO ES MULLA.
Igual que amb les maquetes, aquest experiment l’hem fet en grups cooperatius.
Vam ensenyar un got amb un mocador de paper sec i un recipient ple d’aigua. Què passarà si posem el got amb el mocador dins del recipient ple d’aigua?
Vam fer hipòtesis sobre el que podria passar: «El mocador es mullarà», «El got s’omplirà d’aigua»…
Vam omplir el full contestant:
«Què tinc?
«Què faig?»
«Què crec què passarà?»
«Què passa?»,
«Com és que passa?
EXPERIMENT 2: LA BOLETA NO HI CAP A L’AMPOLLA
CONCLUSIONS SOBRE L’AIRE
«L’aire existeix tot i que no el veiem perquè és transparent»
«Pesa poc»
«Ocupa un espai»
«L’aire que agafem quan respirem és diferent del que surt del nostre cos»
«Té boletes o cosetes a dins que no veiem»
Hi ha dues mestres a l’aula i anem combinant diferents agrupaments.
Les converses acostumen a ser en gran grup i les investigacions en petit grup o en parella, segons les activitats plantejades.
Quan fem les experimentacions:
Grups cooperatius:
Fem 8 grups de tres nens dins de l’aula i cada infant té un rol diferent (portaveu, secretari i encarregat de material). A cada experimentació els grups canvien i així tots poden fer tots els rols.
En altres moments també treballem des de la Competència matemàtica i la Competència Lingüística.
Aquest curs l’Eix transversal de l’escola és “Els Jocs Olímpics”.
Vam iniciar una conversa sobre els Jocs Olímpics i els esports per triar el nom de la classe.
Primera pluja d’idees inicials i els seus interessos.
De la conversa recollida van sorgir diferents esports i vam fer una recerca d’informació.
Després vam practicar diferents esports i ens vam començar a fixar en el que passava en el nostre cos. D’aquí sorgeixen les primeres preguntes:
-Els nedadors respiren a sota de l’aigua?
-Com és que es mou la panxa quan respirem?
-El meu cor es mou ràpid. -El meu no es mou. -És això possible?
Vam pensar entre tots quina era la millor pregunta, partint dels interessos dels infants.
Que tingués relació amb els continguts a treballar i que fos una pregunta realment investigable.
Vam triar: -Com és que es mou la panxa quan respirem?
Aquest és el quart curs que el centre participa de la XCB. Aquesta participació i tot el Projecte de Ciències no hauria estat igual sense l’impuls i l’acompanyament d’una persona molt especial per la que sempre tindrem un record.
El treball per projectes a Ciències s’ha generalitzat a l’escola de P3 a 6è i cada cop anem integrant més àrees, fent-los més transversals.
Poc a poc anem incorporant també aquesta forma de treballar a les especialitats. Ara mateix estem en un moment clau d’inflexió; decidir de quina forma incorporem plenament el Treball per Projectes al nostre projecte de centre.
Un procés iniciat, sense fi i sense marxa enrere possible de transformació d’una escola amb la participació de tots els membres en condicions d’igualtat i justícia,
amb l’objectiu final de transformar el món
a partir de la transformació de l’entorn més proper.
Ja fa 16 anys que es va iniciar el procés de transformació en la Comunitat d’Aprenentatge Tanit de Santa Coloma de Gramenet. Han estat 16 anys amb moments bons i de no tant bons però en els que mai no hem deixat d’avançar, sempre amb la voluntat i el convenciment de que és un projecte enriquidor i que ens enriqueix també com a mestres.
Som uns mestres de l’Escola Tanit de Santa Coloma de Gramenet. Som la Verònica Mondèjar, Jordi Ruiz, Susana Martínez, Cristina Miralles, Gemma Beltrán, Montse Ruiz i Laura Cifuentes i no ens considerem diferents d’altres mestres.
Pots mirar d’endevinar qui som a la foto, però qui som no és important. És l’equip qui fa realitat el dia a dia del Tanit, i nosaltres en formem part.