Estem encarant ja el final de curs, i quan miro enrere en tot el que hem realitzat al llarg d’aquest curs, se m’omple la cara de satisfacció. Satisfacció per com hem treballat; per com ens hem coordinat com equip i hem après els uns dels altres. Cadascú ha aportat des de la seva vessant granets de sorra que han fet que els diferents projectes fossin molt engrescadors. Tant per als professors mateixos com per als alumnes. I aquí és on em ve la reflexió de la importància que té el fet que els alumnes puguin comptar amb uns professors que siguin realment un referent en el seu procés de construcció del seu aprenentatge.
Cadascun dels projectes que hem abordat ha servit per anar despertant futures vocacions científiques entre els alumnes. I això no seria possible si darrere no hi hagués un equip de professors que els engresqués a treballar i assolir els objectius. I el fet de tenir clar des del primer moment quin era l’objectiu (o el producte final a produir) del projecte, ens ha permès que els nois i noies treballessin de manera conjunta per assolir tots la mateixa finalitat: acabar el projecte a temps i satisfets de la qualitat del mateix.
Els /les alumnes han vist com els professors ens hem hagut de coordinar per oferir-lis les eines per poder desenvolupar els seus projectes. En el meu cas particular, el professor de ciències requeria que els seus alumnes maneguessin dades i poguessin representar-les gràficament. Ens vam coordinar perquè des de l’àrea de matemàtiques expliqués als alumnes com introduir dades en un full de càlcul, i posteriorment fer-ne l’anàlisi gràfica i estadística bàsica. Des del primer moment se’ls va explicar que l’objectiu de treballar amb els fulls de càlcul era tenir les eines necessàries per poder posteriorment tractar-les dins del projecte de fluids. I després en veuen el resultat sobre el terreny. Aquest és un factor clau per a que tinguin entusiasme en treballar per projectes: que els seus aprenentatges s’apliquin a la vida real.
Estem ja pensant en quins poden ser els projectes de cara a l’any vinent. Ens venen al cap moltes idees, i en concret, com introduir la robòtica i la programació de forma tan engrescadora com hem fet amb les ciències enguany. Només que ens coordinem i definim clarament els objectius a assolir com ho hem fet aquest any, i siguem capaços de transmetre als alumnes les nostres ganes d’abocar-nos-hi, estic convençut que els alumnes tindran ganes ja de començar a treballar-hi!