El projecte comença a agafar forma

Ja estem al desembre.

Ja hem resolt la primera part del projecte: quins temes treballarem. Sembla que ho hàgim fet quadrar, però no, ha quadrat sol. Han sortit tres grans temes i bastant equilibrats. Aquests són els resultats:

Les pomes: 14, la guerra: 22, la pòlvora: 11, el futur: 10, futbol: 29, vida sana: 25, els animals: 17, el ball: 6

Per tant els temes més votats i que, per tant, constituiran l’objecte d’estudi, són:

El futbol, la guerra i esport i vida sana.

Increïble: Futbol: 29; La guerra: 22; Esports i vida sana: 25

El tema que ens preocupava més s’ha resolt sol. Teníem clar que volíem trencar el grup classe però els nous grups podrien haver quedat molt desequilibrats quan a nombre d’alumnes i això ens hagués dificultat el treball.

Certament que no teníem resposta a la possibilitat que hagués sortit desequilibrat. Una vegada més els alumnes ens sorprenen positivament.

Hem fet un gran pas. I estem convençuts que els alumnes han començat a posar en pràctica habilitats interessants. Plens de dubtes i interrogants sabem que anem pel bon camí.

Se’ns acut que seria interessant programar una visita a la Biblioteca pública de Figueres. Seria útil per conèixer la biblioteca i també per començar a crear interès pel tema. La consulta de llibres relacionats amb el tema podria ser útil per plantejar-se bones preguntes.

Proposem la visita per la primera setmana tornant de vacances de Nadal.

Coincidim que podem dir: Eureka!!!

Amb la satisfacció d’haver avançat pleguem veles per avui.

 

IMG-20160320-WA0000

 

Sense títol

Els alumnes han fet les primeres propostes

En aquest mes de novembre l’equip impulsor es reunieix per segona vegada. Havíem fet un calendari inicial però veiem que els dies passen depressa i cal avançar.

Després de la sessió de tutoria ja han sortit els primers temes pels quals els alumnes han mostrat interès. Els tutors ens els comuniquen:

1r A: Els animals, esport i vida sana, el cinema, el ball

1r B: La tecnologia, el món del futur, els video-jocs, la contaminació, els volcans

1r C: La poma, l’Ictinew 3, els primers animals de la terra.

Són molts temes. No ens atrevim a fer prediccions sobre per on tiraran.

Avui també prenem decisions:

La nostra idea és que quedin 3 temes d’acord als interessos dels propis alumnes. Som conscients que la tria potser no sortirà d’acord als interessos dels alumnes que voten si no que creiem que l’alumne o grup d’alumnes que faci millor defensa del seu tema guanyarà més seguidors. No ens importa massa, forma part del procés. Un cop hagin sortit els 3 grans temes, cada alumne, trencant el grup classe, s’apuntarà al tema que vulgui. Un cop reorganitzats els alumnes s’agruparan de quatre en quatre. Ells triaran una parella i els tutors ajuntaran dues parelles. Cada subgrup aprofundirà sobre un aspecte del gran tema.

Confirmem la idea de que han de presentar un producte final.

Reservarem la sala d’actes. El 14 de desembre tots els alumnes de 1r baixaran: alguns presentaran la seva defensa sobre el tema a aprofundir, tots l’escoltaran i hauran de votar el que més els hi hagi interessat.

Encara no hem començat  a fer el projecte en sí però els nostres alumnes han de començar a fer treballar les seves estratègies personals per tal de poder aprofundir en un tema que ells han triat i que no sigui un altre qui decideixi per ells.

 

 

Definim què vol dir treballar per projectes

Som al mes de novembre i ens reunim de nou. La Judit ens explica el contingut del llibre proposat:

investigar-aprendre-com-organitzar-un-projecte

Posem en comú el que cada u pel seu compte ha anat reflexionant i llegint sobre el que vol dir treballar per projectes. No volem caure de nou en el parany que nosaltres treballem més que el que ho fan els nostres alumnes. Hem de buscar la manera de fer una proposta novedosa i que faci realment a l’alumne autèntic protagonista del seu aprenentatge.

Prenem decisions. D’acord al que la Judit explica del llibre mare decidim que explicarem als nostres alumnes de 1r la nostra proposta i farem triar a ells els temes sobre els que volen treballar. Ha sortit la discussió sobre si nosaltres els hi donàvem a triar o triaven ells. No volem apartar-nos del nostre objectiu: que els alumnes siguin els protagonistes del seu aprenentatge i que nosaltres els hi acompanyem però ells prenen les seves decisions.

La nostra idea és que els alumnes facin una pluja d’idees sobre els temes sobre els que els agradaria aprofundir.  De les propostes que surtin cada alumne haurà de defensar el per què creu que pot ser interessant aprofundir en el coneixement d’aquell tema. També tenim clar que volem que del projecte hagi de sortir un producte final.

Els tutors prenen la iniciativa i realitzaran aquesta activitat a l’hora de tutoria. A les respectives classes de 1r es farà una primera  pluja d’idees. De tots els temes que hagin anat sortint els alumnes que vulguin defensaran davant de tots els seus companys de 1r els motius pels quals creuen interessant continuar aprofundint sobre el tema. Per  fer la defensa podran emprar els recursos que ells creguin oportuns

Què vol dir treballar per projectes?

Seré un temerari i el meu projecte una il.lusió.

Aquest mural que encapçala el nostre blog està pintat a una de les parets del pati des de fa uns anys i aquesta idea ens l’hem feta nostra. Perquè això és el que som: uns temeraris.

Som al mes d’octubre i ens hem reunit per primera vegada. Parlem de la xarxa, de les tasques 1 i 2, dels objectius… i de que hem de fer un projecte. Estem reunits professors amb diferent trajectòria. Què és per a nosaltres treballar per projectes?. Sorgeixen diferents propostes, diferents enfocs. La majoria dels professors del grup tenen fills a Primària i qui més qui menys ha treballat per projectes. Nosaltres ho hem de fer igual?. Potser que ens aclarim!!!

Per ser la primera sessió ens queda un regust una mica amarg. Hem parlat molt i hem decidit poc. La Judit ens comenta que ella coneix un llibre on es relata una manera de fer projectes. Fa temps que ho va llegir. Proposem que per a la propera sessió haurem reflexionat sobre el tema i que la Judit refrescarà el contingut del llibre.

L’equip impulsor del treball per projectes

L’equip impulsor del treball per projectes el formen, majoritàriament, l’equip de professors de 1r d’ESO però també ens hi hem afegit altres professors que tenim inquietuds i interès per aprendre i treballar d’acord a nous plantejaments per nosaltres.

Com heu vist el nostre centre és un macrocentre amb una llarga història. Ha viscut reformes importants i sempre ha anat avançant,  encara que hagi estat a marxa lenta en algunes ocasions. Quan la maquinària és tan complicada introduir canvis no sempre és possible i, si ho és, no sempre és fàcil però estem satisfets perquè mai ens falta la il.lusió per fer-ho.

Quan ens van proposar participar a la xarxa de CB just ens havíem plantejat renovar el nostre castigat Crèdit de Síntesi. Poder participar a la xarxa va ser un estímul per acomplir aquest objectiu. Vam creure convenient començar per treballar en la renovació del crèdit de 1r d’ESO i, any rere any, renovar-los tots.

Això va fer interessant que professors que no formávem part de l’ED de 1r puguéssim també implicar-nos de forma activa en aquest projecte ja que tard o d’hora haurem d’implicar-nos i junts haurem après.

No ha estat premeditat però l’equip impulsor el formem part de tots els departaments. Aquest fet afavoreix que tots els materials penjats al moodle de la xarxa es puguin estendre més enllà del treball proposat a la xarxa.

Aquí teniu part de l’equip impulsor en  una de les nostres trobades dels dilluns.

IMG-20160307-WA0008

Història del nostre Institut

Els inicis de l’actual Narcís Monturiol es remunten a l’any 1974.

En el primer curs de funcionament (1974-1975), es disposava d’una plantilla de quatre professors que impartien les especialitats d’Electricitat i Delineació a una vintena d’alumnes. El curs següent, a més de les especialitats esmentades, es va introduir l’especialitat Administrativa.

L’octubre de 1979, un cop finalitzades les obres de l’actual edifici, es traslladaren les dependències a la nova seu per iniciar-hi el curs 1979-80. Era el moment de proposar un nom que denominés de manera significativa el centre. Les propostes sorgides del Claustre foren dues: Institut de Formació Professional Alt Empordà i Institut de Formació Professional Narcís Monturiol, que fou la denominació acceptada majoritàriament i que fins el dia d’avui es manté.

La inauguració oficial de l’Institut es produí el mes de febrer de 1980. El curs 1980-81 s’introduïren les especialitats d’Automoció i Secretariat, el 1981-1982 la de Perruqueria i el 1982-1983 la d’Electrònica. A partir d’aquí, el centre va anar creixent, fins arribar a una matrícula de 928 alumnes el curs 1993-94.

Amb la implantació de la Ley de Ordenación General del Sistema Educativo 1/1990, (LOGSE) de 3 d’octubre, a partir del curs 1996-97, el centre passà a denominar-se Institut d’Educació Secundària Narcís Monturiol, i s’inicià l’extinció gradual de la Formació Professional, per adaptar els estudis a les exigències de la llei vigent. Aquest procés va finalitzar totalment en acabar el curs 2000-2001. En aquell curs, el centre disposava de 67 professors, i una matrícula de 846 alumnes.

L’Educació Secundària Obligatòria (ESO) s’inicià l’any 1996, quan es matricularen els primers alumnes, de forma simultània, a primer i tercer curs. En finalitzar la primera promoció, el curs 1998-99 s’instauraren els estudis de Batxillerat (modalitats de Ciències de la Naturalesa i la Salut, d’Humanitats i Ciències Socials i de Tecnologia).

Per altra part, també durant aquest període de transició, en el curs 1998-99 es començaren a impartir Cicles Formatius de Grau Mitjà de les especialitats d’Electromecànica de vehicles, d’Equips electrònics de consum i de Perruqueria. Posteriorment, el curs 2000-2001, s’inicià un nou Cicle Formatiu, també de Grau Mitjà: el d’ Equips i instal.lacions electrotècniques i al curs 2003-2004 el d’ Estètica Personal i Decorativa. A partir del curs 2005-2006, s’imparteix el Cicle Formatiu de Grau Superior de Sistemes de Telecomunicació i Informàtics. El curs 2006-2007) el centre ofereix el Curs d’Accés a Cicles Formatius de Grau Superior.

Fa dos cursos va iniciar-se el Cicle Formatiu de Grau Superior d’Automoció i l’anomenat CAM (Curs d’accés a grau mig).

I, com a novetat, de cares al curs vinent es començarà a impartir el cicle formatiu de manteniment electromecànic en modalitat dual.

El nostre centre acull alumnat del barri de l’Eixample i d’un altre barri perifèric, La Marca de l’Ham, on es concentra molta immigració. Això configura una comunitat educativa diversa.

Institut

imatge_monturiol