Aquest ha estat el primer curs que el nostre centre participava a la Xarxa de CB.
La portada del nostre blog s’il.lustra amb una imatge d’una de les parets del pati i que diu: seré un temerari, el meu projecte una il.lusió. Narcís Monturiol. No sé si som així perquè ens hem cregut el contingut de la frase o que vam posar la frase perquè ens definia molt bé. I és que nosaltres som així. Temeraris il.lusionats.
Un alumne em deia sempre: “profe, això és bo?” I nosaltres seguim preguntant-nos-ho avui. És bo ser així? Crec que la resposta seria una o altra en funció del moment que la volguéssim respondre. Si no fóssim temeraris segur que no ens hauríem embarcat en aquesta ambiciosa aventura. I no haguéssim patit ni gaudit de cap de les experiències viscudes al llarg d’aquest curs i fonamentalment no hauríem vist el que hem vist aquest final de curs.
I una cosa semblant ens ha passat amb la carpeta d’aprenentatge. Vam començar el curs explicant el funcionament de la xarxa. Tasca 1, tasca 2. La tasca 1 ha seguit l’empenta del grup, som temeraris disciplinats i hem anat reunint-nos i avançant. El tema de la carpeta d’aprenentatge planava en l’ambient. Vam dedicar una sessió a refrescar la memòria sobre què era i com havíem de plantejar-la. Cada u de nosaltres vam prendre el compromís de plantejar-la a un grup d’alumnes. Els que formàvem part de l’equip docent de 1r, a 1r. La resta a un dels grups que el professorat triés. Fins aquí cap problema.
Ara bé, com que el plantejament es va fer un cop el curs estava avançat i les programacions fetes el primer problema que se’ns va plantejar va ser el numèric: i quin pes he de donar a la carpeta ara que ja he presentat als alumnes i a les famílies els criteris de qualificació?. Pot substituir la carpeta d’aprenentatge un examen? Com sé que allò que valoro s’ajusta al que realment jo, com a professor, he de valorar?…
Vam acordar que la proposaríem als nostres alumnes i que la nota es tindria en compte com un examen del trimestre.
En plantejar-la als alumnes les reaccions van ser diverses. Igual que nosaltres, els alumnes, no estan acostumats a prendre segons quines decisions sobre el seu aprenentatge. Els alumnes estan acostumats a tenir uns referents molt clars sobre què han de fer. La carpeta d’aprenentatge presentava dubtes: des de no saber on trobar els treballs del primer trimestre per poder triar els treballs més reeixits fins a on i com ho havien de presentar.
Cada u de nosaltres ho hem resolt com bonament hem sabut. Creiem que la carpeta com a eina avaluadora ha de plantejar-se a l’inici del curs i que sovint hem d’anar recordant als alumnes perquè és important i que tots els treballs han de sotmetre’s a la valoració de si es mereix o no formar part dels millors treballs. Insistim en què igual que per a nosaltres ens és difícil introduir canvis que ens allunyen de la nostra zona de confort els alumnes també senten neguits quan se’ls presenten noves maneres de fer les coses, sobretot aquells alumnes preocupats per obtenir bones notes. La resta d’alumnes s’engresquen més fàcilment ja que representa una oportunitat nova per remuntar davant d’una altra amb la que ja han fracassat.
En general entre l’equip impulsor aquest curs la relació que hem establert amb la carpeta d’aprenentatge ha estat d’autoconeixement ja que l’hem introduït massa tard i no hem tingut temps de solucionar totes les dificultats. Per altra banda hem estat tan capficats amb el projecte que no hem vist la potencialitat de la carpeta per avaluar la nostra materia fins entrat el 3r trimestre. Els alumnes han presentat les seves carpetes però ha faltat disposar de temps per fer el retorn. Com a professors ens ha servit per conèixer aspectes de l’alumnat que mai haguéssim intuït: activitats que han deixat petjada en els alumnes que nosaltres les vam plantejar sense cap emoció, maneres diferents d’organitzar la carpeta per part dels alumnes,…
Tots coincidim que de cares al curs vinent estarà bé fer els primers dies de curs un “monogràfic” de la carpeta d’aprenentatge per poder incloure-la com a instrument des de l’inici de curs a les programacions i documentació d’inici de curs. I també creiem que la carpeta d’aprenentatge ha de formar part de tots els equips docents i no només com a eina exclusiva de l’equip impulsor.